مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل:

نیازهای بشردوستانه در سوریه به بالاترین حد خود رسیده است

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در نشست روز سه‌شنبه ۲۶ آوریل(۶ اردیبهشت) شورای امنیت در مورد تحولات سیاسی و بشردوستانه سوریه، اظهار کرد: در بیش از یک‌دهه از آغاز جنگ در سوریه، نیازهای بشردوستانه در این کشور به بالاترین حد خود رسیده است.

نیازهای بشردوستانه در سوریه به بالاترین حد خود رسیده است
کد خبر: 549165
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۷ ۰۷:۲۲:۰۰

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در نشست روز سه‌شنبه ۲۶ آوریل(۶ اردیبهشت) شورای امنیت در مورد تحولات سیاسی و بشردوستانه سوریه، اظهار کرد: در بیش از یک‌دهه از آغاز جنگ در سوریه، نیازهای بشردوستانه در این کشور به بالاترین حد خود رسیده است.

به گزارش ایسنا، مجید تخت‌روانچی در این نشست گفت: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل حاکی از آن است که ۱۴.۶ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که افزایش ۱.۲ میلیون نفری نسبت به سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. بر اساس همین گزارش، رکود اقتصادی حاد و سریع و همچنین اثرات مرتبط با تغییرات آب و هوا، به عنوان محرک‌های اصلی و جدید نیازهای بشردوستانه ظاهر شده‌اند.

نماینده دائم کشورمان افزود: بحران اقتصادی کنونی بر مردم عادی به‌ویژه کودکان، زنان، سالمندان و افراد دارای معلولیت تأثیر گذاشته است. با توجه به وضعیت وخیم انسانی، لغو تحریم‌های یکجانبه علیه مردم سوریه بیش از هر زمان دیگری حیاتی است. این اقدامات غیرقانونی پیامدهای فاجعه‌باری در تمام جنبه‌های زندگی مردم داشته است و مغایر با قطعنامه ۲۵۸۵ شورای امنیت در رابطه با پروژه‌های بازیابی زودهنگام است.

 

 سفیر کشورمان در ادامه تاکید کرد که تلاش‌های بشردوستانه کنونی باید بر حمایت از پروژه‌های بازیابی و بازسازی زودهنگام، حصول اطمینان از عملیات مستمر پروژه‌های آب، برق، آموزش، و امکانات پزشکی، و ارائه خدمات اساسی، مطابق با قطعنامه ۲۵۸۵ (۲۰۲۱) متمرکز باشد و شورای امنیت باید با جدیت تلاش کند تا اطمینان حاصل کند که قطعنامه ۲۵۸۵ به‌طور مناسب و به شیوه‌ای متوازن و مؤثر، به‌ویژه در زمینه پروژه‌های بازیابی زودهنگام و لغو تحریم های یکجانبه اجرا می‌شود.

 

 نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل گفت: نباید اجازه داد که شرایط سیاسی پروژه‌های بازیابی زودهنگام و همچنین کمک‌های بشردوستانه در سوریه را مسدود کند. ما از تلاش‌های دولت سوریه، آژانس‌های سازمان ملل و شرکای بشردوستانه برای گسترش دامنه و گستره عملیات‌های امدادی بشردوستانه به صورت مستمر قدردانی می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: ما بار دیگر درخواست خود را برای پایان دادن به غارت منابع طبیعی سوریه به‌ویژه نفت و محصولات کشاورزی توسط نیروهای خارجی تکرار می‌کنیم. این اقدام جنایتکارانه نه تنها حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت و منشور ملل متحد را نقض می‌کند، بلکه تأثیر منفی بر تلاش‌ها و اقداماتی که برای احیای اقتصاد سوریه انجام می‌شود، دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتکارات برای تسهیل بازگرداندن پناهندگان و آوارگان داخلی حمایت می‌کند و آمادگی دارد تا برای موفقیت چنین تلاش‌هایی کمک کند.

 نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل گفت: پس از بیش از یک دهه درگیری در سوریه، آشکار شده است که تنها یک راه‌حل برای بحران سوریه وجود دارد، و آن یک فرآیند سیاسی به رهبری سوریه، تحت هدایت سوریه و با تسهیل سازمان ملل است.

وی افزود: بحران سوریه بدون پایان اشغالگری و ریشه‌کن کردن تهدیدهای تروریستی قابل‌حل نیست.

نماینده ایران در سازمان ملل در ادامه بار دیگر بر تعهد کشورمان به حاکمیت، تمامیت ارضی، وحدت و استقلال سیاسی سوریه و تلاش‌های آن برای مبارزه با تروریسم تاکید و نقض مکرر حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه توسط رژیم اسرائیل را محکوم کرد.

تخت‌روانچی گفت: ما از شورای امنیت می‌خواهیم که این رژیم را در قبال این گونه اقدامات تجاوزکارانه و خباثت‌آمیز و همچنین تهدیدهای آشکارش برای استفاده از زور علیه سایر کشورهای منطقه که صلح و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد، پاسخگو بداند.

تخت‌روانچی در این نشست همچنین اظهار کرد: جنگ علیه تروریسم نباید بهانه‌ای برای تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باشد. حضور غیرقانونی نیروهای خارجی در بخش‌هایی از سوریه که شرایط ایده‌آلی را برای فعالیت‌های تروریستی ایجاد کرده است، باید فورا پایان یابد.

وی در پایان گفت: ایران تماس‌های خود را با دولت سوریه، فرستاده ویژه سازمان ملل و شرکای خود در فرمت آستانه حفظ می‌کند تا به پایان دادن به بحران و کاهش درد و رنج مردم سوریه در اسرع وقت کمک کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها