کد خبر: 549044
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۱۳:۰۴:۰۵
| |

سوئد و فنلاند ماه مه درخواست عضویت به ناتو می‌دهند

رسانه‌های کشورهای شمال اروپا گزارش دادند، سوئد و فنلاند موافقت کردند تا اواسط ماه آینده (مه) همزمان درخواست‌های عضویت خود را به ائتلاف ناتو تقدیم کنند.

سوئد و فنلاند ماه مه درخواست عضویت به ناتو می‌دهند
کد خبر: 549044
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۱۳:۰۴:۰۵

رسانه‌های کشورهای شمال اروپا گزارش دادند، سوئد و فنلاند موافقت کردند تا اواسط ماه آینده (مه) همزمان درخواست‌های عضویت خود را به ائتلاف ناتو تقدیم کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت گاردین، یک روزنامه فنلاندی گزارش داد، استکهلم اعلام کرده که این دو کشور تمایل خود را برای پیوستن به ناتو به طور همزمان و در یک روز ابراز کرده‌اند و هلسینکی نیز با این تصمیم موافق است.

یک روزنامه سوئدی نیز به نقل از منابع دولتی این خبر را تایید کرد. نخست وزیران سوئد و فنلاند ماه جاری میلادی گفته بودند که در حال بررسی این موضوع هستند و تاکید داشتند که حمله روسیه به اوکراین "کل چشم‌انداز امنیتی اروپا" و "طرز فکرهای شکل گرفته در منطقه شمال اروپا" را به طرز چشمگیری تغییر داده است.

خانم سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند سپس با وجود خطر عصبانی کردن مسکو گفت، کشورش که یک مرز ۱۳۰۰ کیلومتری مشترک با روسیه دارد تصمیم خواهد گرفت که آیا سریعا ظرف چند هفته و نه چند ماه درخواست پیوستن به ناتو را ارائه دهد یا خیر.

خانم ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد نیز گفت، استکهلم باید برای همه نوع اقدام روسیه آماده باشد و هنگامی که مسکو به اوکراین حمله کرد، همه چیز عوض شد.

این در حالی است که روسیه بارها نسبت به این اقدام به سوئد و فنلاند هشدار داده است. کرملین اعلام کرده، اگر این دو کشور تصمیم به پیوستن به ناتو بگیرند، روسیه مجبور می‌شود با تقویت تدابیر دفاعی‌اش در حوزه بالتیک تعادل نظامی را مجددا احیا کند.  

به گزارش رسانه‌ سوئدی مذکور، درخواست‌های همزمان عضویت در ناتو احتمالا در هفته منتهی به ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت) سال جاری میلادی همزمان با سفر رئیس جمهور فنلاند به استکهلم ارائه خواهند شد.

نظرسنجی‌های اخیر نشان داده‌اند که ۶۸ درصد از فنلاندی‌ها موافق پیوستن کشورشان به ناتو هستند؛ آماری که نسبت به قبل از حمله روسیه به اوکراین دو برابر شده است. این در حالی است که تنها ۱۲ درصد با این تصمیم مخالند. نظرسنجی‌ها در سوئد نیز نشان می‌دهند که اکثر سوئدی‌ها از این عضویت در ناتو حمایت می‌کنند.

در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد، همزمان با تصمیم استکهلم برای پیوستن به ناتو، سوئد وعده‌های مشخصی از سوی آمریکا و انگلیس در رابطه با ضمانت‌های امنیتی دریافت کرده است.  

یک منبع دولتی سوئد اعلام کرد: دولت استکهلم اطلاعاتی را از سوی آمریکا و انگلیس به ویژه در رابطه با اینکه حفاظت‌ها و حمایت‌ها در جریان روند ارائه درخواست عضویت در ناتو چه خواهد بود، دریافت کرده است. این شامل حمایت سیاسی قوی از کشورهای ناتو، مانور، افزایش حضور ناتو در منطقه دریای بالتیک، همکاری اطلاعاتی و حمایت کارشناسی از شناسایی و مقابله با تهدیدات مرسوم، سایبری و هیبریدی خواهد بود.  

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها