«رنجش» ترکیه از اظهارات مقامات عراق/ آنکارا کاردار بغداد را احضار کرد

به دنبال اظهارات شدیداللحن مقامات عراقی درباره عملیات اخیر ترکیه در منطقه کردستان، آنکارا کاردار عراق را احضار کرد.

«رنجش» ترکیه از اظهارات مقامات عراق/ آنکارا کاردار بغداد را احضار کرد
کد خبر: 548363
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۲ ۱۰:۲۲:۰۷

وزارت امور خارجه ترکیه، پنجشنبه، «نازدار احسان شیرزاد» کاردار موقت عراق در آنکارا را در پی اظهارات مقامات رسمی عراق درباره عملیات «پنجه-قفل» ترکیه در شمال عراق احضار و مراتب اعتراض خود را به وی ابلاغ کرد.

به گزارش فارس، ارتش ترکیه، چند روز پیش، عملیات جدیدی را در شمال عراق با اسم رمز «قفل پنجه» (Claw-Lock) با هدف نابودی گروه «پ.ک.ک» آغاز و در این عملیات از جنگنده، توپخانه و نیروهای ویژه زمینی استفاده کرد که این این اقدام واکنش شدیداللحن مقامات و سیاستمداران عراق را در پی داشت.

بنابر گزارش، امروز (جمعه)، وبگاه شبکه «تی‌آرتی»، «تانجو بیلگیج» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه درباره علت احضار کاردار عراق گفت که اظهارات مقامات رسمی عراق درباره عملیات پنجه-قفل «باعث رنجش آنکارا» شده است.

بیلگیج همچنین اظهار داشت: «ادعاهای وارده در این خصوص کاملا نادرست است. یادداشتی اعتراضی به کاردار موقت جمهوری عراق تسلیم شد که در آن، نقطه‌نظرات ترکیه آمده است».

وی با اشاره به عملیات اخیر ترکیه در شمال عراق، گفت که این اقدام «در هجدهم ماه آوریل جاری علیه اهداف تروریستی در شمال عراق» آغاز شد و در عین حال، «از عدم دریافت پاسخ مطلوب از طرف مقامات عراق به خواسته‌های مبرم ترکیه درباره پایان دادن به حضور سازمان تروریستی (اشاره به پ‌.‌ک‌.ک) ابراز تأسف کرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه همچنین بیان کرد: «سازمان پ‌.‌ک‌.ک در لیست سازمان‌های تروریستی بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی قرار دارد و ترکیه در درجه نخست ترجیح می‌دهد که این سازمان تروریستی به دست مقامات عراق ریشه‌کن شود».

او در پایان گفت: «ترکیه همواره آماده همکاری‌ تنگاتنگ با عراق در زمینه مبارزه با پ‌.‌ک‌.ک است».

بسیاری از مقامات عراق در اعتراض به عملیات اخیر ترکیه در منطقه کردستان واکنش شدیداللحنی به آن نشان دادنده بودند. «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در واکنش به عملیات ترکیه در بیانیه‌ای تأکید کرده بود که بغداد در صورت بمباران مکرر خاک عراق توسط ترکیه، «سکوت نخواهد کرد».

وزارت امور خارجه عراق نیز در روز انجام عملیات با انتشار بیانیه‌ای رسمی حمله نظامی ترکیه به خاک عراق را با قاطعیت محکوم کرد و آن را خلاف قوانین بین‌المللی و اصل حسن همجواری دانست.

در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه عراق آمده بود که دولت عراق عملیات نظامی نیروهای ترکیه و بمباران خاک عراق در مناطق متینه، زاب، افاشین و پاسیان با پهپاد و بالگردهای نظامی را به شدت محکوم می‌کند.

به دنبال واکنش مقامات عراقی، آنکار اعلام کرد که پیش از انجام عملیات با دولت عراق اقدام خود را هماهنگ کرده است؛ اما «احمد الصفاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق  این اعلام را تکذیب کرد و گفت که «ادعای آنکارا مبنی بر هماهنگی با بغداد درخصوص عملیات نظامی آنها، اصلا صحت ندارد».

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده بود که عملیات جدید با مشارکت نیروی هوایی و نیروهای ویژه ارتش این کشور علیه مخفیگاه‌های عناصر گروه تروریستی پ‌.ک‌.ک آغاز شده است. این عملیات درحالی آغاز شد که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیش از آن با «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

تحرکات نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق درحالی انجام می‌شود که دولت و جریان‌های سیاسی عراق به شدت با حضور نظامی آنکارا در شمال این کشور مخالفند و حملات مداوم هوایی‌اش را موجب نقض حاکمیت ملی خود می‌دانند.

ترکیه و پ.ک.ک طی چند دهه گذشته با یکدیگر در وضعیت جنگی هستند و بر اساس برخی گزارش‌ها، درگیری‌های دو طرف تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته برجا گذاشته است. آنکارا، حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را یک گروه تروریستی می‌داند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها