کد خبر: 548237
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۱ ۰۸:۲۱:۱۶
| |

مناظره تلویزیونی ماکرون و لوپن در آستانه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری

رئیس‌جمهوری فعلی فرانسه و کاندیدای راست افراطی، شامگاه چهارشنبه در آستانه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، در یک مناظره تلویزیونی حاضر شدند.

مناظره تلویزیونی ماکرون و لوپن در آستانه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری
کد خبر: 548237
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۱ ۰۸:۲۱:۱۶

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فعلی فرانسه و مارین لوپن کاندیدای راست افراطی، شامگاه چهارشنبه در آستانه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، در یک مناظره تلویزیونی حاضر شدند.

به گزارش ایلنا، وضعیت اقتصادی، روابط با روسیه، جایگاه فرانسه در اتحادیه اروپا، مزایای بازنشستگی و افزایش هزینه‌های انرژی از محورهای اصلی این مناظره بود که به مدت حدود دو ساعت و نیم ادامه داشت. 

به گزارش بی‌بی‌سی، مارین لوپن با بیان این‌که هزینه‌های زندگی برای وی در اولویت خواهد بود، گفت: «من مالیات بر ارزش افزوده را برای همیشه قطع خواهم کرد. همچنین مالیات‌ها را کم خواهم کرد به طوری که زیر ۳۰ ساله‌ها مالیات بر درآمد پرداخت نخواهند کرد».

وی ماکرون را متهم کرد که اجازه داده حقوق و مزایای بازنشستگی افت کند.

لوپن همچنین گفت که راه حل او اعمال سقفی بر قیمت‌هاست «که دو بار موثرتر از کاهش مالیات فروش است».

اما ماکرون مکررا پیشنهادهای حریف را غیرعملی توصیف کرد.  لوپن در پاسخ گفت: «من می خواهم پول مردم را به آنها برگردانم».

جنگ روسیه در اوکراین دومین موضوع بزرگ این شب بود. امانوئل ماکرون گفت که روسیه «پا در مسیری مهلک گذاشته» و نقش فرانسه و اروپا ارائه تجهیزات نظامی به اوکراین و پذیرش پناهجو از این کشور است.

لوپن که به خاطر پیوندهای نزدیک با کرملین و دریافت وام از یک بانک روسی برای حزب خود مورد انتقاد قرار گرفته، اخطار داد که دادن سلاح به اوکراین ممکن است فرانسه را به «شریک تخاصم» بدل کند. با این حال او از سیاست ماکرون برای حمایت از اوکراین و پذیرش پناهجو حمایت کرد.

ماکرون با انتقاد از رقیب راستگرای خود، اشاره کرد که لوپن یکی از اولین رهبران سیاسی در سال ۲۰۱۴ بود که انضمام کریمه به روسیه را به رسمیت شناخت.

لوپن گفت که او به این دلیل از بانک روسی وام گرفته که هیچ بانکی در فرانسه حاضر نبود به حزب او وام بدهد. وقتی لوپن گفت مجبور بوده مثل میلیون‌ها فرانسوی پول قرض کند، ماکرون پاسخ داد که فرانسه برای تامین مالی به کمک روسیه چشم نمی‌دوزد.

مارین لوپن سیاست خود را از ترک اتحادیه اروپا به تغییر از درون آن تغییر داده است. اما ماکرون استدلال کرد که برداشت لوپن از «اروپای ملل» به معنی پایان اتحادیه اروپا خواهد بود و گفت «دارید دروغ بار می‌کنید».

لوپن گفت که در حال حاضر فرانسه در دفاع از منافع خود در اتحادیه اروپا ناکام مانده و او دست از مذاکرات تجاری برای توافق‌هایی که «به تولیدکنندگان و کشاورزان فرانسوی ضربه می‌زند» خواهد کشید.

 مناظره سپس به یکی از بزرگترین مسائل مطرح در انتخابات کشیده شد. امانوئل ماکرون گفته است که فرانسه باید طی ۹ سال سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۵ افزایش دهد، درحالی که لوپن می‌خواهد آن را در ۶۲ سالگی نگه دارد.

لوپن گفت که افزایش سن بازنشستگی به ۶۵ «کاملا غیرقابل تحمل است». ماکرون در پاسخ گفت که لوپن هرچند قول سخاوتمندی می دهد اما نمی‌گوید که چگونه می‌خواهد هزینه برنامه خود را تامین کند. لوپن در مقابل مکارون را متهم کرد کارنامه خیلی ضعیفی در اقتصاد دارد.

مسأله دیگری که دو نامزد بر سر آن اختلاف شدیدی دارند انرژی‌های تجدید پذیر است. تنها نقطه نظر مشترک آنها ساختن نیروگاه‌های اتمی بیشتر برای تولید برق است.

ماکرون به رقیب خود گفت: «شما در مورد مسأله تغییر اقلیم جزو شکاکان هستید، این موضوع واضح است». تنها نامزد حزب سبز در این انتخابات رای دهندگان را ترغیب کرده است از ماکرون حمایت کنند.

با این حال لوپن ادعا کرد که واردات کالا از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر مسئول تغییر اقلیم است و تولیدات محلی راه مقابله با گرمایش زمین. او گفت که هیچ چیزی بدتر از توربین‌های بادی وجود ندارد. ماکرون گفت که سیاست تکیه محض به نیروگاه اتمی برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی غیرعملی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها