کد خبر: 546564
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۰۸:۴۷:۲۱
| |

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه؛ ماکرون در برابر لوپن

۴۸.۷ میلیون فرانسوی واجد شرایط امروز در دور اول انتخاب رئیس‌جمهور به پای صندوق‌های رای می‌روند.

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه؛ ماکرون در برابر لوپن
کد خبر: 546564
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۱ ۰۸:۴۷:۲۱

۴۸.۷ میلیون فرانسوی واجد شرایط امروز در دور اول انتخاب رئیس‌جمهور به پای صندوق‌های رای می‌روند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، شعب اخذ رای ساعت ۸ صبح به وقت فرانسه باز و کار رای‌گیری تا ساعت ۸ شب ادامه دارد. چندین منطقه خارج از فرانسه و نیز رای دهندگان خارج از این کشور از دیروز شنبه رای گیری را شروع کرده‌اند.

رای دهندگان از بین ۱۲ نامزد انتخاباتی، ناتالی آرتو (مبارزه کارگران)، نیکولا دوپون انیان (فرانسه برخیز)، ان ایدالگو (حزب سوسیالیست)، یانیک ژادو ( سبزها)، ژان لاسال ( مقاوت کنیم)، مارین لوپن (جبهه ملی)، امانوئل ماکرون (جمهوری به پیش)، ژان لوک ملانشون (فرانسه تسلیم‌ناپذیر)، والری پکرس ( جمهوری خواهان)، فیلیپ پوتو (حزب جدید ضد سرمایه داری)، فابین روسل (حزب کومونیست) و اریک زمور (تسخیر مجدد)، می‌توانند نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنند.

اگر امروز نتیجه انتخابات مشخص نشود، دور دوم در ۲۴ آوریل خواهد بود.

مارین لوپن، راست‌گرای افراطی، تهدیدی غیرمنتظره برای امیدهای انتخاب مجدد امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور کنونی به شمار می‌رود.

تا همین چند هفته پیش، نظرسنجی‌ها حاکی از پیروزی آسان ماکرون، طرفدار اتحادیه اروپا بود که با دیپلماسی فعال خود در مورد اوکراین، با وعده بهبود اقتصادی و با ضعف اپوزیسیون خود را بالا کشیده بود. اما ورود دیرهنگام او به کمپین انتخاباتی، با تنها یک تجمع بزرگ که حتی حامیانش نیز آن را ضعیف می‌دانستند، و تمرکز او بر طرحی نامطلوب برای افزایش سن بازنشستگی، رتبه‌ رئیس‌جمهور را به همراه افزایش شدید تورم کاهش داده است.

در مقابل، لوپن، راست‌گرای افراطی ضد مهاجرت، با اعتماد به نفس به سراسر فرانسه سفر کرده است، او با تمرکز چند ماهه بر مسائل مربوط به هزینه‌های زندگی و کاهش شدید حمایت از رقیبش در راست افراطی، اریک زمور، تقویت شده است.

با این حال نظرسنجی‌ها همچنان نشان می‌دهند که ماکرون در دور اول اندکی پیشتاز است اما انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و در دور دوم در برابر لوپن در ۲۴ آوریل پیروز می‌شود،

اولین نظرسنجی پس از انتخابات بلافاصله پس از پایان رای‌گیری منتشر خواهد شد. چنین نظرسنجی‌هایی معمولاً در فرانسه بسیار قابل اعتماد هستند.

ژان دانیل لوی، از نظرسنجی‌های هریس اینتراکتیو، درباره سومین رقابت لوپن در کاخ الیزه گفت: «مارین لوپن هرگز اینقدر به پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک نبوده است».

حامیان ژان لوک ملانشون، نامزد تندرو چپ، که در رتبه سوم نظرسنجی‌ها قرار دارد، امیدوار به نوع دیگری از غافلگیری هستند و از رای دهندگان جناح چپ از همه طیف‌ها خواسته‌اند که به سمت نامزد خود رفته و او را به دور دوم بفرستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها