کد خبر: 547803
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۹ ۱۱:۳۷:۰۴
| |

اتحادیه اروپا با عدم امنیت غذایی مواجه است؟

با افزایش قیمت مواد غذایی، اتحادیه اروپا به‌دنبال تضمین امنیت زنجیره غذایی در اروپا و سراسر جهان است. با این حال، عدم امنیت غذایی در اروپا در حال حاضر تهدید جدی به حساب نمی‌آید.

اتحادیه اروپا با عدم امنیت غذایی مواجه است؟
کد خبر: 547803
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۹ ۱۱:۳۷:۰۴

با تداوم جنگ در اوکراین، قیمت اقلام اساسی مانند گندم، روغن‌های گیاهی و شکر در حال افزایش است.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه‌وله، منطقه دریای سیاه منبع گندم است و روسیه و اوکراین ۲۹ درصد صادرات گندم، ۱۹ درصد صادرات ذرت و ۷۸ درصد صادرات جهانی روغن آفتابگردان را تامین می‌کنند.

اما جنگ اوکراین تولید محصولات غذایی را مختل کرده و قیمت غذا را افزایش داده است. روسیه صادرات غلات را قطع کرده و اوضاع برداشت اوکراین هم مشخص نیست.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که شاخص جهانی قیمت مواد غذایی در ماه مارس به بالاترین میزان خود از زمان تاسیس فائو رسید.

قیمت مواد غذایی، الکل و تنباکو پس از افزایش ۳.۴ درصدی در ژانویه، در ماه فوریه ۴.۱ درصد افزایش یافت.

آریل برونر، متخصص کشاورزی گفت: باید به یاد داشته باشیم که امنیت غذایی بیش از همه کشورهای فقیر را تهدید می‌کند، خصوصا کشورهایی که وابستگی زیادی به واردات از اوکراین دارند، در خاورمیانه و شمال آفریقا. اما در اروپا مسئله (نه امنیت غذایی، بلکه) بیشتر تورم است.

برونر ادامه داد: احتمالا شاهد «شوک عرضه» در غلات، روغن آفتابگردان و برخی دیگر کالاها باشیم. اما باید بدانیم که این مسئله در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد.

اتحادیه اروپا شریک کلیدی تجاری مواد غذایی کشاورزی روسیه و اوکراین است.

طبق یک گزارش پارلمان اروپا، اتحادیه اروپا پیش از آغاز جنگ ۳.۷ درصد صادرات کلی خود در حوزه محصولات کشاورزی را به روسیه فرستاده و حدود ۱.۴ درصد از وارداتش را هم از این کشور تامین می‌کرد. صادرات اروپا به روسیه شامل دانه سویا، دانه کاکائو، بذرها و دانه‌های روغنی و عسل می‌شد، اما وارداتش از روسیه را گندم، مواد تشکیل‌دهنده خوراک حیوانات و کود کشاورزی تشکیل می‌داد.

در همین حال، اوکراین ۳۶ درصد از واردات غلات و ۱۶ درصد از واردات دانه‌های روغنی اتحادیه اروپا را تامین می‌کند. این اتحادیه هم در سال ۲۰۲۱ بیش از ۳میلیارد یورو محصولات غذایی کشاورزی به اوکراین صادر کرد.

اما این اتحادیه می‌تواند بی‌ثباتی ناشی از جنگ اوکراین را به‌راحتی پشت سر بگذارد.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: اتحادیه اروپا مواد غذایی کشاورزی مازاد زیادی داشته، در حوزه غذا تقریبا خودکفا بوده و بازار واحد اروپا می‌تواند بار دیگر توانایی تاب‌آوری و مقاومت خود را ثابت کند. این کمیسیون در اوایل ماه آوریل گزارشی منتشر کرد که شامل اقداماتی برای کمک به کشاورزان اتحادیه اروپا در افزایش تولید محصولاتی مانند گندم، ذرت و دانه‌های روغنی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها