فارین پالیسی:

روسیه مجبور است جنگ را تا ماه ژوئن پایان دهد

نشریه آمریکایی فارین پالیسی با اشاره به سیل ورود تسیلحات دفاعی و تهاجمی ناتو به اوکراین و ضعف عملکرد ارتش روسیه و کاهش توان آن، پیش بینی کرد کرملین، جنگ را تا پیش از ماه ژوئن پایان دهد.

روسیه مجبور است جنگ را تا ماه ژوئن پایان دهد
کد خبر: 547659
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۸ ۱۲:۱۳:۳۵

نشریه آمریکایی فارین پالیسی در مطلبی تحت عنوان «غرب سرانجام از تسلیحات بزرگ خود برای اوکراین رونمایی کرد»، نوشت: باوجود این رونمایی، بعضی از مردم اوکراین معتقدند دیر شده و اقدامات انجام شده کم است.

به گزارش ایرنا، آمریکا و متحدانش در ناتو، تحویل تانک، هلی کوپتر و سلاح های سنگین به اوکراین را در شرایطی که نیروهای این کشور آماده مبارزه با نیروهای روسیه در شرق این کشور می شوند، تسریع کرده اند.

تحویل سلاح های جدید، حاکی از یک تغییر جدی در نحوه حمایت غرب از اوکراین است زیرا دولت های غربی در ابتدای شروع عملیات ویژه روسیه، مطمئن نبودند که کی یف بتواند در مقابل تهاجم روس ها داوم بیاورد و نگران بودند که این سلاح ها به تصاحب مسکو در بیاید.

همچنین نوع سلاح ها نیز از سلاح های دفاعی مثل سلاح های ضدتانک به سلاح های تهاجمی تبدیل شده است. جمهوری چک با ارسال تانک، سیستم های توپخانه و خودروهای زرهی در اوایل این ماه، اولین کشور عضو ناتو بود که درها را برای ورود سیلی از تسلیحات به اوکراین باز کرد.

اسلواکی سیستم دفاع موشکی اس-۳۰۰ را در اختیار اوکراین قرار داد و آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که یک بسته تسلیحاتی جدید به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار در اختیار اوکراین قرار می دهد.

آنچه دولت های غربی را درباره ارسال تسلیحات به کی یف تشویق کرد مقاومت مردم اوکراین و ضعف نیروهای روسیه برای مقابله با آنان بود.

فرماندهان نظامی ناتو معتقدند که ارسال سلاح های سنگین به اوکراین به تنهایی کافی نیست و استفاده از این سلاح ها نیازمند آموزش، پشتیبانی فنی و مهمات است و به همین خاطر، ارسال سلاح ها توسط برخی از این کشورها فعلا متوقف شده است.

برخی دیگر، مثل اعضای دولت ائتلافی آلمان نگران هستند که ارسال تسلیحات به اوکراین، روسیه را درباره هدف قرار دادن دولت های غربی تحریک کند.

پیروزی در منطقه مسطح شرق اوکراین نیازمند تسلیحاتی مثل تانک و نفربر است و به همین خاطر، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، حیات اوکراین را وابسته به ورود تسلیحات سنگین اعلام کرده است.

یک مقام مطلع در پنتاگون در گفت و گو با فاریس پالیسی از طرح پنتاگون برای آموزش نحوه استفاده از سیستم های رادارای و توپخانه ای به نیروهای اوکراینی در کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو خبر داد.

واشنگتن همچنین از دادن سلاح جایگزین به کشورهای اروپای شرقی در مقابل تحویل تسلیحات به اوکراین خبر داده است و در مقابل ارائه اس-۳۰۰ به اوکراین، سامانه دفاع موشکی پاتریوت را در اسلواکی مستقر کرد. همچنین قرارداد ارسال ۲۵۰ تانک آبرامز به لهستان را امضا کرد تا این کشور بتواند در عوض، تانک هایش را به اوکراین بفرستد.

بعضی کارشناسان پا را از این فراتر گذاشته و خواستار ارسال جنگنده های میگ از سوی لهستان و اسلواکی به اوکراین شده اند تا در مقابل، آمریکا جنگنده های اف-۱۶ در اختیار آنها قرار دهد.

ژنرال بن هاجز فرمانده پیشین نیروهای نظامی آمریکا در اروپا معتقد است: درباره خطر جنگ مستقیم بین ناتو و روسیه اغراق شده و لازم است زرادخانه ناتو به خدمت دفاع از دموکراسی در اوکراین درآید.

افزایش جریان ورود تسیلحات غربی به اوکراین می تواند ادامه جنگ در شرق اوکراین را برای روسیه سخت کند.

مقامات غربی معتقدند که کرملین اکنون دنبال ارائه دستاوردی به نظامیان خود تا ۹ ماه می، روز پیروزی روسیه بر آلمان نازی است و به خاطر تلفات و کمبود تجهیزات، برای ارائه این دستاورد با مشکل مواجه است.

فرانز استفن گدی یک محقق در «مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» لندن معتقد است: مطمئنا هیچ جنگی برای همیشه ادامه نخواهد یافت و احتمال می دهم که روسیه نتواند جنگ را به ماه ژوئن بکشاند بنابراین مجبور است برای پایان دادن به جنگ امتیاز دهد.  

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها