کد خبر: 547227
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ ۲۱:۳۹:۳۳
| |

تشکیل گروه ضربت دریایی جدید آمریکا در غرب آسیا در تداوم دخالت‌ها

نیروی دریایی آمریکا در تداوم دخالت‌ها و نظامی گری واشنگتن در منطقه غرب آسیا، کیلومترها دورتر ازخاک این کشور اعلام کرد که یک گروه ضربت چند ملیتی در این منطقه برای گشت زنی در دریای سرخ تشکیل می‌دهد.

تشکیل گروه ضربت دریایی جدید آمریکا در غرب آسیا در تداوم دخالت‌ها
کد خبر: 547227
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ ۲۱:۳۹:۳۳

برد کوپر فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد که این گروه از روز یکشنبه در دریای سرخ، باب المندب و خلیج عدن فعالیت خواهد کرد .

به گزارش ایرنا، این مقام نظامی آمریکایی مدعی شد هدف این گروه مقابله با قاچاق انسان، مواد مخدر و سایر کالاهای غیرقانونی خواهد بود.

کوپر به خبرنگاران گفت: این آب‌ها اهمیت راهبردی دارند و تضمین کننده توجه ما هستند.

 به گفته وی، این گروه شامل  دو تا هشت کشتی است که از  نیروهای ترکیبی دریایی ۳۴ کشور تشکیل می شود.

 کوپر فرماندهی این نیروهای دریایی را بر عهده دارد. نیروهای ترکیبی دریایی سه گروه ضربت دیگر در آب های  منطقه دارد .

این مقام نظامی آمریکایی  در پاسخ به سوالی درباره موشک‌ها و پهپادهای انصارالله یمن برای مقابله دربرابر حملات عربستان سعودی و امارات مدعی شد گروه جدید بر توانایی حوثی‌ها برای دستیابی به چنین تسلیحاتی تأثیر می‌گذارد.

این مقام آمریکایی ادعا کرد ما قادر خواهیم بود از امروز به صورت موثر از دسترسی حوثی ها به سلاح جلوگیری کنیم.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش را بیان نکرد، مدعی شده است که آب ‌های بین سومالی، جیبوتی و یمن مسیرهای قاچاق سلاح برای حوثی های یمن است.

این مقام آمریکایی گفت: گروه ویژه بین‌المللی جدید مطمئناً این موضوع را دنبال خواهد کرد.

پیش از این، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن اعلام کرد طرفهای درگیر به پیشنهاد سازمان ملل برای یک آتش بس دو ماهه که از دوم آوریل در ساعت ۱۹ اجرایی می شود، پاسخ مثبت دادند.

وی در بیانیه ای افزود: طرفین پذیرفتند که تمامی عملیات نظامی  هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و فراتر از مرزهای آن را متوقف کنند. آنها همچنین برای ورود کشتی های سوخت به بنادر حدیده و  انجام پروازهای تجاری  در داخل و خارج از فرودگاه صنعا به مقصدهای از پیش تعیین شده در منطقه موافقت کردند. 

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

بسیاری از کارشناسان تشدید حملات اخیر ائتلاف سعودی به یمن را ناشی از شکست این ائتلاف در تحقق اهداف خود در یمن می‌دانند. سازمان ملل متحد ادامه درگیری در یمن و محاصره غیرانسانی این کشور را دلیل بروز قحطی و فاجعه انسانی بی‌سابقه در یک قرن گذشته می داند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها