کد خبر: 546524
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ۲۱:۰۰:۱۷
| |

روسیه خواستار ایجاد سیستم یکپارچه مالی کشورهای عضو بریکس شد

وزیر اقتصاد روسیه در پیامی خطاب به کشورهای عضو بریکس گفت: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی راهی جز ایجاد یک سیستم یکپارچه مالی نداشته باشیم.

روسیه خواستار ایجاد سیستم یکپارچه مالی کشورهای عضو بریکس شد
کد خبر: 546524
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ۲۱:۰۰:۱۷

دولت روسیه از کشورهای عضو گروه بریکس خواست برای واردات و صادرات خود از سیستم یکپارچه ارزی خود استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، به نقل از الجزیره، بریکس (BRICS ) گروهی متشکل از قدرت‌های نوظهور اقتصادی که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است. در ابتدا نام این گروه بریک نام داشت اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به بریکس تغییر نام یافت.

در پی جنگ روسیه و اوکراین بسیاری از کشورهای غربی مسکو را تحت تحریم‌های مالی قرار دادند و بسیاری از موسسات مالی این کشور را از تبادل ارز و سیستم‌های مالی جهانی منع کردند.

کارت‌های اعتباری ویزا و مسترکارت نیز اوایل ماه مارس فعالیت خود را در روسیه به حالت تعلیق درآوردند و بزرگترین بانک‌های روسیه نیز دسترسی به سیستم پیام‌رسان بانکی جهانی سوئیفت را از دست دادند.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه روز جمعه در نشست کشورهای بریکس گفت: وضعیت اقتصاد جهانی به دلیل تحریم‌ها دچار تنش شده است و به نظر می‌رسد تبادلات ارزی بر اساس دلار از بین خواهد رفت.

وی گفت: استفاده از ارزهای ملی برای صادرات و واردات، یکپارچه سازی سیستم‌های مالی و ایجاد یک آژانس مستقل شاخص اقتصادی بین کشورهای بریکس ضروری به نظر می‌رسد.

به گفته وزیر اقتصاد روسیه این کشور در حال حاضر سیستم پیام رسانی بانکی خود را به نام SPFS به عنوان جایگزینی برای سوئیفت راه‌اندازی کرده است.

روز جمعه، بانک مرکزی روسیه در اقدامی غافلگیرکننده، نرخ بهره بانکی را از 20 درصد به 17 درصد کاهش داد.  این اقدام بانک مرکزی پس از آن صورت گرفت که سیلوانوف اوایل این هفته گفت که وزارت اقتصاد با همکاری با بانک مرکزی درصدد بالا بردن ارزش روبل و بالا بردن ثبات آن است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها