کد خبر: 546011
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۷ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا برنامه آمریکا برای بحران اوکراین یک توهم است؟

آیا واشینگتن به فکر حل بحران اوکراین از طریق پاک کردن بخشی از صورت‌مساله است؟

آیا برنامه آمریکا برای بحران اوکراین یک توهم است؟
کد خبر: 546011
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۷ ۱۲:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- آیا واشینگتن به فکر حل بحران اوکراین از طریق پاک کردن بخشی از صورت‌مساله است؟

این پرسشی است که برخی از رسانه‌های عربی طی روزهای اخیر به آن پرداخته و با استناد به اخبار منتشرشده در رسانه‌‌هایی همچون بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان سعی در پررنگ کردن این سناریو دارند.

به گزارش اعتمادآنلاین، به گفته رسانه‌های عربی، بعد از نشست چند روز پیش فرماندهان نظامی آمریکایی و روس، مسئولان آمریکایی متوجه شدند ژنرال‌های روس از اقدام ولادیمیر پوتین مبنی بر جنگ با اوکراین بسیار ناخرسندند، امری که می‌تواند احتمال وقوع کودتا در این کشور را هم مطرح کند.

این اطلاعات در حالی رسانه‌ای می‌شوند که آندره کوزیایف اولین وزیر خارجه روسیه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هم حدود یک ماه پیش نسبت به سرنگونی ولادیمیر پوتین به دست شخصیت‌‌هایی از داخل کرملین هشدار داده بود.

رسانه‌های عربی به نقل از گفت‌وگوی این سیاستمدار سابق روس با روزنامه تایمز نوشتند: پوتین در یک باتلاق نظامی گرفتار و امروز در صحنه جهانی هم منزوی شده است و به طور حتم هزینه آن را خواهد پرداخت.

او با اشاره به سرنوشت شماری از رهبران روسیه همچون مسموم شدن استالین یا اخراج خروشچف از کرملین، تلویحاً به احتمال چنین سرنوشتی برای پوتین در سایه افزایش مخالفت‌ها با او اشاره کرد.

این اخبار در حالی منتشر می‌شوند که رسانه‌ها از اخراج شماری از مشاوران پوتین به دستور او سخن گفته‌اند.

دیلی تلگراف نوشت: پوتین دستور برکناری و بازداشت شماری از دستیاران و مشاوران خود از جمله کلنل سرگئی بیسیدا رئیس اداره اطلاعات خارجی سرویس امنیت فدرال روسیه را صادر کرده است.

به نوشته این رسانه، این نظامی به همراه معاونش هم‌اکنون در اقامت اجباری به سر می‌برند.

بی‌بی‌سی عربی هم به نقل از رسانه‌های روسی از برکناری ژنرال رومن گافریلوف جانشین فرمانده گارد ملی، که مستقیماً در حفاظت از پوتین نقش دارد، خبر دادند.

هشت ژنرال روس دیگر نیز طی ماه گذشته از کار برکنار شده‌اند.

به زعم رسانه‌های عربی، این اتفاق بعد از نشست رودرروی ژنرال‌های آمریکایی و روس در مسکو رخ داده است، زیرا تنها برداشتی که ژنرال‌های آمریکایی از نشست مزبور کردند این بود که ژنرال‌های روس مدت‌زمان زیادی پوتین را تحمل نخواهند کرد.

با این همه، تحلیلگران عرب بر سر اینکه آیا این اطلاعات صحیح است، یک برداشت توهم‌آمیز است یا در چارچوب جنگ روانی غرب علیه روسیه منتشر می‌شود اختلاف‌نظرهایی دارند؛ با این حال حامیان این سناریو، دلیل دخالت نه‌چندان قوی آمریکا در جنگ اوکراین را نیز فراهم کردن زمینه خلاصی کامل از پوتین اعلام می‌کنند، از سویی مخالفان این نظریه می‌گویند، آنچه کاخ سفید روی آن شرط‌بندی کرده بیش از یک توهم نیست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها