کد خبر: 545602
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ ۱۶:۲۵:۰۱
| |

منابع یمنی:

عربستان به شرکت‌کنندگان نشست ریاض، اقامت دائمی داد

برخی از منابع یمنی گفتند که عربستان سعودی به ششصد نفر از کسانی که برای شرکت در نشست ریاض در این کشور حضور دارند، اقامت دائمی داده است.

عربستان به شرکت‌کنندگان نشست ریاض، اقامت دائمی داد
کد خبر: 545602
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ ۱۶:۲۵:۰۱

منابع یمنی خبر گفتند که عربستان سعودی برای کسانی که قرار است در نشست ریاض شرکت کنند، امتیازات ویژه در نظر گرفته است. این نشست به بهانه حل بحران یمن برگزار خواهد شد ولی گروه‌های یمنی تأکید دارند که عربستان به عنوان عامل بحران یمن نمی‌تواند میزبان چنین نشستی باشد.

به گزارش فارس، پایگاه خبری «المسا برس» به نقل از «یک منبع یمنی در ریاض و منابع دیگر در جنوب یمن» گزارش داد، عربستان سعودی به کسانی که در حال حاضر برای نشست ریاض در این کشور حضور دارند، اقامت دائمی داده است.

این پایگاه خبر داد، در حال حاضر، بالغ بر ۶۰۰ نفر در عربستان حضور دارند. این افراد از سرکرده‌های حزب اخوانی «الاصلاح» و سرکرده‌های وابسته به امارات و عربستان سعودی و سرکرده‌های جنوبی یمن هستند.

به گفته این منابع، اطلاعات مربوط به اعطای اقامت دائمی، موثق است و نشانگر این است که افراد حاضر در ریاض، «دیگر به یمن باز نخواهند گشت». کارشناسان نیز بر این باورند که ریاض با وجود آتش‌بس اعلامی، همچنان در تلاش خواهد بود که جنگ در یمن به صورت داخلی ادامه پیدا کند؛ دستکم در جنوب و شرق یمن.

به گفته ناظران، عربستان خواهد کوشید به صورت مخفیانه، و تا جایی که باعث جنگ با دولت نجات ملی نشود، در داخل یمن فتنه‌افروزی کند. به ویژه اینکه صنعاء به هیچ عنوان حاضر نیست هیچ بخشی از خاک یمن، تحت تسلط سعودی-اماراتی باقی بماند.

مذاکرات ریاض چهارشنبه گذشته در عربستان آغاز به کار کرد و عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن نیز در آن حضور ندارد؛ مسئله‌ای که بسیاری از کارشناسان تأکید دارند که نشانگر قصد ریاض برای کنار گذاشتن هادی است تا بتواند عناصر وابسته به خود در یمن را به نحو بهتری سازماندهی کند.

به گفته کارشناسان، این مذاکرات بیش از هر چیزی، نشان دهنده «بحران اعتماد» بین ریاض و هادی است؛ زیرا عربستان از بیش از ۶۰۰ نفر از عناصر وابسته به خود را برای حضور در این مذاکرات دعوت کرد، ولی از هادی و معاونش «علی محسن الاحمر» که در ریاض حضور دارند، دعوت به عمل نیاورد.

این در حالی است که عربستان تمامی سرکرده‌های نظامی، قبیله‌ای یا رهبران سیاسی را کنار گذاشت که از سیاست ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در یمن انتقاد کرده بودند و در مقابل از کسانی دعوت کرده است که بیشترین وفاداری را به این کشور دارند.

برخی مقامات در شورای همکاری خلیج فارس اسفند ماه گذشته خبر دادند که این شورا تصمیم دارد از طرف‌های درگیر در یمن برای برگزاری نشستی در عربستان سعودی دعوت به عمل آورد. 

 یک مقام وزارت امور خارجه یمن هم در واکنش به این مسئله، تأکید کرد که یمن از هرگونه گفت‌و‌گو با کشورهای عضو ائتلاف در هر کشور بی‌طرف و غیردخیل در تجاوز علیه یمن -چه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس یا دیگر کشورها- استقبال می‌کند.

اما «نایف الحجرف» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، بدون توجه به شرط صنعاء اعلام کرد که این رایزنی‌ها در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار خواهد شد. مقامات یمنی تأکید داشتند که این گفت‌و‌گو نمی‌تواند به میزبانی یک کشور متجاوز برگزار شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها