دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین:

استفاده از تسلیحات هسته‌ای تنها در صورت تهدید موجودیت روسیه بررسی می‌شود

سخنگوی کرملین در مصاحبه‌ای گفت، هیچکس در روسیه در حال بررسی ایده استفاده از تسلیحات هسته‌ای نیست و این کار تنها در صورتی انجام می‌شود که موجودیت روسیه تهدید شود.

استفاده از تسلیحات هسته‌ای تنها در صورت تهدید موجودیت روسیه بررسی می‌شود
کد خبر: 545037
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۹ ۰۸:۰۲:۰۵

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش شبکه خبری پی‌بی‌اس درباره صحبت‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که پیشتر گفته بود اگر یک طرف سوم وارد درگیری در اوکراین شود، او استفاده از تسلیحات هسته‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهد، گفت: خیر، من اینطور گمان نمی‌کنم. اما او در بیان اینکه "مداخله نکنید و اگر مداخله کردید، ما همه احتمالات را برای جلوگیری از آن و مجازات تمام کسانی که قصد دخالت دارند، در اختیار داریم" با شهامت است.   

به گزارش ایسنا، سخنگوی کرملین در پاسخ به اینکه آیا او استفاده از تسلیحات هسته‌ای در این درگیری از طرف روسیه را بعید می‌داند، گفت: هیچکس درباره استفاده... و حتی درباره ایده استفاده از تسلیحات هسته‌ای فکر نمی‌کند.

پسکوف همچنین سخنان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه "نمی‌تواند در قدرت بماند" را کاملا "هشداردهنده" خواند؛ گرچه بایدن بعدا از این صحبت‌هایش عقب‌نشینی کرد.

او گفت: این کاملا هشداردهنده است. اول از همه، این‌ یک توهین شخصی است و به سختی می‌توان جایی برای توهین شخصی در لفاظی یک رهبر سیاسی و به ویژه رهبر سیاسی بزرگترین کشور جهان، ایالات متحده آمریکا تصور کرد. بنابراین ما از این بابت بسیار متاسفیم. اظهارات او در مورد اینکه آیا پوتین باید یا نباید در راس قدرت روسیه باشد، البته غیرقابل قبول است. این رئیس جمهوری ایالات متحده نیست که تصمیم می‌گیرد چه کسی قرار است رئیس‌جمهوری ما باشد و چه کسی رئیس‌جمهوری روسیه هست؛ این مردم روسیه هستند که در جریان انتخابات تصمیم می‌گیرند.

پسکوف گفت که کشورهای غربی در واقع جنگ اقتصادی کامل علیه روسیه اعلام کرده‌اند. او با اشاره به تحریم‌های غرب گفت: ما باید خود را با شرایط جدید وفق دهیم. و متأسفانه، آن شرایط کاملا غیر دوستانه است. ما وارد فاز یک جنگ کامل شده‌ایم. کشورهای اروپایی غربی، ایالات متحده، کانادا، استرالیا، آنها عملا در حال رهبری جنگی علیه ما در تجارت، در اقتصاد، در مصادره اموال ما، در توصیف دارایی‌های ما، در قطع روابط مالی ما هستند. و ما باید خودمان را با این واقعیت جدید تطبیق دهیم.

سخنگوی کرملین به پی‌بی‌اس گفت، روسیه تنها در صورتی از تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌کند که "تهدیدی علیه موجودیت" این کشور وجود داشته باشد و نه بابت جنگ کنونی در اوکراین.

پسکوف ادامه داد: اما هر نتیجه‌ای از این عملیات (در اوکراین)، البته دلیلی برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای نیست. ما یک مفهوم امنیتی داریم که به صراحت بیان می‌کند که فقط زمانی که تهدیدی برای موجودیت کشور وجود داشته باشد، در کشورمان، ما می‌توانیم عملا از سلاح هسته‌ای برای از بین بردن تهدید علیه موجودیت کشورمان استفاده کنیم و این کار را خواهیم کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها