کد خبر: 544692
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۸ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

احتمال وقوع جنگ در آن سوی کره زمین چقدر است؟

در حالی که اکثر قریب به اتفاق رسانه‌های جهان بر بحران جنگ اوکراین متمرکز شده‌اند، کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی بی پروایانه منطقه شرق آسیا را با آزمایش‌های جدید موشکی خود به سمت بحران سوق می‌دهد.

احتمال وقوع جنگ در آن سوی کره زمین چقدر است؟
کد خبر: 544692
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۸ ۰۸:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- در حالی که اکثر قریب به اتفاق رسانه‌های جهان بر بحران جنگ اوکراین متمرکز شده‌اند، کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی بی پروایانه منطقه شرق آسیا را با آزمایش‌های جدید موشکی خود به سمت بحران سوق می‌دهد.

بیش از سه هفته است که شاهد تحرکات قابل توجهی از سوی کره‌شمالی هستیم؛ آخرین آن آزمایش پرتابه جدیدی بود که پنجشنبه گذشته صورت گرفت، کره‌جنوبی و ژاپن آن را موشک بالستیک اعلام کردند و گفتند به سمت دریا شلیک شده است.

این دوازدهمین آزمایش تسلیحاتی کره‌شمالی فقط طی سه ماه گذشته از سال  2022 محسوب می‌شود.

کشورهای کره‌جنوبی و ژاپن این اقدام را محکوم کردند، اما صرف این محکومیت بیانگر پایان مشکلات منطقه مزبور نیست.

علاوه بر بحران چین و تایوان که یک طرف آن یک قدرت هسته‌ای است، کمی آن سوتر کره‌شمالی نیز که آخرین ورودی رسمی به باشگاه کشورهای هسته‌ای را به خود اختصاص داده نیز در حال تنش‌آفرینی یا در بهترین حالت عرض اندام است.

به اعتقاد کارشناسان رسانه‌های عربی، آزمایش‌های پیاپی تسلیحاتی کره‌شمالی یکی از بازتاب‌های بحران اوکراین است که به این شکل در شرق آسیا نمود پیدا کرده است و می‌تواند باعث شکل‌گیری مسابقه تسلیحاتی بزرگی در شبه‌جزیره کره شود.

برخی از کارشناسان هم این تحرکات را بی‌ارتباط با همسویی بزرگ پدیدآمده بین پیونگ‌یانگ و مسکو نمی‌دانند.

به بیانی دیگر، این کارشناسان معتقدند جنگ اوکراین روابط راهبردی روسیه و کره‌شمالی را تشدید کرده است، به نحوی که پیونگ‌یانگ را بر آن می‌دارد تا از طریق بالا بردن سطح تنش در شبه‌جزیره کره و منطقه شرق آسیا کمی از بار فشار جهانی بر مسکو در بحران اوکراین بکاهد.

در این میان مشخص نیست رهبر کره‌شمالی در این رویکرد خود تا چه حد پیش خواهد رفت و آیا اصولاً این کار در راستای تقسیم فشار برای کاهش تمرکز بر مسکو صورت می‌گیرد یا استفاده حداکثری از شرایط پیش‌آمده جهانی برای پیشبرد برنامه‌های پیونگ‌یانگ؛ با این حال به احتمال قریب به یقین با فروکش کردن آتش بحران اوکراین اخبار زیادی از شرق آسیا خواهیم شنید که یکی از آنها سرعت گرفتن مسابقه تسلیحاتی در این منطقه خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها