کد خبر: 544564
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۵ ۰۸:۲۹:۰۳
| |

مرد سایه‌ها و غرق شدن موساد در بحران

سازمان اطلاعات و عملیات ویژه رژیم صهیونیستی با چالش های مخاطره آمیز متعددی مواجه است.

مرد سایه‌ها و غرق شدن موساد در بحران
کد خبر: 544564
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۵ ۰۸:۲۹:۰۳

سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به «موساد» در حالی با چالش‌های متعدد و مخاطره آمیزی مواجه شده که مشکلات پیشین، ظرفیت حل بحران این نهاد را تا حد زیادی به تحلیل برده است.

به گزارش میزان،«دهان خود را ببندید تا زمانی که من بگویم آن را باز کنید» به عنوان جمله‌ای که «دیوید بارنیا»، رئیس «موساد» خطاب به مقام‌های ارشد سابق «موساد» گفته، تا حد زیادی منعکس کننده شرایط داخلی بحران زده این نهاد است.

«بارنیا» یا همان «مرد در سایه» که تا پیش از به دست گرفتن سکان «موساد» در ژوئن ۲۰۲۱ چهره‌ای عمومی نبود، تاکنون درخواست رسانه‌های مختلف برای مصاحبه را رد کرده است.

شخصیت رئیس جدید «موساد» در تاکید زیاد او برای استفاده از فناوری‌های پیشرفته نمود یافته است اما این شخصیت مرموز صهیونیست در حال حاضر با چالش‌ها و بحران‌های متعددی در سازمان تحت هدایت خود مواجه است.

به گزارش «هاآرتص و شماری از رسانه‌های عبری زبان»، مهم‌ترین چالش‌ها و بحران‌هایی که در حال حاضر در «موساد» وجود دارد و «بارنیا» را با مشکل مواجه کرده است، عبارتند از:

- شکاف میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی ورود «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به اتاق بیضی شکل کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱ در پی ادعای «واشنگتن» مبنی بر تغییر سویه تمرکز از خاورمیانه به آسیا تعمیق یافت.

- استعفاهای پی در پی مقام‌های ارشد «موساد» به دلیل اختلاف نظر با «بارنیا»، کرسی‌های این سازمان را یکی پس از دیگری خالی می‌کند.

در چند ماهی که از روی کار آمدن «بارنیا» گذشته، چهار مقام ارشد «موساد» از سمت خود استعفا کرده اند.

- بحران امنیتی اراضی اشغالی در ماه‌های اخیر وارد مرحله جدیدی شده و ابعاد گسترده و متنوعی یافته است.

قدرت یافتن مقاومت فلسطین و لبنان از یک سو، تشدید حملات سایبری علیه نهادها، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف رژیم صهیونیستی علاوه بر دامن زدن به گستردگی بحران امنیتی رژیم صهیونیستی، اختلاف‌های داخلی در «موساد» را شدت بخشید.

- تداوم ناکامی‌ها و ناتوانی‌های «موساد» در دستیابی به اهداف و برنامه‌های منطقه‌ای و جهانی خود به ویژه در سال‌های اخیر، چالش مهمی است که «بارنیا» در سازمان تحت هدایت خود با آن مواجه شده است.

- مشکل به کارگیری عوامل جدید در نقاط مختلف جهان، نیز بحران در «موساد» را پیچیده‌تر کرده و سبب تغییرات اجباری در ساختارش شده است.

- به موازات ناکامی «موساد» در جذب نیروهای جدید، شمار اعضای خودکشی کرده «موساد» در سال ۲۰۲۱ به رقم سه رسید.

خانواده این افراد استدلال می‌کنند که کار در «موساد» سبب خودکشی آن‌ها شده است.

در عین حال، شمار اعضای درخواست کننده کمک به سلامت روان در این سازمان بیشتر شده است.

بحران‌های مذکور در «موساد» ضمن برجسته کردن ضعف مدیریتی در رژیم صهیونیستی، اختلاف‌ها و بحران‌های داخلی این رژیم را آشکارتر می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها