کد خبر: 544389
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ ۱۱:۰۵:۴۹
| |

میرابیان:

برخی همسایگان پاسخ حسن نیت ایران را به درستی نداده‌اند

ایران هیچ گاه سعی نکرده نظرات خود را بر شیعیان عراق و لبنان تحمیل کند

​سفیر پیشین ایران در کویت با تشریح سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال همسایگان عرب کشورمان،‌ سیاست اولویت همسایگان در دولت سیزدهم را مورد ارزیابی قرار داد.

برخی همسایگان پاسخ حسن نیت ایران را به درستی نداده‌اند
کد خبر: 544389
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ ۱۱:۰۵:۴۹

رضا میرابیان در ارزیابی سیاست خارجی دولت سیزدهم و در پاسخ به این سوال که با توجه به شعار این دولت مبنی بر اولویت دادن به همسایگان،‌ آیا تحول محسوسی در این حوزه به وقوع پیوسته است،‌ گفت: این اولویت از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سیاست خارجی مطرح بوده به این معنا که از ابتدای انقلاب مبنایش را بر اخوت اسلامی و همجواری مسالمت‌آمیز با همسایگان خود قرار داده است و اگر کوتاهی هم در این زمینه صورت گرفته از سوی سایر کشورها رخ داده است. برای مثال عراق جنگ هشت ساله علیه ایران را آغاز کرد یا در دوران جنگ تحمیلی،‌ این سعودی‌ها و کویتی‌ها بودند که در جنگ نفتکش‌ها با آمریکا همراهی کردند.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: این در حالی است که بعد از پایان جنگ، ما تلاش کردیم تا روابطمان را با همین کشورها نیز عادی‌سازی کنیم و با وجود آنکه عراق به ما حمله کرده بود، در مظان حمله آمریکا به این کشور، تجاوز را محکوم کردیم و هیچ گاه نخواستیم از این فرصت سوءاستفاده کنیم؛ این نشانه حسن نیت جمهوری اسلامی در قبال همسایگان است.

وی افزود: اما در پاسخ به این سوال که آیا در ماه‌های اخیر و دولت جدید تحولی حاصل شده است، باید بگویم خیر متاسفانه همسایگان ما آن طور که باید و شاید پاسخ حسن نیت ایران را به درستی نداده‌اند و غیر از مساله چهار دور گفت‌وگو با عربستان و روابط نزدیک با قطر و عمان شاهد تحولی جدید نبوده‌ایم.

این تحلیل‌گر مسائل خاومیانه در پاسخ به این سوال که در ماه‌های اخیر شاهد سفرهای متعددی میان تهران و دوحه بوده‌ایم و گفته شده سیاست دو کشور بر توسعه روابط است، این روند مثبت تا چه میزان برای ایران و قطر از اهمیت برخوردار است، گفت: توسعه روابط با قطر هم در چهارچوب سیاست همسایگی، هم در چهارچوب امنیت و هم اینکه ما هر دو صادر‌کننده گاز هستیم بسیار مهم است و در بازار انرژی تاثیر دارد. با این حال باید تاکید کنم که لازم است این سیاست تداوم داشته باشد تا بر معادلات داخل و بیرون منطقه تاثیر بگذارد.

میرابیان همچنین در پاسخ به این سوال که ایران همواره حامی جریان‌های شیعه در منطقه شناخته شده و سعی کرده تا در اتحاد شیعیان نقش داشته باشد، در عراق شاهد برخی اختلافات در این جریان هستیم که تشکیل دولت را با مشکل مواجه کرده و لبنان نیز در سال جدید انتخابات پارلمانی خواهد داشت، نقش تهران در خصوص این دو تحول مهم در عراق و لبنان چیست، گفت: از زمانی که عراق از یوغ استبداد صدام رهایی پیدا کرد و روند دموکراسی و تصویب قانون اساسی آغاز شد،‌ جمهوری اسلامی سعی کرده تا این دموکراسی نوپا را حمایت کند و در راستای تحکیم و ثبات این دموکراسی تلاش کند. البته دموکراسی مشکلات و اختلافات خود را دارد اما ایران هیچ‌گاه سعی نکرده نظرات خود را بر جریان‌های سیاسی و شیعیان این کشور تحمیل کند.

وی افزود: مبنای سیاست جمهوری اسلامی این است که هر چیزی را که شیعیان روی آن توافق کنند را مورد حمایت قرار دهد و روی آن صحه بگذارد و هیچ گاه سعی نکرده در اختلافات داخلی دخالت کرده و جانب یکی را بگیرد. اختلافات در عراق مسبوق به سابقه است و همواره شاهد اختلاف برای تشکیل دولت و انتخاب رئیس‌جمهور بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در خصوص لبنان نیز روابط رسمی تهران و بیروت همواره با دخالت بیگانگان دچار فراز و نشیب بوده اما بنای جمهوری اسلامی ایران این است که در امور داخلی این کشور و انتخابات دخالت نکند و گروهی را بر گروه دیگر ترجیح ندهد و از دولت قانونی حمایت کند و حضوری سازنده و مثبت داشته باشد. بله ما با حزب الله هم‌پیمان هستیم و این به آن دلیل است که این حزب در محور مقاومت است و برای امنیت و حفظ تمامیت ارضی لبنان تلاش می‌کند. ما امیدوار هستیم انتخابات در لبنان با موفقیت انجام شود و روند دموکراسی در این کشور تداوم داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها