کد خبر: 544235
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۱ ۱۴:۳۱:۲۹
| |

اسلامی:

به هیچ عنوان از ادامه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کوتاه نخواهیم آمد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تا لحظه آخر و به طور مستحکم در راه پیشبرد برنامه‌های ارزش‌آفرین برای شما مردم عزیز تلاش خواهیم کرد.

به هیچ عنوان از ادامه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کوتاه نخواهیم آمد
کد خبر: 544235
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۱ ۱۴:۳۱:۲۹

محمد اسلامی گفت: فعالیت در فناوری هسته‌ای، سخت و پیچیده است و علاوه بر این، دانشمندان ما باید در فضایی حرکت کنند که ابرقدرت‌هایی با مراقبت ویژه اجازه نمی‌دهند هر کشوری به سهولت بتواند به همه ظرفیت‌های فناوری هسته‌ای دست پیدا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان، گفتنی است آمریکا در سال ۲۰۰۶ طی سندی رسمی با عنوان «همکاری جهانی در زمینه‌ی انرژی هسته‌ای» GNEP پیشنهاد داده که کشور‌های دنیا به دو دسته تقسیم شوند: کشور‌های تولیدکننده‌ی اورانیوم غنی‌شده که «دارا»‌ی چرخه‌ی تولید سوخت هسته‌ای هستند (have) و کشور‌هایی که نیروگاه هسته‌ای دارند و مصرف‌کننده‌ی اورانیوم غنی‌شده هستند، اما چرخه‌ی تولید سوخت هسته‌ای را «ندارند» (have not).

هرچند در آن سند آمریکا هدف از این پیشنهاد را ترویج استفاده از انرژی هسته‌ای اعلام کرده بود، اما آنچه آمریکا به صورت علنی و رسمی می‌خواهد این است که چرخه‌ی سوخت هسته‌ای «بسته» شود و به کشور‌هایی که دارای این چرخه هستند، کشوری دیگر افزوده نشود. همچنین کشور‌های «نادار» سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های خود را با شرایطی از کشور‌های دارا تأمین کنند و این مسأله مبنای استراتژی هسته‌ای آمریکا در قرن ۲۱ قرار گرفت.

فشار‌ها و انتقادات بین‌المللی از این استراتژی به حدی بود که آمریکا مجبور شد رسماً در سال ۲۰۰۹ پیگیری آن را تمام‌شده اعلام کند، اما یک سال بعد همان سند با عنوانی جدید (IFNEC) مبنای پیمان ۲۵ کشور جهان قرار گرفت. ظاهراً آمریکا بنا دارد با هماهنگی با کشور‌های دارای چرخه‌ی تولید اورانیوم غنی‌شده و وعده‌ی تأمین سوخت اتمی برای کشور‌های نادار و با استفاده از ظرفیت‌های آژانس انرژی اتمی، استراتژی خود را به هر نحو ممکن عملیاتی کند.

اما به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی «ما در راه رسیدن به قله‌های رفیع فناوری هسته‌ای «شهدای هسته‌ای» را تقدیم انقلاب کردیم. این‌ها همه بیانگر یک اراده قوی و مستحکم است که به‌طور روزافزون بتوانیم تأثیرات این فناوری بسیار با اهمیت و راهبردی را در زندگی مردم نمایان سازیم.»

مهر امسال، سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، تامین ۵۰ درصد برق کشور هدف اصلی این سازمان در برنامه‌های پیش روی خود است و دومین اولویت سازمان انرژی اتمی ایران نیز توسعه تولید دارو‌های پرتوزا و تولید ژنراتور‌های ردیاب پرتویی بوده که می‌بایست به طور فعالانه‌ای در جهت بهبود وضعیت رفاه مردم، در بخش پزشکی، صنعت، کشاورزی و محیط زیست ایران استفاده شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها