کد خبر: 544124
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ ۱۲:۲۶:۱۰
| |

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل:

مسئله اوکراین سایه منفی بر مذاکرات وین انداخته است

آمریکا و غرب میز مذاکره را ترک کردند

کارشناس مسائل بین الملل، درباره عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی گفت: سفرهای منطقه ای رییسی با موفقیت همراه نبود اگر با موفقیت همراه بود، باید تاثیر اساسی آن را در وضعیت اقتصادی می دیدیم.

مسئله اوکراین سایه منفی بر مذاکرات وین انداخته است
کد خبر: 544124
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ ۱۲:۲۶:۱۰

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل، درباره عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی گفت: رییسی و تیم دیپلماسی او بدلیل فقدان استراتژی تعریف شده و تعیین شده وارد سیاست شدند، این نشان می دهد که ما موفقیتی در سیاست خارجی نداشتیم. سفر رییسی به مسکو هم بدون دستاورد به پایان رسید. قرارداد 25 ساله میان ایران چین که خیلی هم پر سروصدا بود اگرچه پیش نویس قرارداد آن، در دولت روحانی امضا شد اما تا به امروز نتوانستیم هیچگونه بهره برداری از آن، داشته باشیم.

به گزارش منیبان، او در ادامه افزود: سفرهای منطقه ای رییسی با موفقیت همراه نبود اگر با موفقیت همراه بود، باید تاثیر اساسی آن را در وضعیت اقتصادی می دیدیم.

این کارشناس سیاست خارجی درباره روند مذاکرات وین اظهار کرد: مسئله مذاکرات وین پیچیده تر شده است هم به خاطر اظهارنظر مقامات ما در حمایت از روسیه و هم لجاجتی که آمریکایی ها و غربی ها نسبت به ایران دارند. غربی ها تیم مذاکره کننده را تحت فشار قرار داده و حتی تهدید به ترک میز مذاکره کردند. اگر سیاست خارجی 6 ماهه رییسی را بررسی کنیم به دلیل فقدان استراتژی دیپلماتیک، نتوانستیم به نقطه مشخص و معین برسیم و تصمیمات ما، موردی بوده است. تصمیمات بیشتر جنبه عاطفی و روانی داشته و جنبه منافع ملی آن بسیار پایین بوده است.

بیگدلی بیان کرد: بهترین دستاورد برای دولت به نتیجه رسیدن برجام است؛ مذاکرات پیچیده تر شده و طرفهای غربی به  درخواست های ایران، پاسخ منفی دادند. از طرفی هم آژانس، ایران را تحت فشار قرار داده است. اول باید کارشناسان آژانس، سایت های ایران را بازرسی و دوربین های خود را نصب کنند. هر زمان گزارش تاییدی داده شد مذاکرات عملی خواهد شد. من همیشه با خوش بینی گفتم مذاکرات به نتیجه می رسد اما مسئله اوکراین سایه منفی بر مذاکرات وین انداخته است.

این کارشناس درباره عملکرد تیم مذاکره کننده گفت: تیم مذاکره کننده فضای دیپلماتیک را نمی‌شناسد. این تیم با زبان بین المللی آشنایی ندارد. الان دو مشکل داریم اول اینکه تیم مذاکره کننده استراتژی تعریف شده در سیاست خارجی ندارد، از طرفی هم تیم مذاکره کننده ضعیف است. با هجم زیادی از درخواست ها وارد مذاکرات شدند و رفته رفته عقب نشینی کردند. مذاکرات با بن بست مواجه شده است؛ امیدوارم این طور که من می گویم نباشد. ممکن است آمریکا و غرب میز را ترک کنند آن هم در شرایطی که مشکل اقتصادی، داریم.

او در پایان با اشاره به درخواست ایران برای دریافت تضمین از آمریکا بیان کرد: ما در فضای حقوقی آمریکا چیزی به نام تضمین نداریم. ایران نگران است که مانند 2016 که ترامپ از برجام خارج شد، رییس جمهور بعدی هم از برجام خارج شود اما این طور نیست که بایدن تضمین بدهد که رییس جمهوری بعدی از این قرارداد خارج نشود. ایران بدون توجه به فضای حقوقی آمریکا، انتظارات خود را مطرح می کند که اینها تعهد نمی دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها