کد خبر: 529310
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۰۹:۰۸:۳۸
| |

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی:

آرامش مذاکرات نشانه یک دیپلماسی پنهان بین ایران و آمریکا است

یک تحلیلگر مسائل بین‌المللی معتقد است که مذاکرات به سوی توافق پیش می‌رود و آرامشی که برقرار شده می‌تواند نشانه ایجاد یک دیپلماسی پنهان بین ایران و آمریکا باشد.

آرامش مذاکرات نشانه یک دیپلماسی پنهان بین ایران و آمریکا است
کد خبر: 529310
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۰۹:۰۸:۳۸

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در شرح دلایل این خوشبینی به تغییر مواضع ایران اشاره می‌کند. او گفت: « به نظر می رسد که ایران یک دیپلماسی نرم‌تر را  نسبت به قبل در پیش گرفته و طبق اظهارنظرهای آقای امیرعبدالهیان می‌توان امیدوار بود که اگر آمریکا تحریم‌های نفتی را بردارد و پول به حساب ما بریزد می‌تواند انتظار داشت که ایران هم قدم‌های بیشتری را بردارد.»

به گزارش نامه نیوز، وی افزود: «قبلا هم گفته بودم که باید سطح انتظارات را کاهش داده و با یک دیپلماسی نرم وارد مذاکره شویم. حتی  در یک مصاحبه دیگر گفتم که باید از دیپلماسی پلکانی استفاده کنیم. اکنون به نظر می‌رسد به همین سمت و سو حرکت ‌می‌کنیم چون طبیعتا در یک جلسه یا 5 جلسه نمی‌توان اختلافات با آمریکا را کاملا رفع کرد.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: «از طرف دیگر به نظر می‌رسد یک دیپلماسی پنهانی هم بین ایران و آمریکا برقرار شده و حدی از آرامش را در امر مذاکرات ایجاد کرده است.»

بیگدلی همچنین گفت: «برخی مشکوک هستند که چرا مذاکره روز دوشنبه علی رغم رفت و آمدها فقط یک ساعته بود اما به نظر من این اهمیت ندارد. آنها به این توجه ندارند که چون ایران طرح جدید ارائه کرده، همه کشورها باید به پایتخت‌های خود رفته و رایزنی کنند. »

او افزود: «محتویات پیشنهاد ایران فاش نشده اما به نظر می‌رسد که ایران پیشنهاد کرده همزمان با هم بخشی از تحریم‌ها برداشته و بعد از آنکه به اثبات رسید، ما هم بخشی از فعالیت هسته‌ای را کاهش داده و غنی‌سازی 60 درصدی را متوقف کنیم. این در واقع همان سیاست پلکانی است که از آن صحبت کردیم و خیلی هم کار درستی است. قرار است که تا اخر هفته طرف‌های مقابل پیشنهادات ایران را بررسی کرده و در دوشنبه هفته آینده مذاکرات حضوری مجددا از سر گرفته شود.»

وی درباره اینکه آیا مواضع طرف غربی هم همین‌اندازه امیدوار کننده هست یا خیر؟ گفت: «بله، قدم‌های امیدوار کننده را آنها برداشته‌اند. از روز اول گفتیم که این حجم از انتظارات که آنها عذرخواهی کنند، تحریم را برداند، غرامت دهند و ... منطقی نبوده ودر فضای دیپلماسی نمی‌گنجد لذا ایران به درستی مواضع نرم‌تری گرفت. اقدام خوبی هم است زیرا ما اکنون گرفتار سه کانون مشکل هستیم. یعنی در فضای منطقه‌ای، بین‌المللی و داخلی مشکلاتی داریم. حتی مشکلات داخلی ما دیگر قابل تحمل نیست و اگر این اوضاع ادامه یابد در سال آینده با بیکاری گسترده عمومی مواجه بود و زمینه‌های اعتراضات اجتماعی جدی‌تر از آنجه بوده فراهم می‌شود. این وضعیت نمی‌تواند ادامه یابد به همین دلیل ایران رفته رفته مواضع منطقی‌تری گرفته و انتظارات خود را ملایم کرده است. با این رویه به نظر من غربی‌ها نیز استقبال خواهند کرد. به این خاطر که نه ما و نه آمریکایی‌ها آمادگی جنگ و درگیری نداریم و این گزینه باید فراموش شود تا دیپلماسی مشکل را حل کند».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها