کد خبر: 543868
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۷ ۱۵:۲۳:۵۲
| |

عضو کمیسیون امنیت ملی:

بحران اوکراین در مذاکرات وین تاثیر گذاشت / توقف در مذاکرات در کوتاه مدت رفع می‌شود

حسین نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی در خصوص روند مذاکرات وین، اظهار کرد: اصولا عرصه مذاکره، عرصه سهم خواهی و فشار آوردن برای گرفتن امتیاز است و هر طرفی که منطق قوی‌تر و قدرت بیشتر داشته باشد، برنده میدان مذاکره خواهد بود. هر کشوری که به میدان مذاکره می‌آید، قصد دارد قدرت چانه زنی خود را به رخ بکشد و هر چه توان چانه زنی ما به دلیل داشتن بنیه های نظامی، اقتصادی و سیاسی بالاتر باشد، می تواند ما را در مذاکرات پیش ببرد.

بحران اوکراین در مذاکرات وین تاثیر گذاشت / توقف در مذاکرات در کوتاه مدت رفع می‌شود
کد خبر: 543868
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۷ ۱۵:۲۳:۵۲

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بحران اوکراین باید از طریق مذاکره حل و فصل شود، گفت: بحران اوکراین علاوه بر منطقه برای خود روسیه هم مشکلات اقتصادی زیادی را ایجاد کرده است لذا روسیه اگر بخواهد تن به نزاع طولانی مدت دهد، خیلی به نفعش نخواهد بود.

به گزارش شفقنا، حسین نوش آبادی در خصوص روند مذاکرات وین، اظهار کرد: اصولا عرصه مذاکره، عرصه سهم خواهی و فشار آوردن برای گرفتن امتیاز است و هر طرفی که منطق قوی‌تر و قدرت بیشتر داشته باشد، برنده میدان مذاکره خواهد بود. هر کشوری که به میدان مذاکره می‌آید، قصد دارد قدرت چانه زنی خود را به رخ بکشد و هر چه توان چانه زنی ما به دلیل داشتن بنیه های نظامی، اقتصادی و سیاسی بالاتر باشد، می تواند ما را در مذاکرات پیش ببرد.

ایران از قدرت هسته‌ای جز در مقاصد صلح آمیز استفاده نخواهد کرد

او با اشاره به ظرفیت های ایران در مذاکرات هسته‌ای، اظهار کرد: ظرفیت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات، توانایی نظامی و قابلیت بالای کشور در بازدارندگی است و دشمن هم این را می داند. توانمندی سیاسی ما در اجماع ملی ظرفیت دیگری است که از آن استفاده کردیم اگرچه عده ای می خواهند این وحدت ملی را دچار خدشه کنند. همچنین جمهوری اسلامی ایران منطق قوی دارد؛ منطق ایران، منطق عدم تولید سلاح هسته ای است که با وجود داشتن قابلیت، هیچ گاه این کار را نخواهیم کرد چراکه شرعا داشتن سلاح هسته‌ای را حرام می دانیم و دنیا هم فهمیده است که ایران از این توانایی جز در مقاصد صلح آمیز استفاده نخواهد کرد.

غربی‌ها با پیوستن اوکراین به ناتو بهانه به دست روسیه دادند

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر جنگ اوکراین در مذاکرات وین، اظهار کرد: این جنگ پیامدهایی به همراه دارد که می توانیم از آن به عنوان فرصت استفاده کنیم در عین حال می‌تواند تهدیدهایی برای ما به دنبال داشته باشد؛ اما ما به عنوان کشوری که با روس ها سالیان متوالی در مسایل منطقه‌ای و بین المللی همگرایی داریم، قطعا در بحران اوکراین، حق را به غربی ها نمی‌دهیم چراکه زمینه ساز این بحران، غربی ها بودند که با اعزام نیرو، پیوستن اوکراین به ناتو و تهدید مرزهای روسیه، بهانه به دست روسیه دادند؛ البته ایران هیچ گاه از جنگ و خونریزی حمایت نخواهد کرد چراکه تعداد زیادی از انسان های بی گناه و نیروهای غیرنظامی در این جنگ کشته شدند لذا ما خواهان گفت و گو و مذاکره برای حل بحران هستیم.

سفر وزیر امور خارجه به روسیه هماهنگ با سیاست های کلی نظام بود

او با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ایران به روسیه، گفت: این سفر قطعا در شرایط فعلی موثر است و هماهنگ با سیاست های کلی نظام و شورای عالی امنیت ملی کشور بود؛ این رایزنی ها و گفت و گو ها، برای کاهش تنش و حل بحران اوکراین، ضرورت داشت و این سفر با توجه به توانمندی های وزیر امور خارجه، حتما دستاوردهایی دارد و ایران هم برای میانجیگری اعلام آمادگی کرده است.

غربی‌ها به دنبال فرسایشی کردن جنگ اوکراین هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه غرب به دنبال فرسایشی کردن جنگ اوکراین است، گفت: بخشی از خواسته های روسیه ناظر بر امنیت ملی این کشور است ولی این جنگ علاوه بر منطقه، برای خود روسیه هم مشکلاتی را ایجاد کرده است چراکه باعث افت قیمت پول ملی و سهام این کشور در دنیا شده است؛ لذا روسیه اگر بخواهد تن به نزاع طولانی مدت دهد، خیلی به نفعش نخواهد بود.

روس‌ها و غربی‌ها به حق حاکمیت سرزمینی احترام بگذارند

نوش آبادی تصریح کرد: روس ها و کشورها غربی باید به حق حاکمیت سرزمینی کشورها احترام بگذارند و بستر ناامنی را فراهم نکنند. مقام معظم رهبری موضع جمهوری اسلامی ایران را در بحران اوکراین روشن کردند که از جنگ و تقابل نظامی حمایت نمی کنیم و خواهان ثبات هستیم به شرط اینکه همه کشورها به آن پایبند باشند. بنابراین امروز بحران‌های دنیا را باید با منطق مذاکره و گفت و گو حل کرد نه با منطق زور و قدرت نظامی.

بحران اوکراین در مذاکرات هم تاثیر گذاشت

نوش آبادی در خصوص روند مذاکرات وین، اظهار کرد: بحران اوکراین حتی در مذاکرات هم تاثیر گذاشت در حالی که روس ها همواره حمایت های لازم را از ایران داشتند ولی وقتی بین طرفین مذاکره، موضع ثانوی ایجاد می شود، چالش هایی به وجود می آورد؛ بنابراین درحال حاضر نماینده‌های کشورها مذاکره کننده، باید رایزنی های لازم را با مقامات داخلی کشور انجام دهند و ما به آینده مذاکرات خوش بین هستیم.

توقف در مذاکرات در کوتاه مدت رفع می‌شود

او در پایان خاطرنشان کرد: اختلال در مذاکرات، موقت است که در کوتاه مدت رفع خواهد شد؛ زیرا همه کشورها به این مذاکره و نهایی کردن مساله هسته ای نیاز دارند و چون مطالبه بین المللی است، لذا کشورها به دنبال این هستند که علی رغم دنبال کردن خواسته های خود، مذاکرات را به سرانجام برسانند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها