در گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» ببینید:

جنگ چه تاثیری بر زنان و کودکان در اوکراین دارد؟

انتشار تصاویر تکان‌دهنده از بیمارستان زنان و زایمان ماریوپل پس از حمله روسیه و نمایش چهره‌های خونین زنان زخمی و باردار که در حال ترک این بیمارستان پس از بمباران بودند جهانیان را تحت تاثیر قرار داد.

کد خبر: 543805
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۷ ۱۰:۱۵:۰۰
| |

منیژه موذن- انتشار تصاویر تکان‌دهنده از بیمارستان زنان و زایمان ماریوپل پس از حمله روسیه و نمایش چهره‌های خونین زنان زخمی و باردار که در حال ترک این بیمارستان پس از بمباران بودند جهانیان را تحت تاثیر قرار داد.

ماریانا ویشگیرسکایا یکی از این زنان باردار بود. هرچند او پس از نجات از بیمارستان ویران‌شده موفق شد دخترش را به سلامت به دنیا بیاورد، اما زنان بسیاری وجود دارند که به خوش‌شانسی او نیستند و جنگ همچنان زندگی آنها و کودکان‌شان را تهدید می‌کند.

در ساختمانی در شهر لاویو در غرب اوکراین زنانی که همسران، برادران و پدران‌شان به خط مقدم جنگ رفته‌اند در حال بسته‌بندی مواد غذایی و دارو هستند. بیشتر این زنان از شهرهای دیگر همچون خارکی‌یف و کی‌یف به لاویو آمده‌اند.

بیش از 2 میلیون و سیصد هزار پناهنده تا به حال از اوکراین خارج شدند که اکثریت آنها زنان و کودکان هستند.

جنگ اوکراین به شدت بر همبستگی اجتماعی، امنیت جوامع و مقاومت جوامع محلی خصوصاً زنان و دختران تاثیر گذاشته است. کمبود دسترسی به سرویس‌های اجتماعی مثل مدارس، بار مسئولیت اجتماعی و مراقبت را برای زنانی که مسئول نگهداری از کودکان، معلولین و سالمندان هستند زیاد کرده است.

در حالی که به گواه آمار زنان بار مهمی از جنگ را بر دوش دارند همچنان در معرض آزار جنسی و آزارهای مبتنی بر جنسیت همچون دسترسی به آموزش، بهداشت و دسترسی به غذا و آب قرار دارند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد 45 درصد از کسانی که در بحران اوکراین به کمک نیاز دارند زنان هستند. اما آنچه دورنمای واقعیت جنگ اوکراین مخابره می‌کند این است که چنین آماری با گسترش حملات روسیه بیشتر هم خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید