ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین:

ملیتوپل تسلیم نشده/ جهان باید بپذیرد که روسیه به یک کشور تروریست تبدیل شده

روسیه دیگر باید چه کند تا منطقه پرواز ممنوع اعلام کنید

رئیس جمهور اوکراین در پیام ویدیویی خود در بیست‌ویکمین روز حمله روسیه به اوکراین تصریح کرد که ملیتوپل تسلیم نشده است و آزادی شهردار آن را نیز تایید کرد.

ملیتوپل تسلیم نشده/ جهان باید بپذیرد که روسیه به یک کشور تروریست تبدیل شده
کد خبر: 543675
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۶ ۰۷:۲۴:۰۷

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی ویدیویی تایید کرد که شهردار ملیتوپل، ایوان فیودوروف، آزاد شده و افزود که این شهر به نیروهای روسیه تسلیم نشده است.

به گزارش ایسنا به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، زلنسکی همچنین اعلام کرد که دالان‌های بشردوستانه در روز چهارشنبه عملکرد رضایت‌بخشی نداشتند و مدعی شد: سربازان روسی گلوله‌باران را متوقف نکرده و امنیت را فراهم نکردند.

او با این حال تصریح کرد که بیش از شش هزار تن، از جمله دو هزار کودک از شهر ماریوپول خارج شده‌اند.

زلنسکی همچنین تایید کرد که نیروهای روسیه بمبی را بر روی تئاتر مرکز شهر ماریوپول پرتاب کردند و گفت: صدهاتن در آنجا پناه گرفته بودند. ساختمان تخریب شده است. آمار تلفات هنوز مشخص نیست. قلب من دارد از آنچه روسیه با مردم ما، با ماریوپول و با دونتسک می‌کند، می‌شکند.

او همچنین به زبان روسی خطاب به روس‌ها گفت: «شهروندان روسیه! محاصره ماریوپول چه فرقی با محاصره لنینگراد در جنگ جهانی دوم دارد؟ هر سرباز روسی که اسلحه‌اش را زمین بگذارد، فرصت زندگی خواهد یافت. فرصت هست. برای همه سربازانی که به قلمرو ما اعزام می‌شوند، فرصت هست؛ آن‌هایی که تا کنون کشته، مجروح یا دستگیر نشده‌اند.»

او همچنین اعلام کرد که اگر جنگ ادامه پیدا کند، روسیه نسبت به مجموع تلفات جنگ‌هایش در افغانستان و چچن، فرزندان بیشتری را از دست خواهد داد.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «خطابم به سربازان وظیفه‌ای است که به این جنگ اعزام شده‌اند؛ جنگی که جنگ آن‌ها نیست و سایر سربازانی که هنوز غریزه حفظ خود را دارند؛ اسلحه‌هایتان را زمین بگذارید؛ بهتر از آن است که در سرزمین ما و در میدان جنگ جان دهید. جنگ هنوز متوقف نشده است. جنایات جنگی روسیه ادامه دارد. اقتصاد روسیه همچنان قادر به حفظ ماشین نظامی این کشور است؛ به همین دلیل است که به تحریم‌های جدیدی علیه روسیه نیاز داریم. جهان بالاخره باید بپذیرد که روسیه به یک کشور تروریست تبدیل شده است.»

زلنسکی همچنین برای متوقف کردن نیروهای روسیه، خواستار کمک‌های بیشتری از جمله سامانه دفاع هوایی، جنگنده، تسلیحات مرگبار و مهمات شد و درباره درخواستش برای اعلام منطقه پرواز ممنوع، گفت: «دیگر روسیه باید چه کار کند و چند نفر دیگر را باید بکشند تا رهبران غربی و رهبران ناتو با درخواست اعلام پرواز ممنوع در آسمان اوکراین موافقت کنند؟»

او همچنین از آمریکا خواست تا اتحادیه جدیدی به نام U-24 ایجاد کند که "تضمین می‌کند که هر متجاوزی در 24 ساعت نخست حمله‌اش، به صورت هماهنگ پس زده خواهد شد.

او گفت: نمی‌توانیم به نهادهای موجود اعتماد کنیم. نمی‌توانیم امیدوار باشیم که بوروکرات‌ها در سازمان‌های بین‌المللی به این سرعت سازگار شوند. به همین دلیل است که باید به دنبال تضمین‌های جدید هستیم و ابزار جدیدی ایجاد کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها