کد خبر: 543622
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

تحلیل روس‌ها از دیپلماسی تسلیحاتی ترکیه چیست؟

یک رسانه روسی در گزارشی از شرط‌بندی ترکیه بر چند برابر کردن فروش تسلیحات خود به کشورهای مختلف جهان پرده برداشت.

تحلیل روس‌ها از دیپلماسی تسلیحاتی ترکیه چیست؟
کد خبر: 543622
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ ۰۹:۰۰:۰۰

یک رسانه روسی در گزارشی از شرط‌بندی ترکیه بر چند برابر کردن فروش تسلیحات خود به کشورهای مختلف جهان پرده برداشت.

به گزارش اعتمادآنلاین، روزنامه روسی نزاویسیمایا در گزارشی نوشت، بعد از موفقیت به‌کارگیری پهپادهای ترکیه‌ای در جنگ روسیه و اوکراین، آنکارا امیدوار است بتواند دامنه صادرات این سلاح‌ها را گسترش دهد.

در ادامه این گزارش آمده است، اسماعیل دمیر، رئیس هیات صنایع دفاعی ترکیه وابسته به ریاست‌جمهوری این کشور، در بیانیه‌ای اعلام کرد کشورهای حوزه بالتیک تلاش دارند سطح دفاعی خود را افزایش دهند.

به نوشته این رسانه روسی، غرق شدن بازار اروپای شرقی در سلاح‌های ترکیه می‌تواند دامنه نفوذ این کشور را هم در این منطقه گسترش دهد.

نویسنده این گزارش با استناد به سخنان دمیر، که تاکید کرده بود تشدید بحران در اوکراین نگرانی بازیگران اروپایی را نسبت به شرایط امنیتی بیشتر کرده و آنان را به افزایش درخواست خرید تسلیحات ترکیه وا داشته است، افزود: ترکیه به یکی از کشورهای صادرکننده سلاح تبدیل خواهد شد و این را مدیون کارآمدی هواپیماهای بدون سرنشین خود نیست بلکه به دلیل آن است که مجموعه‌ای از جنگ‌افزارهای دیگر را هم در ویترین فروش خود قرار داده است.

روزنامه روسی همچنین فاش کرد، روابط روسیه و ترکیه به دلیل استفاده نیروهای مسلح اوکراین از پهپادهای ساخت ترکیه، دچار نوعی تشنج شده است، گرچه مسئولان ترکیه‌ای به طرف روس خبر داده‌اند بارها با سلاح‌های ساخت کشورهای مختلف هدف تهاجم قرار گرفته‌اند اما آن را به حساب کشور سازنده سلاح نگذاشته‌اند.

نزاویسیمایا به نقل از منابع ترکیه خبر داد، کشورهای حوزه بالتیک یکی از مناطقی هستند که آنکارا برای فروش تسلیحات به آنها برنامه‌ریزی کرده است؛ کریم هاس کارشناس سیاسی ترکیه هم به این روزنامه گفت، همکاری نظامی بین آنکارا و کشورهای حوزه بالتیک صرف نظر از حوادث جاری در اوکراین گسترش پیدا خواهد کرد.

او توضیح داد: پهپادهای ترکیه از نوع بیرقدار تی پی 2 قبلاً در سوریه، لیبی و قره‌باغ استفاده شده بودند و اکنون نیز توسط ارتش اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند، فکر می‌کنم رئیس‌جمهور ترکیه همچنان این همکاری را ادامه خواهد داد و سعی خواهد کرد بازار سلاح به ویژه فروش هواپیماهای بدون سرنشین را به قبضه خود درآورد.

او در عین حال پیش‌بینی کرد از آنجا که کشورهای حوزه بالتیک عضو ناتو هستند و مشکل منطقه‌ای نیز با روسیه ندارند، احتمالاً فروش تسلیحات به آنها روابط آنکارا و مسکو را دچار مشکل نخواهد کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها