کد خبر: 543414
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۲۰:۵۵:۴۱
| |

قطر یک طرح گازی جدیدی را افتتاح کرد

قطر بزرگترین صادرکننده گاز جهان یک طرح گازی جدید را افتتاح کرد.

قطر یک طرح گازی جدیدی را افتتاح کرد
کد خبر: 543414
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۲۰:۵۵:۴۱

طرح گازی «برزان» امروز (سه شنبه) با حضور شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور و شیخ «خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی» نخست وزیر و وزیر کشور و «حسن بن عبدالله الغانم» رئیس مجلس این کشور در شهر صعنتی «راس لفان» این کشور به بهره برداری رسید.  

به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، بر اساس گزارش سایر رسانه‌های قطر، این طرح قرار است روزانه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز تولید کند.  

در این پیوند، شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در توئیتی نوشت: با افتتاح امروز پروژه گاز «برزان»، قطر گام‌های مهمی در جهت استفاده بهینه از منابع حیاتی خود در تامین انرژی پاک و نیازهای محلی و حمایت از پروژه‌های بزرگ استراتژیک کشور برداشته است. 

وی افزود: برنامه‌های و پروژه‌های توسعه ما بر اساس سازگاری بهره برداری از انرژی با محیط زیست است. 

به نوشته رسانه‌های قطر، این گران‌ترین پروژه این کشور پس از پروژه تبدیل گاز مایع «لولوه» (Pearl GTL) است که در سال ۲۰۱۱ با هزینه ۱۹ میلیارد دلار راه اندازی شد. 

اهمیت این پروژه در تامین گاز بازار داخلی است و علاوه بر گاز، روزانه ۲۳ هزار بشکه میعانات گازی و یک هزار و ۹۰۰ تن گاز اتان و همچنین گاز مایع تولید خواهد کرد که در تولید برق استفاده می‌شود. 

تولید گاز مایع این پروژه همچنین به افزایش صادرات قطر که بزرگترین صادرکننده گاز جهان است به میزان حدود ۱۰ میلیون تُن در سال کمک خواهد کرد. 

در گزارش منتشر شده توسط مجمع کشورهای صادرکننده گاز آمده است که با پیشرفت کامل قطر برای توسعه ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع خود، این کشور حاشیه خلیج فارس به یکی از نقاط درخشان در تولید گاز جهانی طی سه دهه آینده تبدیل خواهد شد. 

قطر قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ ظرفیت تولید انرژی خود را از ۷۷ به ۱۲۶ میلیون تُن در سال افزایش دهد که افزایشی حدود ۶۴ درصدی را نشان می‌دهد. 

پروژه گازی «برزان» در حالی افتتاح شد که در پی بحران جنگ روسیه علیه اوکراین، غرب نگران مواجه شدن با بحران انرژی است .

پس از جنگ روسیه علیه اوکراین، قطر به ایستگاهی برای دیدارها و تماس‌های بسیاری از رهبران و مقامات اروپایی تبدیل شده است .از نظر آن‌ها این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس می‌تواند به عنوان تامین کننده مهم گاز و نفت، بخش بزرگی از صادرات انرژی روسیه را جبران کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها