کد خبر: 543214
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۰۸:۴۶:۳۰
| |

بیستمین روز حمله روسیه به اوکراین:

مقام دفاعی آمریکا: پیشروی نیروهای روسیه تقریبا همه جا متوقف شده

زلنسکی: مذاکرات با روسیه امروز ادامه می‌یابد

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

 مقام دفاعی آمریکا: پیشروی نیروهای روسیه تقریبا همه جا متوقف شده
کد خبر: 543214
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۰۸:۴۶:۳۰

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش انتخاب، روز گذشته یک مقام ارشد اوکراینی گفت تا کنون نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر توانسته‌اند مناطق تحت بمباران را از طریق کریدورهای بشردوستانه ترک کنند.

بر اساس تازه‌ترین آماری که روز دوشنبه توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل منتشر شد، بیش از ۲.۸ میلیون نفر از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه از اوکراین فرار کرده‌اند.

همچنین میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین در توییتر اعلام کرد که مذاکرات میان روسیه و اوکراین وارد یک "توقف فنی" شده است. هدف از این توقف "کار بیشتر در کارگرو‌ه‌ها برای روشن ساختن تعریف یکایک مفاهیم است".

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای حین حمله‌اش به اوکراین "ممکن" است.

به گزارش شبکه خبری فاکس نیوز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل دوشنبه به خبرنگاران گفت که تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیش از حمله به اوکراین برای قرار دادن نیروهای هسته‌ای خودش در بالاترین سطح هشدار یک "تحول استخوان‌سوز" بود.

او گفت: دورنمای درگیری هسته‌ای که زمانی "غیر قابل تصور" بود، اکنون به محدوده "احتمال" بازگشته است. زمان آن فرا رسیده که وحشتی که علیه مردم اوکراین ایجاد شده، متوقف کنیم و در مسیر دیپلماسی و صلح قرار بگیریم.

گوترش خواستار حفاظت از تاسیسات هسته‌ای در اوکراین شده و همچنین اعلام کرد که سازمان ملل ۴۰ میلیون دلار از بودجه واکنش اضطراری مرکزی خود را برای کمک به اوکراینی‌ها اختصاص می دهد.

دبیرکل سازمان ملل گفت: این بودجه کمک خواهد کرد تا منابع غذایی، آب، دارو و سایر کمک‌های حیاتی به این کشور تامین مالی شده و همچنین کمک‌های نقدی ارائه شود.

بی بی سی نوشت: یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفته است که پیشروی روسیه در اوکراین تقریبا در همه جبهه ها از حرکت بازایستاده.

به گفته این مقام از جمله پیشروی نیروهای روسیه به طرف کی یف، پایتخت اوکراین، تغییر ملموسی نکرده و این نیروها هنوز در اطراف فرودگاه هوستومل مستقرند. این فرودگاه در شمال شرقی شهر قرار دارد.

این مقام افزود که کاروانی شامل ۵۰ تا ۶۰ وسیله نقلیه به طرف ایزیوم در جنوب شرقی خارکیف در حرکت است.

اما به گفته آنها تا این جان نشانه ای در دست نیست که روسیه درحال تقویت نیروهایش با ارسال مهمات یا سربازان تازه از داخل روسیه باشد.

«ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین بامداد شنبه گفت که روسیه نتایجی که از حمله به اوکراین به دنبال آن بود را بدست نیاورده است.

وی در ادامه سخنانش گفت که در حال حاضر دور چهارم تحریم‌ها علیه روسیه در حال آماده شدن است.

زلنسکی اضافه کرد: «روسیه تلفات زیادی در اوکراین داشته و مسکو واقعیت را درباره تلفات خود نمی‌گوید».

رئیس جمهور اوکراین همچنین خبر داد که مذاکرات با روسیه روز سه‌شنبه نیز ادامه خواهد یافت.

زلنسکی به موضوع انتقال غیرنظامیان از شهرهای اوکراین نیز اشاره کرد و گفت که 3040 غیرنظامی روز دوشنبه از ماریوپول منتقل شده‌اند و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا زندگی در این کشور به حالت طبیعی بازگردد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها