کد خبر: 543104
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ۱۲:۱۰:۵۹
| |

منابع در گفتگو با المیادین:

روسیه به خاطر اوکراین از سوریه عقب‌نشینی نمی‌کند

برخی منابع نزدیک به این روس‌ها در شرق فرات اینکه نیروهای روس قصد عقب‌نشینی از سوریه را دارند، تکذیب و تاکید کردند، روسیه ضامن اصلی آتش‌بس و کاهش تنش در منطقه است.

روسیه به خاطر اوکراین از سوریه عقب‌نشینی نمی‌کند
کد خبر: 543104
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ۱۲:۱۰:۵۹

منطقه شرق فرات در استان‌های شرقی سوریه یکی از نزدیک‌ترین جبهه‌ها میان دو طرف روسی و آمریکایی است و پایگاه روسیه در فرودگاه قامشلی کمتر از ۱۰ کیلومتر با پایگاه غیر قانونی "هیمو"ی آمریکا فاصله دارد و خودروهای گشتی دو کشور تقریباً هر روز در جبهه‌های مختلف با یکدیگر برخورد دارند و همین مساله نیازمند امضای توافق‌نامه‌هایی میان دو طرف برای تضمین عدم درگیری در این مناطق است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین و تشدید تنش‌های آمریکایی و غربی علیه روس‌ها و تلاش برای محاصره اقتصادی آنها با هدف تحت فشار گذاشتن این کشور برای توقف عملیات نظامی در اوکراین، صحبت‌ها درباره اعمال فشارهایی از سوی آمریکا علیه روس‌ها در سوریه با هدف فشار نظامی و سیاسی بر آنها در این جبهه افزایش یافتند.

همچنین اپوزیسیون سوریه تحرکات گسترده‌ای را با هدف استفاده از درگیری روسیه با حوادث جاری در اوکراین آغاز کرده و برای دریافت سلاح‌های ویژه و نیز درخواست کرسی برای سوریه در سازمان ملل و اتحادیه عرب آغاز کرد اما تاکنون به این درخواست‌ها توجهی نشده و برخی اطلاعات حاکی از این هستند که آمریکا به اپوزیسیون سوریه توصیه کرده این درخواست‌ها را متوقف کرده و تمرکز خود را بر دور بعدی مذاکرات کمیته قانون اساسی بگذارد.

انتشار این اطلاعات موجب دامن زدن به شایعه‌ها و خبرهایی در سایت‌ها و تریبون‌های اپوزیسیون سوریه شد مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد تعداد نیروهای خود را در سوریه کاهش دهد و به صورت تدریجی از برخی مناطق از جمله مناطق شرق فرات که نیروهای قصد بر آن ها کنترل دارند، عقب‌نشینی کند و امکان استفاده نظامی از این موضوع وجود داشته و می‌تواند موجب تغییرات میدانی در این منطقه شود.

اما با توجه به استمرار فعالیت‌های روسیه هممانند قبل، انتقال تجهیزات نظامی جدید به فرودگاه‌های قامشلی و الطبقه و استمرار گشت‌زنی‌های مشترک روسیه و ترکیه، در میدان هیچگونه نشانه‌ای دال بر قصد مسکو برای کاهش تعداد نیروهایش و یا آمادگی برای عقب‌نشینی از مناطق مشخصی در سوریه مشاهده نشد و همین مساله حاکی از گسترش دامنه جنگ رسانه‌ای علیه روس‌ها تا سوریه است که هدف از آن تأثیرگذاری بر فعالیت روسیه در مهمترین جبهه‌های روسیه در شرق دریای مدیترانه است.

برخی منابع نزدیک به روس‌ها در شرق فرات به شبکه خبری المیادین گفتند: روسیه هرگز از سوریه و یا شرق فرات عقب‌نشینی نخواهد کرد.

این منابع تاکید کردند: عملیات نظامی در اوکراین هرگز بر تعهدات روسیه در سوریه تاثیر نخواهد گذاشت و روسیه ضامن اصلی آتش‌بس و کاهش تنش است.

منابع یاد شده گفتند: روسیه یک کشور قدرتمند است که قادر به اجرای اهداف خود در اوکراین بوده و هرگز هیچ‌گونه معامله‌ای میان دو پرونده وجود نخواهد داشت، فعالیت روسیه در سوریه برای مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت و ثبات برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت.

منابع مذکور گفتند: حضور روسیه و هماهنگی آن با ترکیه از منطقه در برابر عملیات نظامی حفاظت می‌کند و مسکو در تلاش برای حمایت از گفتگوی سیاسی میان دولت سوریه و کردها است.

آنها افزودند: روسیه به تلاش خود برای آغاز یک گفتگوی سیاسی جامع ادامه می‌دهد و به تضمین آن پایبند است، برخی کشورهایی که موضعگیری‌های خصمانه‌ای را علیه روسیه در پیش گرفتند، از این موضعگیری خود دست خواهند کشید و به رایزنی با مسکو باز خواهند گشت.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه ۱۶ فوریه گذشته در دمشق میزبان سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه بود که برای بررسی روند رزمایش‌های دریایی روسیه در شرق دریای مدیترانه به این کشور سفر کرده بود.

یک منبع نزدیک به روس‌ها در شرق فرات به المیادین گفت: هرگز عقب نشینی از خاک سوریه و یا منطقه شرق فرات از جانب روسیه انجام نخواهد شد و عملیات نظامی در اوکراین هرگز بر تعهدات روسیه در سوریه تاثیری نخواهد گذاشت.

 این منبع افزود: روسیه یک کشور قدرتمند است و می‌تواند اهداف خود را در اوکراین اجرا کند و هرگز آنگونه که شایعه شده معامله‌ای میان دو پرونده سوریه و اوکراین وجود نخواهد داشت.

منبع یادشده توضیح داد: فعالیت روسیه در سوریه برای مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت و ثبات و آشتی در سوریه و نیز برای تامین منافع دو کشور است و مدت طولانی ادامه خواهد داشت.

او افزود: روسیه ضامن اصلی آتش‌بس و کاهش تنش بوده و حضور نیروهای روس در منطقه شرق فرات و هماهنگی آنها با ترکیه بر اساس توافقنامه‌های آتش‌بس، از منطقه در برابر عملیات‌های نظامی حفاظت خواهد کرد.

وی ادامه داد: در کنار استمرار تلاش‌ها برای حمایت از یک گفتگوی سیاسی میان دولت سوریه و کردها، حضور روسیه در شرق فرات همچنین برای تضمین امنیت و ثبات و حفاظت از ساکنان منطقه است و ادامه دارند.

این منبع در ادامه گفت: روسیه برای رایزنی با نمایندگانی از تمامی تشکل‌های مردمی از جمله احزاب و نهادهای مدنی و شخصیت‌های مستقل و چهره‌های فرهنگی تلاش خواهد کرد تا آنها را به گفتگو و حل تمامی مشکلات منطقه تشویق کند.

او ادامه داد: حضور روسیه در سوریه تنها به بعد نظامی محدود نبوده بلکه شامل عملیات‌های حمایت انسانی و فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی در زمینه‌های مختلف است و برخی کشورهایی که موضعگیری‌های خصمانه‌ای علیه روسیه در پیش گرفته‌اند، به زودی از این موضعگیری‌ها عقب‌نشینی خواهد کرد و رایزنی با مسکو را از سر خواهند گرفت.

منبع یاد شده با تاکید بر اینکه عملیات روسیه در اوکراین در چارچوب دفاع از امنیت ملی و تلاش برای برقراری صلح انجام شد، گفت: مسکو سوریه را جبهه‌ای مقدم برای مقابله با آمریکایی‌ها و غرب می‌داند و ممکن نیست که آن را در تعاملات سیاسی و نظامی ارائه کند، بلکه با تحقق اهداف روسیه در اوکراین، این عملیات نظامی آثار مثبتی برای پرونده سوریه خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها