محمد مرندی، تحلیلگر ارشد سیاسی:

مذاکرات وین به خط پایان نزدیک شده/هنوز متنِ توافق شده نهایی وجود ندارد

تحلیلگر ارشد سیاسی ضمن بیان این که مذاکرات وین به خط پایان نزدیک شده، تصریح کرد هنوز متنِ توافق شده نهایی وجود ندارد.

مذاکرات وین به خط پایان نزدیک شده/هنوز متنِ توافق شده نهایی وجود ندارد
کد خبر: 542867
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ ۰۹:۱۳:۴۶

محمد مرندی، تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا در خصوص مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان این که هنوز متن توافق شده نهایی در مذاکرات وین وجود ندارد، از آمریکا و طرف‌های اروپایی برجام خواست به درازا کشاندن مذاکرات را کنار بگذارند. 

به گزارش فارس، وی در توییتی نوشت: تعجب می‌کنم که به نظر می‌رسد برخی از خبرنگاران فکر می‌کنند مذاکرات وین به پایان رسیده است. هنوز متن توافق شده نهایی وجود ندارد. ما به خط پایان نزدیک شده‌ایم و ایالات متحده و سه کشور اروپایی باید تعلل کردن مانند بچه‌ها را کنار بگذارند.

پیش‌تر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، از طرح موضوعات جدید از سوی آمریکا انتقاد و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با جدیت برای حصول توافق خوب، قوی و پایدار تلاش می‌کند. 

امیرعبداللهیان روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه هم در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه «برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ماست قابل مذاکره نیست»، تصریح کرد: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچگونه توجیه منطقی ندارد.

گفتنی است، «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه همزمان با دور هشتم مذاکرات در وین در توئیتی اعلام کرد: به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌ عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد.

پس از آن سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها