تاکنون ۱۴۰۰ ایرانی از مرز اوکراین وارد لهستان شده‌اند

وزیر خارجه لهستان در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان با بیان این‌که تاکنون ۱۴۰۰ ایرانی از مرز اوکراین وارد لهستان شده‌اند، از اعزام تیم امدادی ایران به این کشور برای کمک به پناهجویان با هماهنگی سفارت ایران در ورشو استقبال کرد.

تاکنون ۱۴۰۰ ایرانی از مرز اوکراین وارد لهستان شده‌اند
کد خبر: 542597
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ۲۰:۳۱:۱۷

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «زبیگنیو رائو» وزیر امور خارجه لهستان امروز (جمعه) در گفت‌وگویی تلفنی درباره وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین المللی از جمله بحران اوکراین و مذاکرات وین بحث و تبادل نظر کردند.

* قدردانی از تلاش‌های لهستان برای کمک به آوارگان جنگ اوکراین به ویژه اتباع ایرانی

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگوی تلفنی از تلاش‌های دولت لهستان برای کمک به آوارگان و پناهجویان جنگ اوکراین به ویژه برای انتقال اتباع ایرانی تشکر و قدردانی کرد.

وزیر خارجه لهستان نیز در این گفت‌وگو با اشاره به سابقه تاریخی روابط دو کشور به ویژه میزبانی انساندوستانه مردم ایران از مهاجران لهستانی طی جنگ جهانی دوم، این روابط را برای هر دو طرف افتخار آمیز خواند و گفت:  تاکنون ۱۴۰۰ ایرانی از مرز اوکراین وارد لهستان شده‌اند و تلاش مقامات ما در جهت کمک به آنها پس از اتفاقات ناگوار در اوکراین و ترک لهستان همراه با خاطره خوب بوده است. 

* سفر وزیر خارجه لهستان به تهران/ ارسال یک فروند هواپیما حامل کمک‌های بشردوستانه برای آوارگان اوکراین

امیرعبداللهیان نیز متقابلا وجود مجموعه‌ای از ذهنیت‌های مثبت بین مردم دو کشور را در روابط دیرینه دو دولت با اهمیت خواند و آمادگی کشورمان را برای برگزاری مراسم مشترک گرامیداشت هشتادمین سالگرد میزبانی ایرانیان از اتباع لهستانی همزمان با سفر وزیر خارجه لهستان به تهران اعلام کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ارسال یک فروند هواپیما حامل کمک‌های بشردوستانه با همکاری هلال احمر و صلیب سرخ جهانی و اعلام آمادگی برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به آوارگان اوکراین اظهار داشت: تیم‌های امدادی ایران با هماهنگی صلیب سرخ جهانی آماده هرگونه همکاری و ارائه کمک‌های بشردوستانه به پناهجویان در لهستان هستند. 

* جنگ را نه در اوکراین، نه در یمن و افغانستان و نه در هیچ جای جهان راه حل نمی‌دانیم

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی موضع کشورمان را مبتنی بر خاتمه بحران اوکراین از مسیر راه حل سیاسی عنوان کرد و افزود: ما بر مبنای اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و بدون اعمال استاندارد دوگانه ، جنگ را نه در اوکراین، نه در یمن و افغانستان و نه در هیچ جای جهان راه حل نمی‌دانیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین روز پنجشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تشریح موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین پرداخت و گفت: معتقدیم ضمن توجه به منشور ملل متحد، ریشه‌های اصلی بروز این بحران باید مورد توجه قرار گیرد، تا ثبات و امنیت‌ پایدار در این منطقه از طریق توقف جنگ و تمرکز بر راه حل سیاسی برقرار شود.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجم اسفند ماه درباره تحولات اوکراین در توئیتی نوشته بود: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: از راه حل سیاسی در اوکراین و ابتکار سیاسی برای توقف جنگ و  تمرکز بر راه حل سیاسی حمایت می‌کنیم و آماده هرگونه کمکی برای پیشبرد این روند هستیم.امیرعبداللهیان اخیرا در گفت‌وگوی تلفنی همتای ایرلندی گفت که جنگ راه حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست و یادآور شد: البته نباید از ریشه بحران و اقدامات ناتو برای گسترش نظامی گری در منطقه غافل بود.

* تاکنون لهستان پذیرای  یک و نیم میلیون پناهجو از اوکراین بوده 

زبیگنیو رائو موضوع کریدور انسانی برای خروج زنان و کودکان و ارائه کمک های غذایی و دارویی به آوارگان از اوکراین را یک ضرورت اساسی خواند و تاکید کرد: برخی از سازمان‌های بین‌المللی از جمله صلیب سرخ جهانی تلاش می‌کنند یک کریدور انسانی با رعایت مسائل نظارتی ایجاد و مستقر کنند و تاکنون لهستان پذیرای یک و نیم میلیون پناهجو از اوکراین بوده است و احتمالا این عدد به پنج میلیون نفر بالغ خواهد شد و به این جهت حمایت‌های بین‌المللی برای همسایگان اوکراین اهمیت حیاتی دارد.  

وزیر خارجه لهستان از اعزام یک تیم امدادی ایران به لهستان برای کمک به پناهجویان با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو و بخش همکاری‌های منطقه‌ای وزارت خارجه لهستان استقبال و ابراز امیدواری کرد جامعه بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه به اوکراین و همسایگانش را بیش از پیش افزایش دهد.

جلسه ستاد ویژه اوکراین وزارت امور خارجه عصر امروز (چهارشنبه) ۱۸ اسفند ماه به ریاست حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و با حضور مدیران بخش‌های ذیربط این وزارتخانه برگزار و در این نشست آخرین وضعیت بحران اوکراین و شرایط ایرانیان مقیم آن کشور، از جمله شهروندان ایرانی که به دلیل شدت بحران، مجبور به ترک اوکراین به سمت کشورهای همسایه شده‌اند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پیش از این در نشستی مجازی درباره وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین بر ضرورت به کارگیری همه گزینه‌ها برای خروج ایمن ایرانیان از این کشور تأکید کرد و گفت: هیچ درخواستی از ایرانیان در هیچ شرایطی نباید بی‌پاسخ گذاشته شود. 

لازم به ذکر است تاکنون دو پرواز از تهران به ورشو اقدام به انتقال دانشجویان و اتباع ایرانی مقیم اوکراین به کشور کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها