کد خبر: 542159
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ۱۰:۳۶:۵۲
| |

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان:

نقش ایران در صلح و ثبات افغانستان بسیار پررنگ است

رئیس جمهور پیشین افغانستان در گفت وگویی به آخرین تحولات این کشور از جمله روابط افغانستان با ایران پرداخت.

نقش ایران در صلح و ثبات افغانستان بسیار پررنگ است
کد خبر: 542159
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ۱۰:۳۶:۵۲

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان ضمن اشاره به اینکه در بیست سال گذشته جمهوری اسلامی ایران با مردم افغانستان دوستی بی مانندی داشته است، گفت: نقش ایران در ثبات و صلح افغانستان و بهبود اقتصاد بسیار پررنگ است، اقداماتی که ایران در رابطه با افغانستان کرده است، باعث خشنودی ما و ملت مان شده است و علاقه داریم که این اقدامات بیشتر شود.

به گزارش ایسنا، وی در گفت وگوی اختصاصی با شبکه العالم در خصوص مسائل آب میان دو کشور و مسئله حقابه ایران از رودخانه هیرمند گفت: مسئله آب، از زمان دولت من تا به امروز همچنان وجود دارد، در زمان ریاست جمهوری من همواره به کابینه گفته بودم که ایران همسایه ما است و درصورتی که ما آب بیشتری داشته باشیم و کشور همسایه ما دچار کم آبی و به آب نیاز داشته باشد باید به رسم همسایه داری، عمل کنیم.

کرزی خاطرنشان کرد در زمان حکومت من به رغم حضور ناتو، بین ایران و افغانستان همواره صلح برقرار بود و ایران با ما در منافع مشترک وارد شد و به اهداف مشترک فکر و عمل کردند.

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در بخش دیگری از گفت وگوی خود گفت: با احمد مسعود در روزهای اول تماس مستقیم تلفنی داشتیم در روزهای اخیر صحبتی نداشتیم ولی از هم با خبر هستیم، امیدوارم به زودی فرصتی فراهم شود تا آنها هم در کشور خود و در کنار مردم خود باشند و از طریق تفاهم و صحبت با حکومت فعلی به دیدگاه های متفاوتی که با هم داریم رسیدگی شود و به طرف یک آینده روشن تر حرکت کنیم.

کرزی با اشاره به این نکته که باید تصمیم هایی گرفته شود تا اراده مردم کشور لحاظ و حقوق بانوان نیز رعایت شود تاکید کرد: هیچ جامعه ای بدون حضور زنان پیشرفت نمی کند، زنان جز این جامعه هستند و همانگونه که در کشور اسلامی همچون ایران، زنان در تمامی بخش های کشور حضور فعالی دارند باید در افغانستان هم این موضوع در دستور کار قرار بگیرد، مشابه مصر، پاکستان، مالزی و اندونزی. از همین رو ما هم به عنوان یک جامعه اسلامی باید از حضور زنان در کشور استقبال کنیم؛ افغانستان باید صاحب حکومتی باشد که تمامی مردم جامعه در آن حضور داشته باشند و بر بازگشایی مدارس و دانشگاه ها برای بانوان نیز تاکید شود.

وی با اشاره به توافقنامه بین آمریکا و طالبان گفت: امیدواریم صلح کامل در افغانستان برقرار شود و امنیت به کشور بازگردد و حکومتی که نمایندگان تمام ملت افغانستان در آن حضور دارد، ایجاد شود و کشوری داشته باشیم که خانه تمام مردم افغانستان باشد. اقدامات نظامی آمریکا در افغانستان باعث درد بزرگی در کشور شد اما در درون کشور تلاش بر این بود که با طالبان مذاکره کنیم و وارد صلح شویم و با دست خودمان کشورمان را آباد کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها