کد خبر: 542050
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ۱۸:۴۱:۵۰
| |

طالبان دیشب در نزدیکی مرزهای ایران درگیری ایجاد کرد+ ویدئو

درگیری میان طالبان و مرزبانی ایران زمانی رخ داد که کارگران ایرانی با وجود هماهنگی پیشین میان مقامات دو کشور، اقدام به لایروبی کانال آبی “سیخ سر” کردند.

طالبان دیشب در نزدیکی مرزهای ایران درگیری ایجاد کرد+ ویدئو
کد خبر: 542050
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ۱۸:۴۱:۵۰

تروریست‌های طالبان برای دومین بار در ماه‌های اخیر با نیروهای مرزبانی ایران در مرز استان سیستان و بلوچستان و در منتطقه کنگ استان نیمروز افغانستان درگیر شدند. بنا به گزارش رسانه‌های محلی روز گذشته ۱۶ اسفند ماه، نیروهای طالبان در منطقه "دربیشک" واقع در ولسوالی[شهرستان] کنگ استان نیمروز افغانستان بدون هیچ هشدار و دلیلی با مرزبانان ایرانی به بهانه لایروبی کانال آب “سیخ سر” درگیر شدند.

به گزارش صدای افغانستان (پنجشیرنیوز) ، درگیری میان طالبان و مرزبانی ایران زمانی رخ داد که کارگران ایرانی با وجود هماهنگی پیشین میان مقامات دو کشور، اقدام به لایروبی کانال آبی “سیخ سر” کردند. اما طالبان بدون هیچ دلیلی با گشودن آتش به روی آن‌ها قصد جلوگیری از این کار را داشتند. پس از این تبادل آتش بین طرفین که به مدت نیم ساعت ادامه داشت، در نهایت با دستور مسئول مرزبانی طالبان در استان نیمروز افغانستان طالبان از مواضع خود عقب کشیده و درگیری و تیراندازی متقابل متوقف شد.

 

 

 

هر چند هیچکدام از مسوولان رسمی طرفین در خصوص جزئیات و تلفات احتمالی این درگیری اطلاعاتی را منتشر نکرده‌اند، اما برخی طالبان که مدعی حضور در منطقه هستند و حتی برخی رسانه‌های افغانستانی بدون ذکر منابع معتبر و بیشتر در فضای مجازی پی‌درپی ادعا می‌کنند ۴ نیروی مرزبانی ایران طی این درگیری کشته و چند تن دیگر زخمی شده‌اند. از آنجا که طالبان در آغاز به‌سمت کارگران بی‌سلاحی که با بیل و کلنگ سرگرم لایروبی نهر مورد نظر بوده‌اند، شلیک کرده‌اند، لذا اگر تلفاتی هم باشد از همین کارگران بی‌دفاع بوده است.

مقامات ایرانی معتقدند ناآگاهی از قوانین بین المللی و عدم آموزش مسلحین طالبان همواره منجر به درگیری با کشورهای همسایه افغانستان از جمله: پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران شده است. اما با تداوم این درگیری‌ها آن‌هم در یک منطقه خاص از مرز ۹۷۰ کیلمتری ما با افغانستان چنین فرضیه‌ای درست به نظر نمی‌رسد. این دومین درگیری مرزی طالبان با نیروهای مرزی ایران می‌باشد. مسلحین طالبان پیش از این نیز در این منطقه اقدامات غیرمعمول و غیرمعقول متعددی در مسائل مرزی و حق آبه ایران داشته‌اند که نیازمند اقدامات و توجه جدی نهادهای مربوطه از جمله وزارت خارجه ایران می‌باشد و گرنه احتمال بالاگرفتن این تنشها وجود دارد.

در سمت دیگر یک رسانه محلی نیز از افغانستان گزارش این درگیری را اینچنین منعکس کرد که؛ منابع محلی در ولایت نیمروز می‌گویند که ناوقت روز دوشنبه، شانزدهم حوت/اسفند درگیری‌ای میان طالبان و نیروهای مرزی ایران در سرحد کنگ این ولایت رخ داده است.

 این منبع که نخواست هویت‌اش فاش شود به رسانه‌ها گفت؛ این درگیری بر سر کانالی رخ داده است که ایرانی‌ها قصد لایروبی آن را داشتند؛ اما نیروهای طالبان با تیراندازی بسمت کارگران درحال کار مانع فعالیت آنها شده و از آنجا که این اقدام طالبان سبب کشته و زخمی شدن تعدادی از تین کارگران شد  درگیری میان دو طرف بالا گرفت.

یکی از طالبان به رسانه‌ها گفته است؛ از کانال «سیخ‌سر» ساکنان ولسوالی کنگ ولایت نمیروز استفاده می‌کنند. و این کانال مربوط افغانستان است. به گفته وی درگیری شام روز دوشنبه پایان یافته است و دو طرف باهم جلسه داشته‌اند.

شماری از طالبان در فضای مجازی مدعی شدند در این درگیری دست‌کم چهار نفر از مرزبانان ایرانی کشته شده‌اند، اما این آمار تایید ناشده است. تاکنون مقامات طالبان و ایرانی در این مورد چیزی نگفته‌اند. طالبان پیش از این هم با مرزبانان ایرانی درگیر شده بودند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها