کد خبر: 541670
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۵ ۱۵:۱۸:۴۹
| |

نخست وزیر انگلیس:

جنگ اوکراین، جنگی برای ناتو نیست

بعد از اقدام اخیر روسیه و اعلام آماده باش به نیروهای بازدارنده هسته ای این کشور در برابر تهدیدهای ناتو، نخست وزیر انگلیس که کشورش عضوی از این ائتلاف نظامی است، گفت: جنگ اوکراین، ارتباط به ناتو ندارد و در آینده هم نخواهد داشت.

جنگ اوکراین، جنگی برای ناتو نیست
کد خبر: 541670
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۵ ۱۵:۱۸:۴۹

شبکه خبری اسپوتنیک با انتشار این خبر نوشت: اظهارات بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس مبنی بر اعلام برائت ناتو از جنگ اوکراین بدنبال  واکنش مسکو در به حالت آماده باش کامل درآوردن قوای راهبردی هسته ای به سخنان وزیر خارجه انگلیس صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، اسپوتنیک افزود: «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس چندی پیش گفته بود که بحران اوکراین می تواند به مناقشه کشورهای دوستار «آزادی و دموکراسی» متحد غربی با روسیه ختم شود، سخنانی که مسکو قوای راهبردی هسته ای خود را به حالت آماده باش کامل درآورد.

بنابراین گزارش، بوریس جانسون با در پیش گرفتن سیاست محتاطانه به این واکنش مسکو، گفت: این درگیری ناتو نیست و نخواهد بود. هیچ کدام از کشورهای عضو ناتو قوای نظامی به اوکراین اعزام نکرده است، ما هیچ عداوتی با مردم روسیه نداریم  و ما هیچ قصد و تمایلی برای  مخالفت با یک ملت بزرگ و یک قدرت جهانی نداریم.

بوریس جانسون گفته است: حقیقت این است چشم انداز جدی برای عضویت اوکراین در ناتو در آینده ای نزدیک نیست و ما آمادگی پاسخ به نگرانی های امنیتی روسیه از طریق انجام مذاکرات را داریم.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو  ۱۳ اسفند ماه به رغم درخواست‌های مکرر کی‌یف از قدرت های غربی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع به منظور کاهش توانایی نظامی روسیه اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان اوکراین ایجاد نخواهد کرد.

درهمین حال آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز  گفته بود  ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین توسط آمریکا و متحدانش در ناتو می تواند منجر به "جنگ تمام عیار در اروپا" شود و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به صراحت گفته است که ما وارد جنگ با روسیه نمی شویم.

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین نیز در پی  تصمیم ناتو در زمینه رد تقاضای کی‌یف برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع را محکوم کرد و گفته بود: کشورهای عضو ناتو نیز از امروز هر کسی در این کشور کشته شود، در مرگ او مقصر و متهم هستند؛ نمی دانم از چه کسی می توانید دفاع کنید و آیا در واقع شما توانایی حفاظت از کشورهایتان را دارید!

هشدار پوتین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به غرب هشدار داد که ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین ناممکن است و روسیه با آن مقابله می کند.

پوتین روز گذشته ۱۴ اسفندماه  دراین مورد گفته بود: اگر کشوری در اوکراین محدوده پرواز ممنوع اعلام کند، آن را به منزله مقابله با درنظر می گیریم و علیه آن اقدام می کنیم.

اکنون انگلیس و با توجه به اظهارات نخست وزیر این کشور و  بعنوان عضوی از کشورهای عضو ناتو، سیاست پرهیز از درگیری اوکراین را در پیش گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها