کد خبر: 541336
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ ۱۶:۲۷:۵۱
| |

ادعای انگلیس و فرانسه درباره سانحه در نیروگاه اتمی اوکراین

مقام‌های انگلیس و فرانسه ضمن متهم کردن روسیه در ارتباط با برخورد پرتابه به نیروگاه اتمی در اوکراین خواستار عدم تکرار چنین اتفاقی شدند.

ادعای انگلیس و فرانسه درباره سانحه در نیروگاه اتمی اوکراین
کد خبر: 541336
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ ۱۶:۲۷:۵۱

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس و «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه ادعاهایی را درباره برخورد یک پرتابه به نیروگاه اتمی «راپوریژیا» اوکراین مطرح کردند.

به گزارش فارس، والاس در جمع خبرنگاران گفت: «تمام شب اوضاع را رصد می‌کردیم. متوجه شدیم که برخورد گلوله توپخانه و آتش‌سوزی در حومه نیروگاه اصلی رخ داده است».

وزیر دفاع انگلیس مدعی شد: «از رئیس جمهور روسیه می‌خواهیم از حمله به چنین مکان‌هایی که فوق‌العاده خطرناک هستند خودداری شود زیرا نه فقط برای اوکراین و روسیه بلکه برای اروپا نیز خطرناک است».

او در ادامه گفت: «چنین اقداماتی بازی با آتش و فاقد منطق و ضرورت است و این اقدام چه عامدانه و چه سهواً رخ داده باشد نباید دوباره تکرار شود. اگر این اتفاق غیرعمدی بوده از نظامیان آن‌ها می‌خواهیم هنگام تصرف چنین زیرساخت‌هایی مراقبت زیادی به‌خرج دهند».

لودریان نیز در بیانیه‌ای تند روسیه را به شلیک این پرتابه متهم کرده و این اقدام را «به شدیدترین لحن» محکوم کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: «از طرح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای درخواست از روسیه برای توقف چنین حملاتی حمایت می‌کنیم».

صبح امروز نیز شبکه «راشا تودی» هم گزارش داد نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تحت کنترل نیروهای مسلح روسیه درآمد. خبرگزاری فرانسه هم به نقل از کی‌یف اعلام کرد نیروهای روسیه وارد محدوده این نیروگاه شدند.

مقامات اوکراینی پنجشنبه شب در بیانیه‌هایی مدعی وقوع آتش‌سوزی مهیب در این نیروگاه و افزایش خطرناک تشعشعات رادیواکتیو در این تأسیسات شده بودند.

با این حال دولت آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای جداگانه از ایمن بودن وضعیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا خبر دادند.

روز جمعه وزرات دفاع روسیه در واکنش به این ادعاها اعلام کرد، قصد تحریکات رژیم کی‌یف این بود که روسیه را به ایجاد منبع آلودگی رادیواکتیو متهم کند. این ادعاها نشانگر نیات مجرمانه رژیم کی‌یف و از دست دادن کنترل گروه‌های خرابکار با مشارکت مزدوران خارجی در اوکراین است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها