کد خبر: 541284
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

نگاهی به زندگینامه پوتین، شخصیت شماره‌ یک این روزهای جهان+ عکس

نگاه تمام جهان امروز به جنگ اوکراین معطوف شده است، جنگی که از هر منظری به آن بنگریم، ولادیمیر پوتین بازیگر نقش اول آن محسوب می‌شود.

نگاهی به زندگینامه پوتین، شخصیت شماره‌ یک این روزهای جهان+ عکس
کد خبر: 541284
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ ۰۹:۰۰:۰۰

نگاه تمام جهان امروز به جنگ اوکراین معطوف شده است، جنگی که از هر منظری به آن بنگریم، ولادیمیر پوتین بازیگر نقش اول آن محسوب می‌شود.

به گزارش اعتمادآنلاین، چشم تمام جهان این روزها به پوتین دوخته شده است، رهبری که گفته می‌شود قصد دارد شوکت و جبروت روسیه تزاری را به کشورش بازگرداند. از سویی اطلاعات چندانی درباره زندگی شخصی او در دست نیست، اما از لابه‌لای اطلاعات منتشرشده در رسانه‌ها می‌توان به برخی از جنبه‌های عجیب این شخصیت پی برد.

پوتین3

گفته می‌شود که پوتین زندگی کاملاً اسرارآمیزی داشته و اطلاعات خانوادگی در مورد او بسیار ناچیز است.

او اکنون پدربزرگ شده است اما کسی چهره نوه‌هایش را ندیده است، هرچند گفته می‌شود مشکلات جسمی قابل توجهی داشته و نزدیکانش به او برای بازنشستگی فشار وارد می‌آورند ولی رسماً این اطلاعات تکذیب می‌شود. با وجود اینکه دولت روسیه تاکید دارد حقوق او ناچیز است اما ثروتش بالغ بر 200 میلیارد دلار تخمین زده شده و او ثروتمند‌‌ترین فرد جهان به شمار می‌رود.

نام کامل او ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین است. پوتین برخلاف اکثر قریب به اتفاق رهبران جهان که تصاویری از اعضای خانواده خود منتشر می‌کنند، اطلاعات خانوادگی‌اش را محدود کرده به طوری که به یک راز تبدیل شده است.

پوتین6

او با لودمیلا پوتینا ازدواج کرد و حاصل ازدواج‌شان دو فرزند بود که ماریا و ویکتوریا نام دارند.

پوتین8

همسر [سابق] پوتین و دخترانش کاملاً به دور از جو رسانه‌ای حریم خصوصی خود را حفظ کرده‌اند و به ندرت در رسانه‌ها ظاهر می‌شوند.

یک روزنامه که در سال 2008 خبر طلاق پوتین از همسرش را منتشر کرده بود، سرنوشتی جز تعطیلی پیدا نکرد، این تقریباً در روسیه سرنوشت هر رسانه‌ای است که پای خود را از خطوط قرمز فراتر می‌گذارد.

پوتین15

با این حال پنج سال بعد پوتین شخصاً در یک گفت‌وگو اعتراف کرد که از همسرش جدا شده و در حال حاضر پدربزرگ شده است.

برخی از گزارش‌ها هم حکایت از آن دارند که او بار دیگر ازدواج کرده است اما کرملین حاضر به ارائه هیچ نوع اطلاعاتی در این زمینه نیست.

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا دخترانش اجازه ندارند در رسانه‌ای حضور پیدا کنند گفت، می‌خواهد نوه‌هایش زندگی عادی داشته باشند.

با وجود این، سه سال پیش یکی از رسانه‌های دولتی روسیه موفق شد با ویکتوریا تیخونووا یکی از دخترانش که یک زن جوان 32ساله بود مصاحبه‌ کند و بدین ترتیب مشخص شد تغییراتی در دیدگاه پوتین نسبت به این امر حاصل شده است.

ادعا شده است این گفت‌وگو در راستای گزارشی انجام گرفت که این رسانه در مورد تحقیقات دستگا‌ه‌های سنجش موج‌های مغزی تهیه کرده بود و با او به عنوان مدیر یک مرکز تحقیقات علمی مصاحبه شد.

یک شبکه تلویزیونی دیگر نیز با ماریا فورونتسووا دختر بزرگ پوتین گفت‌وگو کرد و به عنوان یک پزشک متخصص غدد درون ریز کودکان پای صحبتش نشست.

پوتین14

شرایط جسمی پوتین هم یکی از رازهای کرملین محسوب می‌شود و اطلاعات ضد و نقیضی در این باره منتشر می‌شود، گرچه این مساله در کشورهای دیکتاتوری امری کاملاً بدیهی است.

برخی از رسانه‌های روسیه جسته‌گریخته از مشکلات جسمی پوتین سخن گفته‌اند، در نشستی که سپتامبر گذشته برگزار شد خبرنگاران ملاحظه کردند که پوتین در حین راه رفتن می‌لنگد. به سبب آشکار شدن این مشکل، پوتین ملاقات خود را با برخی از سران لغو کرد و چند برنامه دیگر نیز تعطیل شود.

منشی رسانه‌ای ریاست‌جمهوری روسیه در آن زمان در توجیه این رفتار گفت پوتین حین ورزش کردن دچار گرفتگی عضلات شده بود.

با این حال رویترز نیز در آن زمان خبر داد پوتین به دلیل مشکلاتی در ستون فقرات تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس این اخبار را تایید کرده و گفته بود پوتین با وجود اینکه کمر درد داشت اما همچنان به ورزش جودو ادامه می‌داد.

پوتین19

مدتی بعد خبرگزاری «ایندیان اکسپرس» فاش کرد پوتین هنگام سفر به هند مدتی را به انجام معالجات پزشکی سنتی گذراند و به همین دلیل مراسم رسمی ناهار با نخست‌وزیر و شام با رئیس‌جمهور هند هم لغو شد.

گفته می‌شود پوتین حاضر به استفاده از قرص‌های شیمیایی حتی در حد یک قرص سردرد و سرماخوردگی هم نیست و معالجه‌های سنتی همچون چای و عسل، استحمام و ماساژ را به این داروها ترجیح می‌دهد. او برای رفع خستگی هم شنا می‌کند.

پوتین18

علاوه بر اینها، می‌گویند جسم پوتین بسیار جوان‌تر از عمر واقعی اوست، با این حال دو سال پیش شایعاتی در مورد ابتلای او به پارکینسون منتشر شد؛ برخی از رسانه‌ها با استناد به تصاویر منتشرشده از پوتین این مساله را تایید کردند.

پوتین16

روزنامه انگلیسی سان نیز همزمان با انتشار این گزارش‌ها اعلام کرد خانواده پوتین از او خواهش می‌کنند تا از قدرت کناره‌گیری کند اما هیچ دلیلی دال بر این امر به دست نداد؛  این در حالی است که کرملین گزارش‌های مربوطه را تکذیب کرد و خبر داد پوتین قصد استعفا کردن ندارد.

پوتین17

گرچه تصویب قانونی که پوتین را بعد از خروج از قدرت سناتور مادام‌العمر می‌کند این نظریه را قوت بخشیده است.

اسناد مالی‌ای که کرملین در سال 2019 در شبکه اینترنت منتشر کرد نشان می‌دهد پوتین در سال 2018 میلادی 135 هزار دلار درآمد از منبع حقوق رسمی، مستمری نظامی و سود سپرده بانکی و سرمایه‌گذاری خود کسب کرده است.

پوتین20

پوتین همچنین اعلام کرد آپارتمانی به مساحت 77 متر مربع در سن پترزبورگ به همراه پارکینگ 17 متری در مالکیت داشته و در یک آپارتمان 150 متر مربعی در مسکو سکونت می‌کند. او صاحب دو خودرو Volga GAZ M21 و Lada Niva SUV است.

این اطلاعات کرملین تلاشی کم‌اثر در واکنش به شایعاتی است که می‌گویند پوتین ثروتمندترین مرد دنیاست و او بیش از 200 میلیارد دلار ثروت دارد، این در حالی است که بیل گیتس به عنوان ثروتمندترین مرد جهان فقط 79 میلیارد دلار ثروت دارد.

به اعتقاد طرفداران این اطلاعات، پوتین به رغم آنکه ادعا می‌کند در سال 2015 فقط 118 هزار دلار حقوق در مقام رئیس‌جمهور دریافت کرده است، در همین سال کاخی به قیمت یک میلیارد دلار ساخته و یک کشتی تفریحی به ارزش 35 میلیون دلار هم در مالکیت دارد؛ گرچه ادعا می‌شود کشتی را از دوست خود رومان آبراموویچ هدیه گرفته است.

رویس نامستوف رقیب سیاسی پوتین هم ادعا کرده بود پوتین 58 هواپیما و بالگرد و 20 کاخ و خانه برای گذراندن تعطیلات در اختیار دارد و دستشویی یکی از هواپیماهایش 62 هزار دلاری است.

پوتین4

یکی از آخرین جنجال‌های پوتین میزی بود که دور آن از شماری از رهبران جهان را میزبانی کرد و گفته می‌شود قیمت آن در حال حاضر 100 هزار یورو است.

پوتین از رهبرانی که از بیم لو رفتن اطلاعات دی‌ان‌ای خود، حاضر به انجام آزمایش پی‌سی‌آر در روسیه نمی‌شوند، پشت این میز استقبال می‌کند.

پوتین13

گفته می‌شود مادلین آلبرایت اولین دیپلمات آمریکایی‌ای بود که رسماً در دهه ۹۰ میلادی با پوتین ملاقات کرد.

آلبرایت در مورد برداشتش از اولین ملاقات می‌گوید: «من فردی فاقد هیچ‌گونه احساس و عاطفه‌ای را مقابل خود می‌دیدم، اصلاً نمی‌شد پیش‌بینی کرد که چه برداشتی دارد یا چه واکنشی نشان خواهد داد. حتی لبخندش هم سرد بود.»

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، پوتین یکی از باثبات‌‌ترین شخصیت‌های جهان در زبان بدن محسوب می‌شود، او هرگز در مصاحبه‌هایش دستپاچه نشده و تصویری از نگرانی او به ثبت نرسیده است.

پوتین2

چنان‌که گفته می‌شود، او بدون نیاز به مشاور در مذاکرات سیاسی حاضر می‌شود.

پوتین9

او به دلیل اینکه والدینش شاغل بودند دوره کودکی و نوجوانی را تنها گذراند و همین امر باعث شد تا خلق و خوی محرمانگی در او تقویت شود.

پوتین10

همین خلق و خوی نوجوانی باعث شد در اوایل جوانی به سرویس اطلاعات شوروی کاگ‌ب ملحق شود.

پوتین5

بعد از آن در ۲۰ سالگی به عنوان جاسوس مشغول به کار شد. سرویس اطلاعات روسیه یکی اوراق شناسایی او را که در دهه ۷۰ میلادی از آن برای جاسوسی استفاده می‌کرد رسانه‌ای کرد.

پوتین7

تا اینکه بعد از طی سریع مدارج ترقی در سال 1999 رئیس‌جمهور روسیه شد.

جالب اینجاست که او در آن سال بدون انتخابات رئیس‌جمهور روسیه شد، زیرا بوریس یلتسین رئیس‌جمهور وقت روسیه از مقام خود استعفا و قدرت را به پوتین که در آن زمان نخست‌وزیر بود تسلیم کرد.

پوتین6

یکی از اولین اقدامات پوتین در دوره نخست ریاست‌جمهوری‌اش، بازگرداندن چچن به حاکمیت روسیه بود، چچن از زمان متلاشی شدن اتحاد جماهیر شوروی به مدت 13 سال خود را اعلام استقلال کرده بود.

او در دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را بزرگ‌ترین فاجعه قرن بیستم توصیف کرد، توصیفی که می‌تواند بیانگر اهداف و برنامه‌های فعلی او باشد.

او از سال 1999 تا 2008 و 2012 تا به امروز رئیس‌جمهور روسیه است. پوتین در سال 2008 با حمله به گرجستان دو منطقه اوستیای جنوبی و آبخازستان را از آن جدا کرد.

در سال 2014 ارتش روسیه به دستور پوتین به شبه‌جزیره کریمه حمله کرد و امروز هم که شاهد جنگ ارتش روسیه در اوکراین دیگر جمهوری استقلال‌یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق هستیم.

در جریان حمله روسیه به کریمه، این کشور از کشورهای گروه هشت اخراج شد و این گروه به گروه هفت یا (G7) تغییر نام پیدا کرد. این در حالی است که تحریم‌های شدیدی نیز علیه روسیه اعمال شد و با سقوط ارزش روبل بودجه ارتش روسیه نیز کاهش یافت.

با این حال پوتین به جای ارتش نظامی اقدام به تقویت ارتش رسانه‌ای خود کرده و ساختارهای رسانه‌ای همچون راشا تودی را تاسیس کرد که توانست پهلو به رسانه‌های بزرگ غربی همچون سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی بزند؛ تا مسکو از این طریق علاوه بر تقابل نظامی، در زمینه جنگ رسانه‌ای هم از رقبا عقب نماند.

با این همه گفته می‌شود پوتین تلفن همراه ندارد و حتی‌الامکان از کامپیوتر استفاده نمی‌کند.

او اخبار و گزارش‌ها را مستقیماً از مسئولان نهادهای اطلاعاتی و روی برگه کاغذ دریافت می‌کند و به شدت از فناوری دوری می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها