کد خبر: 541178
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۲ ۱۰:۴۱:۱۵
| |

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا:

هدف تحریم‌ها مردم روسیه نیست/ لفاظی هسته‌ای پوتین اوج بی‌مسئولیتی است

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: هر روز آشکارتر می‌شود که مردم روسیه و حتی شماری از نظامیان روس با حمله پوتین به اوکراین مخالف هستند، اما آنها هم از تبعات تصمیات رهبرشان رنج خواهند برد.

هدف تحریم‌ها مردم روسیه نیست/ لفاظی هسته‌ای پوتین اوج بی‌مسئولیتی است
کد خبر: 541178
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۲ ۱۰:۴۱:۱۵

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری گفت: پیام من به مردم روسیه این است، البته اگر که آنها بتوانند بشنوند چون کرملین با جدیت رسانه‌ها را از بیان حقیقت منع می‌کند. پیامم این است که ما می‌دانیم که شما هیچ بخشی از این جنگ را نمی‌خواهید.

به گزارش ایسنا، او افزود: هزینه‌های اقتصادی‌ای که ما تاکید داریم علیه روسیه اعمال کنیم، علیه شما نیست. هدف آنها برای وادار ساختن دولت شما به توقف اقداماتش است، برای متوقف کردن تخاصمش. و در شرایطی که میلیون‌ها تن در سراسر جهان علیه تخاصم مسکو متحد شده‌اند، ما هم در کنار شمایی که از رهبرانتان می‌خواهید به این جنگ پایان دهند، می‌ایستیم.

بلینکن گفت: رئیس‌جمهور پوتین، در میان بسیاری از توجیهات نادرستی که برای حمله به اوکراین ارائه کرده، نیاز به محافظت از اقوام روسی و روس‌زبانان در برابر یک تهدید خیالی را ذکر کرده است. حمله و بمباران علیه خارکیف که یکی از بزرگترین شهرهای روس‌زبان در اروپاست، چگونه باعث پیشبرد این هدف ادعایی می‌شود؟

بلینکن همچنین از لفاظی هسته‌ای پوتین انتقاد کرده و آن را "اوج بی‌مسوولیتی" خواند.

او در جمع خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا با محکوم کردن "لفاظی تحریک‌آمیز درباره تسلیحات هسته‌ای" گفت: این اشتباه است و خطر اشتباه محاسباتی را در پی دارد و لازم است که از آن خودداری شود. با وجود ادامه تنش‌ها، واشنگتن یک مسیر دیپلماتیک را در پی می‌گیرد تا آتش‌بسی حاصل شود و نیروهای روس خارج شوند اما دستیابی به پیشرفت بدون متقاعد شدن روسیه به تنش‌زدایی موفقیتی ندارد.

آنتونی بلینکن افزود: ما همچنان مسیر دیپلماسی رو به جلو را باز می‌گذاریم. اما این کار بدون تنش‌زدایی نظامی سخت است. اگر روس‌ها عقب بکشند و دیپلماسی را دنبال کنند، ما آماده انجام همان کار هستیم. ما همچنین به کار شناسایی، رصد و بلوکه کردن دارایی الیگارش‌ها و شرکت‌های روسی تحریم شده ادامه می‌دهیم، از جمله قایق‌ها، هواپیماها و املاک مجلل آنها. دولت بایدن همچنین به اطمینان یافتن از اینکه تسلیحات ضد تانک و ضد هواپیما به دست نیروهای اوکراینی می‌رسد، ادامه خواهد داد.  

وزیر امور خارجه آمریکا از امروز سوم مارس تا هشتم مارس به بلژیک، لهستان، مولداوی، لتونی، لیتوانی و استونی سفر می‌کند تا با متحدان و همسایگان اوکراین که عضو ناتو هستند، رایزنی کند. این کشورها همچنین میزبان هزاران پناهنده گریزان از جنگ اوکراین هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها