کد خبر: 540885
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ ۲۱:۳۵:۵۲
| |

یک بام و دو هوای ورزشی علیه روسیه؛ ورزش جدا از سیاست است یا جزو آن؟

فدراسیونهای بین‌المللی ورزشی که همیشه مدعی بودند ورزش از سیاست جداست، به صورت همه جانبه روسیه را تحریم کرده‌اند.

یک بام و دو هوای ورزشی علیه روسیه؛ ورزش جدا از سیاست است یا جزو آن؟
کد خبر: 540885
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ ۲۱:۳۵:۵۲

پس از تصمیمات سختگیرانه فدراسیونهای بین‌المللی و اروپایی فوتبال و توصیه کمیته بین‌المللی المپیک در روز گذشته، روسیه با انزوای کامل فوتبالی و ورزشی  مواجه است؛ اقداماتی که به بهانه بحران اوکراین، علیه روسیه صورت گرفته است.

به گزارش فارس، شبکه خبری یورونیوز در این زمینه گزارش داد، بیشترین هزینه‌ای که باید روسیه به خاطر بحران اوکراین پرداخت کند، عدم حضور تیم فوتبال این کشور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد بود؛ چرا که تحریمهای آمریکا و غرب، شامل همه تیمهای ملی و باشگاهی روسیه خواهد بود.

به گزارش این شبکه، فیفا روز یکشنبه خبر داد که روسیه می‌تواند مسابقات خود را با پرچم یک کشور بی‌طرف برگزار کند و همین مسئله انتقادات گسترده‌ای را به همراه داشت. این نهاد فوتبالی یک روز بعد اما اعلام کرد که روسیه از حضور در رقابتهای بین المللی محروم است.

روسیه نیز در واکنش به این اقدام، تأکید کرد که این مسئله «تبعیض‌آمیز است و به شمار زیادی از ورزشکاران، مربیان و تیمهای ملی آسیب وارد می‌کند». با اعلام فیفا و یوفا، تیم‌های ملی و باشگاهی روسیه از حضور در تمام مسابقات بین المللی محروم هستند. مسکو همچنین نمی‌تواند در پلی آف مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ مقابل لهستان شرکت کند. تیم بانوان این کشور نیز نخواهد توانست در جام ملتهای اروپا در انگلیس شرکت کند.

به گزارش این شبکه، باشگاه اسپارتاک مسکو به عنوان تنها نماینده روسیه در مسابقات اروپایی نیز از لیگ اروپا کنار گذاشته شد. این تیم قرار بود در مرحله یک هشتم نهایی، به مصاف لایپزیگ آلمان برود.

فیفا و یوفا به صورت مشترک بیانیه‌ای منتشر و تأکید کردند که تصمیم گرفتند تا تمام تیم‌های باشگاهی و ملی روسیه، تا اطلاع ثانوی از شرکت در تمامی مسابقات محروم شوند. این فدراسیونها به بهانه «همبستگی و پشتیبانی از همه افراد زخمی در اوکراین» این تصمیمات را اتخاذ و ادعا کردند که امیدوارند فوتبال بار دیگر، عامل اتحاد و صلح بین ملتها باشد.

قطع همکاری با کمپانی گازپروم

یوفا نیز اعلام کرد که همکاری با کمپانی گازپروم غول گازی روس را قطع کرده است. مبلغ قرارداد با این کمپانی سالانه، 40 میلیون دلار بوده است. این کمپانی همچنین هزینه‌های لیگ قهرمانان اروپا و مسابقات بین المللی که توسط یوفا برگزار می‌شد، را تأمین می‌کرد.

بنا بر این گزارش، کمیته بین‌المللی المپیک نیز با انتشار بیانیه‌ و به بهانه «حمایت از سلامت رقابت‌های ورزشی جهانی و حفظ سلامت همه شرکت‌کنندگان» توصیه کرد که فدراسیون‌های ورزشی بین‌المللی و برگزارکنندگان مسابقات ورزشی،  از ورزشکاران و مقامات روسیه و بلاروس در مسابقات بین‌المللی دعوت نکنند و اجازه ندهند که در آن حضور داشته باشند.

این کمیته همچنین ادعا کرد که در صورت وجود «دلایل قانونی یا سازمانی» که مانع از حضور ورزشکاران روس شود، اجازه نخواهد داد که با نام روسیه یا بلاروس در مسابقات شرکت کنند.

کمیته بین‌المللی المپیک همچنین مدعی شد که نباید هیچ مسابقه‌ای در خاک روسیه برگزار شود. این کمیته که همیشه مدعی بود که ورزشکاران باید بی‌طرف باشند، چنین تصمیماتی را اتخاذ کرده است.

این نهاد در پایان حتی به نشان المپیک که به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه رحم نکرد و خبر داد:  «هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک با توجه به شرایط فوق العاده و با توجه به نقض آتش‌بس المپیک و سایر موارد نقض المپیک توسط دولت روسیه، تصمیم گرفته شد که مدال لیاقت المپیک از تمام افرادی که در حال حاضر سمت مهمی در دولت فدراسیون روسیه دارند، گرفته شود».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها