کد خبر: 540763
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ ۱۱:۴۰:۲۴
| |

روسیه از بمب گرمافشاری و خلا استفاده کرده است+ عکس و جزییات

این موشک انباشته از مخلوط به‌شدت انفجاری از مواد شیمیایی و سوخت است که در اثر انفجار، امواجی فراصوتی پدید می‌آورد که هر آنچه را در مسیرش باشد، از جمله ساختمان‌ها و انسان‌ها را، نابود می‌کند.

روسیه از بمب گرمافشاری و خلا استفاده کرده است+ عکس و جزییات
کد خبر: 540763
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۰ ۱۱:۴۰:۲۴

کارشناسان نگران هشدار داده‌اند اگر ولادیمیر پوتین از جنگ‌افزارهای گرمافشاری (thermobaric) برای در هم کوبیدن اوکراین استفاده کند، احتمال دارد حمله ارتش روسیه به این قلمرو شوروی سابق چرخشی هولناک داشته باشد.
جنگ‌افزار گرمافشاری یکی از وحشیانه‌ترین سلاح‌های جنگی موجود به شمار می‌آید.

به گزارش ایندیپندت، این موشک انباشته از مخلوط به‌شدت انفجاری از مواد شیمیایی و سوخت است که در اثر انفجار، امواجی فراصوتی پدید می‌آورد که هر آنچه را در مسیرش باشد، از جمله ساختمان‌ها و انسان‌ها را، نابود می‌کند. این موشک به بمب خلأ یا بمب افشانه‌ای هم معروف است.

از جمله تسلیحات روسیه که در حال حرکت به سمت کیف، پایتخت اوکراین، و سایر شهرها دیده شده است، پرتابگر‌های راکت گرمافشاری تی.‌او.اس-۱ (TOS-1) است که دقت زیادی ندارد، ولی برای تخریب محدوده‌های وسیع استفاده می‌شود.

بعد از آن که روسیه متهم شد از این بمب در سوریه استفاده کرده است، پیتر لی از دانشگاه پورتسموت در مورد عملکرد آن در سال ۲۰۱۶ توضیح داد.

او نوشت: «تصور کنید بعد از کشیدن نفسی عمیق به زیر آب می‌روید. سپس تصور کنید که در بازدم تمام اکسیژن را به یکباره بیرون بدهید. بعد که سعی می‌کنید دوباره عمل دم را انجام دهید، شش‌هایتان به‌جای آب سرد با ذرات اشتعال‌پذیر سمی پر می‌شود و این ذرات از درون بدن را متلاشی می‌کنند.»

فقط انفجارهای ناشی از حمله‌های هسته‌ای از انفجار این بمب بدترند. روسیه متهم است که از این موشک‌ها در جمهوری چچن و سوریه استفاده کرده است.

سلاح گرمافشاری و خلا روسیه

ان‌آر جنزن-جونز، کارشناس اطلاعاتی تسلیحات و توپخانه، در توییتر نوشت: «مجموعه وسیعی از تجهیزات نظامی در حمله روسیه دیده شده است که پرتابگر موشکی چندلوله‌ای نوع گرمافشاری از خانواده تی.او.اس-۱ از جمله آن‌ها است. در حالی که حملات تا کنون کمابیش محدود بوده است، اما استفاده از موشک تی.او.اس-1 این پتانسیل را دارد که به نقض جدی حقوق بشر منجر شود، به‌خصوص آن که روسیه سابقه استفاده از آن را نیز دارد (برای مثال در جمهوری چچن).

 

 

سفیر اوکراین در آمریکا با اشاره به اینکه روسیه در پنجمین روز حمله به اوکراین از بمب خلا یا سلاح گرمافشاری استفاده کرده است، گفت که ولادیمیر پوتین به دنبال وارد کردن خسارت‌های گسترده به اوکراین است.

ادعای استفاده از سلاح گرمافشاری که پس از سلاح هسته‌ای مرگبارترین سلاح در جهان به‌شمار می‌رود، هنوز از سوی مراجع رسمی تایید نشده است. سلاح گرمافشاری یا بمب خلا، اکسیژن را از محیط اطراف خود جذب می‌کند تا انفجاری عظیم‌تر و ویرانگرتر ایجاد کند.

اوکسانا مارکاروا به محلی که این سلاح در آن منفجر شده است اشاره نکرد اما گفت: «آنها روز دوشنبه از سلاح گرمافشاری استفاده کردند و روسیه مانند آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم عمل می‌کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها