بازرسی‌های خانه به خانه کلید خورد

سیاست فشار حداکثری طالبان علیه مناطق تاجیک و هزاره نشین در افغانستان

گروه طالبان کمیسیونی را از منصوبین وزارت دفاع ملی، وزارت امور داخله و ریاست اطلاعات (استخبارات) به هدف بازرسی منازل مسکونی در مناطق تاجیک و هزاره نشین شهر کابل تشکیل داده است. شاهدان عینی می‌گویند که طالبان از سه روز بدین سو در بخش‌هایی از شهر کابل، قفل‌های درب‌ها را شکسته، به زور وارد منازل مسکونی شده و اقدام به بازرسی می‌کنند.

سیاست فشار حداکثری طالبان علیه مناطق تاجیک و هزاره نشین در افغانستان
کد خبر: 540589
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ ۲۰:۰۴:۰۸

گروه طالبان کمیسیونی را از منصوبین وزارت دفاع ملی، وزارت امور داخله و ریاست اطلاعات (استخبارات) به هدف بازرسی منازل مسکونی در مناطق تاجیک‌ و هزاره نشین شهر کابل تشکیل داده است.

به گزارش انتخاب، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان، روز جمعه (۶ اسفند، ۱۴۰۰)، در خبرنامه‌ای تصریح کرد که آنان به هدف برقراری نظم و جلوگیری از وقوع جرایم‌جنایی و اغتشاش، بازرسی خانه‌ به خانه در بخش‌هایی از شهر کابل را آغاز کرده اند.

شاهدان عینی می‌گویند که طالبان از سه روز بدین سو در بخش‌هایی از شهر کابل، قفل‌های درب‌ها را شکسته، به زور وارد منازل مسکونی شده و اقدام به بازرسی می‌کنند.

سخنگوی گروه طالبان در این ارتباط می‌افزاید که علاوه بر بخش‌هایی از شهر کابل، در برخی از استا‌ن‌های همجوار پایتخت نیز پروسه بازرسی منازل مسکونی به اجراء گذاشته می‌شود: «نیروهای امارت اسلامی از سه ارگانِ وزارت دفاع ملی، وزارت داخله و ریاست استخبارات (اطلاعات) به فرماندهی ملا محمدفاضل مظلوم علمیات تصفیوی گسترده را در برخی ساحات کابل و شماری مناطق همجوار آن آغاز کرده اند.»

وی تصریح می‌کند که هدف از راه اندازی این عملیات نظامی گسترده، سرکوب و بازداشت «آدم‌ربایان»، «اشرار» و سایر مجرمین می‌باشد که ازسوی آنان تاکنون شناسایی شده است.

گروه طالبان، مخالفین مسلح شان و افرادی متعلق به جبهه مقاومت ملی که اکثراً تاجیک‌تبار اند را «اشرار» و «اوباش» خطاب می‌کنند؛ در برخی موارد هم فعالین نظامی جبهه مقاومت ملی پنجشیر را عناصر مرتبط با داعش اعلام نموده و بطور بی‌رحمانه‌ای سرکوب می‌کنند.

ذبیح الله مجاهد اما از ساکنان کابل و واستان‌های همجوار آن می‌خواهد که در امر تطبیق موفقانه‌ی این عملیات با نیروهای طالبان همکاری کنند و تصریح می‌کند که نیروهای شامل این عملیات به افرادی که با مخالفین مسلح نظامی و گروه‌های جرمی ارتباط نداشته باشند، هیچ‌آسیبی نمی‌رسانند.

این در حالیست که در اکثر موارد، برخی از گروه‌های مرتبط با طالبان، خود دست به آدم‌ربایی زده و در چندین مورد افراد سرشناس و صرافان را بازداشت و برای رهایی آن‌ها پول مطالبه می‌کنند.

در جریان هفته گذشته، فیلم ضبط شده‌ یکی از فروشگاه‌های همجوار محل اقامت «دکتر پیرزاد» -یکی از مشهورترین متخصصین جامعه طبی افغانستان که جریان ربودن وی را نشان می‌داد، منتشر شد. ویدیوی مذکور نشان می‌دهد که حدود پانزده نفر آدم ربایان مسلح که یونیفورم نظامی طالبان را به تن دارند و بر وسایط نظامی رسمی طالبان سوار اند، داکتر پیرزاد را بازداشت و به محل نامعلومی منتقل می‌کنند.

پس از انتشار خبر ربودن دکتر پیرزاد در رسانه‌های اجتماعی، طالبان تحت فشار قرار گرفتند و اعلام کردند که موضوع ربوده شدن «دکتر» را بررسی می‌کنند. ربایندگان از خانواده داکتر پیرزاد در بدل رهایی وی مبلغ هنگفتی پول درخواست کرده بودند. پس از گذشت دو هفته سر انجام طالبان اعلام کردند که داکتر را از چنگ ربایندگان آزاد کرده اند.

در همین ارتباط، قضیه‌ی مشابهی در شهرستان جاغوری استان غزنی افغانستان نیز اتفاق افتاده است: مقامات محلی طالبان دو برادر صراف را در منطقه «انگوری» شهرستان مذکور بازداشت کردند و پس از پادرمیانی متنفذین محل، گروه طالبان در بدل رهایی آنها مبلغ (۲۰۰۰۰۰) دوصد هزار دالر درخواست کردند. وقتی مبلغ متذکره در وقت معین ازسوی دو صراف متذکره پرداخت نشد، طالبان مجدداً افراد مذکور را همراه با متنفذینی که آن‌ها را تضمین کرده بودند، بازداشت کردند.

امرالله صالح، معاون پیشین ریاست‌جمهوری و یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های ضد طالبان در جبهه مقاومت ملی به سیاست فشار حداکثری طالبان بر تاجیک‌تباران افغانستان واکنش نشان داده و در بیانه‌ای گفته است: «از دیشب بدینسو ملیشه‌(جنگجو)های طالب خانه‌های مردم ولایات پروان، کاپیسا، پنجشیر و کوهدامن را در کابل را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن تلاشی می‌کنند.»

معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان می‌افزاید: «آنها (طالبان)‌ هیچ نوع احترام به حریم خصوصی مردم افغانستان ندارند. از دید سردسته‌های جنایت‌پیشه و مزدور طالب هرجوانی که به این ولایات (استان‌ها) ارتباط داشته باشند، مجرم است مگر اینکه خود را بی‌گناه ثابت کند.»

وی می‌افزاید که بی‌حرمتی به حریم خصوصی مردم به اساس خط قومی و محلی بهای سنگین در پی خواهد داشت: «ملیشه‌های طالب با بی ادبی مطلق و روش ضد انسانی تیلفون‌های آیفون را یا بزور باز می‌کنند یا با خود می‌برند، پول نقد را مصادره می‌کنند و می‌گویند که عریضه کنید از کجا بدست آورید، ذخیره‌های آب را باز می‌کنند، الماری (کمد)‌های لباس مردم را بی‌عزت می‌سازند و هرکس اعتراض کند شکنجه می‌کنند.»

وی خاطرنشان می‌سازد که سیاست فشار حداکثری بر تاجیک‌تباران، آن‌ها را از مقاومت باز نمی‌دارد، بلکه اراده شان را برای مقاومت علیه طالبان مستحکم‌تر می‌سازد.

در این ارتباط، ژنرال مسعود اندرابی، وزیر داخله (وزیر کشور) پیشین نیز واکنش نشان داده و تصریح می‌کند: «تلاشی فراقانونی طالبان و هجوم آنان به خانه‌های مردم کابل بیانگر عدم اعتماد طالبان به مردم و افزایش انزجارعامه از این گروه است.

اندرابی می‌افزاید که طالبان با جبر و زور نمی‌توانند بر مردم افغانستان حکومت کنند و تشدید ظلم بر مقاومت‌گران آن‌ها را منسجم‌تر ساخته و روند زوال طالبان را تسریع می‌کند.

امروز (یک‌شنبه، ۸ اسفند)، سومین روز بازرسی خانه به خانه طالبان در برخی مناطق شهر کابل می‌باشد و گزارش‌هایی وجود دارد که جنگجویان طالب مناطق هزاره‌نشین شهر کابل را نیز زیر فشار قرار داده اند و عملیات بازرسی را در ناحیه (منطقه) ۱۳ و ۱۸ شهر کابل نیز آغاز کرده اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها