وزرای خارجه ژاپن و آمریکا:

بحران اوکراین فراتر از اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد

وزیران امور خارجه ژاپن و آمریکا روز شنبه در یک گفتگوی تلفنی بر این نکته اتفاق نظر داشتند که جنگ اوکراین فراتر از اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بحران اوکراین فراتر از اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد
کد خبر: 540279
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ۱۴:۵۷:۰۳

وزیران امور خارجه ژاپن و آمریکا روز شنبه در یک گفتگوی تلفنی بر این نکته اتفاق نظر داشتند که جنگ اوکراین فراتر از اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش ایرنا به نقل از کیودونیوز، دو مقام مزبور همچنین  در این تماس تلفنی تقویت اتحاد امنیتی را شرط لازم برای حفظ صلح در آسیا دانستند.

براساس این گزارش، «یوشیماسا هایاشی» وزیر امور خارجه ژاپن گفت که در جریان گفت و گوی تلفنی با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی اش تاکید کرده است  که بحران اوکراین، بنیان نظم بین المللی که امکان تغییر یکجانبه در وضعیت موجود را با زور نمی دهد، تضعیف کرده است.

هایاشی در گفت و گو با خبرنگاران اقدام روسیه را در تناقض آشکار با قانون بین الملل دانست و گفت که پیامدهای این اقدام به اروپا محدود نمی شود و می تواند بر منطقه هند – اقیانوس آرام تاثیر گذارد جایی که چین در آن به طور فزاینده ای از حق خود دفاع می کند.

بنا بر اعلام این رسانه ژاپنی، دو طرف در این گفت و گوی تلفنی که ۲۵ دقیقه ادامه یافت، در زمینه لزوم محکوم کردن قاطعانه اقدام روسیه و برخورد مناسب با مسکو توافق کردند.

براساس اعلام یک منبع دولتی ژاپن، تا شامگاه جمعه که هایاشی با «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین تلفنی گفت و گو کرد، توکیو به هنگام اشاره به حمله روسیه از کلمه «تجاوز» استفاده نمی کرد.

مقام وزارت امور خارجه ژاپن، گفت: دولت توکیو تجاوز را تعریف نکرده اما تصمیم گرفته است آن را استفاده کند. تجاوز، تفاوت ظریف قوی تری نسبت به تهاجم دارد.

مقام مزبور افزود تغییر موضع ژاپن نسبت به استفاده از کلمه تجاوز که چند بار از سوی هایاشی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته شد، پس از آن صورت گرفت که آمریکا و کشورهای دیگر شروع به استفاده از این واژه کردند. وی تاکید کرد که این امر همچنین با هدف هشدار به چین در ارتباط با تایوان انجام شده است.

گفت و گوی هایاشی با بلینکن پس از آن انجام شد که ژاپن از یک سری تحریم های سخت تر علیه روسیه رونمایی کرد که شامل مسدود کردن دارایی ها نزد سه بانک روسی و کنترل صادرات محصولات فنی پیشرفته همچون نیمه هادی ها به گروه های مرتبط با نظامیان بود.

براساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، بلینکن از همتای ژاپنی اش به خاطر اعمال تحریم بر روسیه و همچنین تلاش های توکیو در ایجاد ائتلافی برای تقویت تاثیر مشترک پاسخ کشورهای غربی به تهاجم روسیه تقدیر و تشکر کرد.

بسته جدید تحریم های ژاپن که تعلیق صدور روادید برای برخی اشخاص خاص و نهادهای روسی را در بر می گیرد، بدنبال اقدامات اولیه نرم تری تعلق گرفت که پس از به رسمیت شناخته شدن استقلال دو منطقه جدایی طلب در شرق اوکراین از سوی روسیه اعلام شد.

این اقدام در نهایت راه را برای روسیه به منظور اعزام نیرو به اوکراین هموار کرد.

وزارت امور خارجه ژاپن نیز خبر داد که هایاشی و بلینکن تاکید کرده اند که توکیو و واشنگتن با کشورهای دیگری از جمله شرکایشان در گروه هفت در زمینه برخورد با روسیه و بحران اوکراین همکاری خواهند داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها