کد خبر: 540052
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ ۱۷:۰۴:۲۸
| |

مقام حزب الله:

آمریکا پشت متحدین خود را خالی می‌کند

معاون رئیس اجرایی حزب الله لبنان با اشاره به تحولات اوکراین گفت: آمریکا در هنگام جنگ جز وعده و حرف، کمکی به متحدین خود نمی‌کند.

آمریکا پشت متحدین خود را خالی می‌کند
کد خبر: 540052
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ ۱۷:۰۴:۲۸

«شیخ علی دعموش» معاون رئیس اجرایی حزب الله لبنان با اشاره به تحولات اوکراین گفت: آنچه امروز در اوکراین جریان دارد، تاکیدی بر این است که آمریکا متحدان و عوامل خود را به سوی جنگ و  درگیری سوق می‌دهد و سپس پشت آنها را خالی می‌کند و در هنگام جنگ جز وعده و حرف، کمکی به آنها نمی‌کند.

به گزارش تسنیم، به نقل از النشره، وی افزود: آمریکایی‌ها، اوکراین را تحریک و آنرا وارد جنگ باخته با روسیه کردند و آنگاه رئیس جمهوری آمریکا در روز اول نبرد، گفت که قصد ورود به جنگ در اوکراین را ندارد. وزارت دفاع فرانسه هم امروز گفت که احدی در اروپا و آمریکا خواهان ورود به جنگ با روسیه نیست.

دعموش تاکید کرد: همه تجارب سابق و کنونی، روشن می‌کند که آمریکا عوامل خود را به سوی جنگ سوق می‌دهد و آنها را خطوط مقدم برای تحقق اهداف و تحقق منافعش می‌فرستد؛ اگر موفق شدند از دستاوردهای آنها بهره برداری می‌کند و اگر ناتوان شده و شکست خوردند، پشت آنها را خالی می‌کند و آنها را تنها در میدان می‌گذارد و این در افغانستان و لبنان و دیگر مناطق رخ داده است.

دعموش تصریح کرد: آمریکا دوستانش را در افغانستان و عوامل خود را در لبنان در مراحل متعددی تنها گذاشته و به آنها خیانت کرده و آنها را تحقیر و خوار کرده است و امروز هم دوستانشان در اوکراین را تنها رها کرده است و این تجربه باید درس عبرتی باشد و به آمریکایی‌ها تکیه نشود.

وی خطاب به لبنانی‌هایی که هنوز به آمریکا دلخوش کرده‌اند، خواست که از تجارب گذشته و آنچه در حال حاضر در اوکراین رخ می‌دهد و قبل از آن در  افغانستان رخ داده است، درس عبرت بگیرند.

دعموش گفت: آنانی که در لبنان به وعده و تضمین‌های آمریکا برای حمایت از لبنان دلبسته‌اند، تحولات اوکراین را بنگرند و خوب گوش کنند تا ببینند که «زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین امروز صبح گفت: « غرب اوکراین را تنها گذاشته و فقط وعده می‌دهند. ما در این نبرد تنها هستیم و واقعیت این است که احدی در کنار ما نمی‌جنگد».

معاون شورای اجرایی حزب الله لبنان تاکید کرد: آمریکا دوست و متحد نمی‌شناسد و فقط منافعش برایش مهم است. لبنانی‌ها توان حمایت از کشورشان را با «ملت و مقاومت و ارتش و نیروهای امنیتی‌شان» دارند و نیازی به آمریکا برای حمایت از کشور ما نیست و این را تجارب قبلی و وقایع کنونی ثابت کرده است.

دعموش از موضع وزارت خارجه لبنان در قبال تحولات اوکراین انتقاد کرد و گفت: موضع وزارت خارجه لبنان در قبال تحولات اوکراین، سئوال برانگیز است. آیا به نفع لبنان است که جانب موضع آمریکا در جنگ کنونی میان روسیه و غرب در اوکراین را بگیرد؟

وی افزود: سیاست خارجی لبنان باید منافع لبنان را در نظر بگیرد نه اینکه منافع آمریکا را مدنظر قرار دهد. سیاست خارجی لبنان گزینشی است زیرا جایی که موضوع به دشمنان آمریکا مربوط می‌شود، بیانیه‌های محکومیت صادر می‌کند و سیاست بی‌طرفی را رها می‌کند و هنگامی که موضوع به آمریکا و متحدانش مانند جنگ علیه یمن است، بحث بی‌طرفی مطرح می‌شود؛ این سیاست خارجی نیست بلکه دنباله روی از خارج است که به وجهه لبنان و منافع کشور ما لطمه می‌زند.

تفاهم و همکاری تنها راه مصون ماندن لبنان

علی فضل الله اعلام کرد که لبنانی‌ها برای حمایت از کشورشان جز تفاهم و همکاری جایگزین دیگری ندارند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی به تحرکات خود برای بی ثبات کردن لبنان و برهم زدن امنیت آن و ایجاد فتنه از طریق به کارگیری عناصر خود ادامه می‌دهد. این رژیم از اوضاع اقتصادی دشوار و مشکلات داخلی کشور ما بهره برداری می‌کند که این پرهیز از مواضع فتنه افکنانه را طلب می‌کند زیرا این وضعیت به نفع رژیم صهیونیستی است.

وی ضمن تمجید از عملکرد نیروهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور در کشف شبکه‌هایی که به دنبال بی‌ثباتی و برهم زدن اوضاع در لبنان بودند، از لبنانی‌ها خواست که به گفتگو روی آورند.

این مقام حزب الله گفت: نهادهای امنیتی با تلاش خود موفق به کشف شبکه جاسوسی و گروه‌های تروریستی شد که به دنبال انفجار در ضاحیه و دیگر مناطق لبنان بودند. حزب الله تلاش‌های نهادهای امنیتی را برای حمایت لبنان از مزدوران و شبکه‌های جاسوی و تروریستی ارج می‌نهد.

فضل الله گفت: جایگزینی برای لبنانی‌ها برای حمایت از کشورشان و ثبات آن جز گفت‌وگو و رسیدن به تفاهم و گفتگو وجود ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها