کد خبر: 539364
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ ۱۱:۱۷:۵۲
| |

وزارت خارجه ترکیه:

آنکارا استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نمی‌شناسد

ترکیه ضمن مخالفت با اقدام روسیه در قبال اوکراین اعلام کرد که آنکارا استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نمی‌شناسد.

آنکارا استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نمی‌شناسد
کد خبر: 539364
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ ۱۱:۱۷:۵۲

در ادامه واکنش‌ها به تحولات اخیر در منطقه دونباس، وزارت خارجه ترکیه ضمن مخالفت با اقدام روسیه در به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک، بر حمایت آنکارا از کی‌یف تاکید کرد.

به گزارش فارس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شامگاه دوشنبه (دیشب) تصمیم مسکو برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» از اوکراین را اعلام کرد. پوتین همچنین به ارتش روسیه دستور داد برای برقراری صلح، وارد دونتسک و لوهانسک شود.

طبق اعلام کاخ کرملین، «پوتین از وزارت دفاع روسیه خواسته با جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک توافقنامه امضا کند. این توافق به نیروهای روسیه اجازه می‌دهد تا وظیفه تضمین صلح در دو جمهوری را انجام دهند». در بیانیه کرملین آمده است: «ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از وزارت خارجه روسیه خواست تا رایزنی با جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را برای برقراری روابط دیپلماتیک آغاز کند».

این اقدام روسیه با واکنش‌های زایدی مواجه شده و به ویژه آمریکا و دیگر کشورهای غربی عضو ناتو این اقدام مسکو را «تعرض» و «نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین» خوانده و آن را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه هم روز سه شنبه (امروز) با صدور یک بیانیه به صف کشورهایی پیوست که با اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک مخالفت کردند.

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد: «تصمیم فدراسیون روسیه در به رسمیت شناختن استقلال به اصطلاح جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک نه تنها مغایر با توافقات مینسک است بلکه نقض آشکار وحدت سیاسی و تمامیت ارضی اوکراین است».

وزارت خارجه ترکیه افزود: «تصمیم فدراسیون روسیه غیرقابل قبول است و ما با این کار مخالف هستیم. ما بار دیگر بر تعهد خود به حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کنیم و از همه طرف‌های ذینفع دعوت می‌کنیم تا با عقل سلیم عمل کنند و قوانین بین‌المللی را رعایت کنند».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها