لندن مدعی شد:

پوتین دنبال ایجاد «روسیه بزرگ» است

وزیر خارجه انگلیس در سخنانی با اتهام پراکنی به مسکو، مدعی شد که پوتین به دنبال ایجاد روسیه بزرگ است.

پوتین دنبال ایجاد «روسیه بزرگ» است
کد خبر: 539096
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۲۱:۵۳:۵۵

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس در سخنانی مدعی شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با آغاز جنگ با کشورهای همسایه، به دنبال ایجاد «روسیه بزرگ» است.

به گزارش فارس، روزنامه «دیلی میل» با نقل سخنان تراس نوشت: «حمله پوتین به اوکراین سرآغاز اقدام روسیه برای الحاق جمهوری‌های شوروی سابق است».

وزیر خارجه انگلیس اضافه کرد: «باید پوتین را متوقف کنیم چون فقط به اوکراین اکتفا نخواهد کرد. وی آشکارا جاه‌طبی‌های خود را نشان داده که تنها به اوکراین محدود نمی‌شود زیرا وی می خواهد زمان را به اواسط دهه 1990 یا حتی پیش از آن بازگرداند».

وی ادامه داد: «کشورهای بالتیک در خطر بوده و کشورهای غرب بالکان نیز در خطر قرار دارند. پوتین درباره همه آنها به صورت آشکار صحبت کرده و وی خواستار ایجاد روسیه بزرگ و بازگشت به وضعیت گذشته است که طی آن روسیه بر مساحت‌های بزرگی از شرق اروپا سیطره داشت».

تراس اضافه کرد: «به همین دلیل است که مقاومت ما و همپیمانان در برابر پوتین بسیار با اهمیت است. هفته آینده ممکن است که اوکراین (مورد حمله) روسیه قرار بگیرد اما کشور بعدی کدام خواهد بود؟».

پیشتر نیز «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس مدعی شد طرح روسیه برای حمله به اوکراین منجر به بزرگترین درگیری در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم خواهد شد.

جانسون در اظهارات دیگری در آلمان مدعی شد که ابعاد حمله‌ای که مسکو آماده می‌کند تقریباً در ۸۰ سال گذشته بی‌سابقه است. او به بی‌بی‌سی گفت: برنامه‌ای که می‌بینیم برای چیزی است که می‌تواند بزرگترین جنگ در اروپا از سال ۱۹۴۵ فقط از نظر بزرگی باشد.

کرملین گفته که عمیقاً نگران شعله‌ور شدن اوضاع در اوکراین است و آن را از نزدیک زیر نظر دارد. آمریکا نیز مدعی است که روسیه پس از رد درخواست‌هایش مبنی بر لغو درخواست اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو، به دنبال بهانه‌ای برای جنگ است. تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی با روسیه، در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین بعد از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها