کد خبر: 523281
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۹ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

بازی دوگانه ترکیه با مساله فلسطین

یک زوج اسرائیلی بعد از هشت روز هیاهو و متهم شدن به جاسوسی، با ورود موساد به این موضوع، به همان سرعت دستگیر شدن آزاد شدند و ساعاتی بعد در اسرائیل فرود آمدند.

بازی دوگانه ترکیه با مساله فلسطین
کد خبر: 523281
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۹ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- یک زوج اسرائیلی بعد از هشت روز هیاهو و متهم شدن به جاسوسی، با ورود موساد به این موضوع، به همان سرعت دستگیر شدن آزاد شدند و ساعاتی بعد در اسرائیل فرود آمدند.

امروز بدون هیچ شک و تردیدی می‌توان گفت رجب طیب اردوغان مهم‌ترین شخصیت دارای داعیه اسلام‌گرایی در سطح اول سیاست جهان است که بی‌پروا مواضع دوگانه‌ای را در قبال مساله فلسطین اتخاذ می‌کند.

اگر بخواهیم روابط آنکارا-تل‌آویو را واضح‌تر تشریح کنیم، باید آن را به 2 بخش تبلیغاتی‌رسانه‌ای از یک سو و امنیتی‌اقتصادی از سوی دیگر تقسیم کنیم که تقریباً هر یک از این 2 محور زاویه‌ای 180 درجه‌ای با دیگری دارد.

به روایت یک روزنامه‌نگار فلسطینی، وقتی در دوران جنگ‌های اسرائیل علیه نوار غزه رسانه‌های ترکیه و شخص طیب اردوغان فریاد حمایت از ملت فلسطین سر می‌دادند، شرکت‌های ترکیه‌ای مشغول تجهیز ارتش اسرائیل بودند و دست‌کم بطری‌های آب موجود در نفربرهای اسرائیلیِ در حال جنگ با فلسطینیان، از آب ترکیه پر شده بودند.

علاوه بر آن، با وجود شدت گرفتن تنش بین اسرائیل و ترکیه و حتی تعطیلی سفارتخانه‌های 2 طرف، ارتش و سازمان اطلاعات ترکیه همچنان روابط خود را با موساد حفظ کرد.

در این میان امضای 60 توافقنامه همکاری بین ترکیه و اسرائیل نیز گواهی بر این مدعاست.

ترکیه سال‌هاست که خط‌مشی همسویی رسانه‌ای با فلسطینیان و همراهی امنیتی و اقتصادی با اسرائیلی‌ها را در دستور کار خود قرار داده و صدالبته به منافع مالی و اقتصادی هنگفتی دست یافته است.

برای دولت ترکیه که هم سفارت اسرائیل را در خاک خود دارد و هم نمایندگی حماس را، بازی با تناقض‌های منطقه‌ای منافع هنگفتی به همراه داشته است.

اما اینکه سیاست‌های دوقطبی اردوغان تا چه زمانی ظرفیت پویایی داشته باشند، مساله‌ای است که کارشناسان همچنان بر سر آن اختلاف نظر دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها