کد خبر: 538240
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۷ ۱۰:۲۵:۴۶
| |

کیسینجر، عامل نفوذ چین؟!

در محتوای یک کتاب جدید، استدلال شده است که نخبگان آمریکا از روابط با چین برای افزایش ثروتشان سوءاستفاده کرده‌اند و با این کارشان به قدرتمندتر شدن پکن کمک کرده‌اند.

کیسینجر، عامل نفوذ چین؟!
کد خبر: 538240
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۷ ۱۰:۲۵:۴۶

پایگاه آکسیوس گزارش داد، مهار نفوذ سیاسی حزب کمونیست چین در آمریکا و خارج از آن مستلزم بررسی دقیق‌تر نحوه رفتار نخبگان در کشورهای دموکراتیک است.

به گزارش ایسنا، آیزاک استون فیش، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت مشاوره خطرات استراتژی (Strategy Risks)، در کتابش تحت عنوان "دوم آمریکا: چگونه نخبگان آمریکا چین را قوی‌تر می‌کنند" می‌نویسد، بسیاری از نهادها در آمریکا اکنون به جای حمایت از آزادی بیان و اصول دموکراتیک، مایل به عقب‌گرد با هدف خشنود ساختن پکن هستند.

استون فیش می‌نویسد: طاق جهان اخلاقی طولانی است، اما اکنون به سمت تطبیق میل پیدا می‌کند.

این تطبیق یافتن نتیجه گرفتار شدن برخی از مشهورترین و قدرتمندترین افراد آمریکا در تضاد منافعی عمیق در معاملاتشان با پکن است. استون فیش با دقت این تضاد منافع را شرح داده و ابتدا به سراغ هنری کیسینجر مشاور امنیت ملی و وزیر امور خارجه دولت اسبق آمریکا می‌رود.

استون فیش می‌نویسد: چند دهه فعالیت کیسینجر به عنوان مشاور و دلال خصوصی قدرت بین شرکت‌های آمریکایی و مقامات دولتی چین، این سیاستمدار مشهور را به چیزی تبدیل کرد که عبارت "عامل نفوذ چین" بهترین توصیف برای اوست.

بر اساس این گزارش، کیسینجر برای کمک به افزایش دسترسی شرکت‌ها به بازارهای چین، در پشت صحنه تلاش کرد تا برای بهتر کردن روابط ایالات متحده با چین فشار وارد کند، که اغلب منجر به این می‌شد که آمریکا تقاضاهایش برای بهبود تعهدات حقوق بشر و سایر استانداردهای اساسی را کاهش دهد.

پایگاه آکسیوس نوشت که نماینده کیسینجر به درخواست این رسانه برای اظهار نظر در مورد این گزارش پاسخ نداده است.

استون فیش همچنین به انتقاد از شرکت‌ها و جوامع دیگری در آمریکا از جمله گریندر، بوئینگ، هالیوود و دانشگاه‌های ایالات متحده پرداخته و تأکید می‌کند که روا داشتن نژادپرستی و بیگانه‌هراسی علیه آمریکایی‌های چینی‌تبار نه تنها اشتباه است، بلکه در مبارزه برای مهار نفوذ پکن اثر معکوس دارد.

کتاب او شامل نگاهی جامع به نفوذ تاریخی آمریکا بر چین در ۲۰۰ سال گذشته، در زمینه‌هایی از مبلغان مسیحی آمریکایی گرفته تا اصلاح‌طلبان دموکرات آموزش دیده در آمریکا مانند سون یات سن و همچنین حمایت آمریکا از چین در طول جنگ جهانی دوم است.

استون فیش در مصاحبه‌ای به آکسیوس گفت: می‌خواهم مردم بفهمند که نفوذ چیزی است که می‌تواند به هر دو سمت یک محور میل پیدا کند. آمریکا نفوذ زیادی بر چین دارد، در حالی که من خواستم در تقابل با این استدلال بگویم که هیچ یک از کارهای ما موثر نیست.

استون فیش به آکسیوس تصریح کرد: نخبگان ایالات متحده توانایی پکن را برای راه یافتن به صحنه جهانی "با تقویت اطلاعات مثبت در مورد چین و سرکوب اطلاعات منفی" تقویت کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها