کد خبر: 537144
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۲:۰۱:۱۳
| |

عمران خان می‌خواهد میانجی آمریکا و چین باشد

نخست وزیر پاکستان بار دیگر ابراز امیدواری کرد که بتواند نقشی در کاهش تنش‌ها میان آمریکا و چین به منظور اجتناب از یک جنگ سرد دیگر ایفا کند.

عمران خان می‌خواهد میانجی آمریکا و چین باشد
کد خبر: 537144
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۲:۰۱:۱۳

عمران خان، نخست وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای با شبکه جهانی تلویزیون چین (CGTN) هشدار داد: جهان نباید در شرایطی قرار بگیرد که به دو دسته تقسیم شود چرا که جهان به یک جنگ سرد دیگر که به نفع هیچکس نیست، نیاز ندارد. در حقیقت وقوع چنین اتفاقی باعث رنج همگان می شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، عمران خان در جریان سفر چهار روزه‌اش به پکن، در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ شرکت کرد.

وی در پاسخ به سوالاتی درباره سیاست‌های جهان و امنیت منطقه‌ای از جمله روابط با آمریکا گفت: پاکستان از روابط خوبی با واشنگتن و پکن برخوردار است و می خواهد نقشی شبیه آنچه که در دهه ۱۹۷۰ میلادی ایفا کرد، ایفا کند؛ زمانی که پاکستان وسیله‌ای شد برای گرد هم آوردن و نزدیک کردن این دو رقیب.

عمران خان با اشاره به سفر معروف هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در سال ۱۹۷۱ میلادی به پکن با میانجی‌گری اسلام‌آباد، گفت: کشور من می‌خواهد مجددا همین نقش را ایفا کند.

وی با اشاره به جنگ سرد میان آمریکا و جماهیر شوروی، ابراز امیدواری کرد که جهان مجددا شاهد اوضاع مشابهی نباشد که در آن اسلام آباد مجبور به انتخاب یکی از طرفین درگیر شود.

مشکل مشترک با هند

عمران خان همچنین گفت: روابط پاکستان-چین برای این منطقه متزلزل و متشنج، "ثبات" به ارمغان آورده است. وی افزود:‌ اسلام آباد و پکن با مشکل مشترکی در قالب همسایه بزرگمان هند مواجه هستند.

نخست وزیر پاکستان به تنش های شدید مرزی میان دهلی‌نو و پکن و موضوع جنجالی کشمیر میان این دو کشور اتمی اشاره کرد. وی تصریح کرد: تمامی مناقشات سیاسی باید از طریق گفت‌وگو حل شوند.

با این حال وی دولت هند به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور را متهم کرد که یک "ناسیونالیست افراطی" است.

عمران خان گفت: از نظر ما همکاری با دولت هند امری بسیار دشوار است به ویژه به خاطر کشمیر. کشمیر تنها مشکل ما با هند است و هند به جای تلاش برای حل این مساله، تنها اوضاع را بدتر کرده است. اما به هر حال یک روز همه مناقشات سیاسی از جمله مساله جامو و کشمیر از طریق گفت‌وگوی سیاسی حل می‌شود.

افغانستان

عمران خان با اشاره به اینکه پکن و اسلام‌آباد موضع مشترکی در قبال افغانستان دارند، بار دیگر درخواست خود را برای آزادی اموال مسدود شده کابل ابراز کرد.

وی به ۹.۵ میلیارد دلار منابع مالی بانک مرکزی افغانستان که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان در ۱۵ اوت سال گذشته بلوکه کرده، اشاره داشت.

نخست وزیر پاکستان گفت: دولت طالبان نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد چرا که بدون کمک‌های خارجی که ۷۵ درصد از کل بودجه افغانستان را تشکیل می‌دهند، آنها در یک وضعیت بحرانی جدی قرار دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها