کد خبر: 538086
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۶ ۱۲:۳۳:۰۹
| |

مناطق مختلف کرانه باختری اتفاق افتاد:

بازداشت‌های گسترده فلسطینیان از جمله یک رهبر حماس

نیروهای رژیم اشغالگر قدس بامداد امروز(سه شنبه) عملیات بازداشت‌های گسترده‌ را در مناطق پراکنده کرانه باختری آغاز کردند.

بازداشت‌های گسترده فلسطینیان از جمله یک رهبر حماس
کد خبر: 538086
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۶ ۱۲:۳۳:۰۹

 برخی منابع فلسطینی اظهار کردند که نظامیان اسرائیلی با یورش به مناطق پراکنده‌ای  در کرانه باختری از جمله شهر جنین، نابلس، شهرک بیت فجار در استان بیت لحم، شهرک سنجل و عاروره در استان رام الله، شهرک کفر قدوم در شرق قلقیلیه، شهرک دیربلوط در استان سلفیت و استان الخلیل ۱۵ شهروند از جمله "عبد الجبار جرار"، یکی از رهبران حماس را در جنین بازداشت کردند.

به گزارش ایسنا، در این راستا "گردان جنین" عصر روز دوشنبه در بیانیه‌ای نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی را تهدید کرد که به هر اقدامی برای یورش به شهرهای کرانه باختری فلسطین پاسخ خواهد داد.

یکی از مبارزان این گردان گفت: نیروهای ما توانستند خودروهای اشغالگران و استحکامات ارتش آنها را در خیابان حیفا در جنین هدف قرار دهند.

وی در پیامی خطاب به اشغالگران گفت: ما به دشمن جنایتکار می‌گوییم در هر زمانی که بخواهیم وارد نبرد خواهیم شد و زمین را با آتشفشان‌های زیر پای دشمن شعله ور خواهیم کرد.

همچنین روزنامه لبنانی الاخبار نوشت، حوادث در کرانه باختری اشغالی به طور پیاپی در حال شتاب گرفتن است و جرقه درگیری‌های بیشتری با دشمن زده می شود.

 همانطور که انتظار می‌رفت، تخریب خانه محمود جرادات، اسیر متهم به شرکت در عملیات "حومش" به نبردی میان جوانان فلسطینی و نیروهای دشمن اسرائیلی تبدیل شده که یک شهید و دهها زخمی فلسطینی برجای گذاشت و شعله‌های آن به مناطق دیگر کرانه باختری اشغالی سرایت کرد که هنوز از خشم به خاطر ترور سه تن از اعضای "گردان‌های شهدای الاقصی" در نابلس می‌جوشد.

در حالی که عملیات تیراندازی در ایست‌های بازرسی اشغالگران و کانون‌های شهرک سازی به ویژه در جنین و نابلس ادامه دارد، فلسطینی‌ها خود را برای دور جدید رویارویی با دشمن آماده می‌کنند که قصد دارد سه خانه دیگر متعلق به عاملان حمله حومش را تخریب کند.

ده‌ها جوان و فرد مسلح روزها در اطراف خانه‌هایی که در السیله الحارثیه هدف تخریب و انفجار بودند مستقر شده بودند. اما به نظر می‌رسد که معطوف شدن توجهات به وقایع محله الشیخ جراح در بیت المقدس اشغالی و فقدان یک مشخصه زمانی برای تخریب، جوانان را مجبور کرد از حضور خود در این محل بکاهند. بنابراین دشمن شامگاه یکشنبه شروع به کارزار گسترده‌ای کرد که با تخریب خانه خاتمه یافت.

نیروهای ویژه اسرائیل با خودروهای غیرنظامی ابتدا به شهرک یورش بردند و تک تیراندازان ارتش اشغالگر به پشت بام تعدادی از خانه‌ها رفتند. سپس بیش از ۸۰ خودروی نظامی به قلب السیله رانده شد و ورودی‌های این منطقه تحت محاصره نظامی قرار گرفت. با وجود محاصره اسرائیلی‌ها، ده‌ها جوان موفق شدند از طریق مسیرهای فرعی خود را به السیله برسانند و درگیری بین جوانان و ارتش دشمن آغاز شد.

به گفته منابع فلسطینی، نیروهای اشغالگر در جریان بمباران منزل اسیر فلسطینی، دست کم هفت مرتبه در معرض شلیک گلوله قرار گرفتند. علاوه بر این، جوانان فلسطینی از مواد منفجره، کوکتل مولوتف و سنگ استفاده کردند.

وزارت بهداشت فلسطین از شهادت محمد اکرم ابوصلاح (۱۷ ساله) اهل شهرک الیمون  در مجاورت آن به ضرب گلوله یک نظامی اسرائیلی پس از ورود به السیله برای شرکت در درگیری‌های جاری خبر داد.

پس از حدود هشت ساعت حمله و گریز، ارتش دشمن توانست خانه اسیر «ابوساجد» را منفجر کند. دشمن صهیونیستی اعلام کرده بود که  سه منزل دیگر متعلق به مجریان عملیات"حومش" شامل دو برادر اسیر غیث و عمر جرادات و دایی اسیرشان محمد یوسف جرادات را تخریب می‌کند. مقامات اشغالگر همچنین علیه این افراد کیفرخواست ارائه کردند.

یانیو کوبویچ، خبرنگار نظامی روزنامه اسرائیلی هاآرتص، در واکنش به این رویدادها،  تعجب شدید خود را از اجرای عملیات نظامی برای انفجار این خانه "در سایه هشدارهای نهادهای امنیتی درباره تشدید تنش در کرانه باختری پس از وقایع الشیخ جراح" ابراز کرد.

وی  گفت، باید بفهمد کدام نابغه‌ای تصمیم گرفت سربازان را به السیله الحارثیه بفرستد و نتوانست چند روزی صبر کند. در حالیکه رسانه‌های عبری از لغو یورش شهرک نشینان به قبر یوسف در نابلس را که قرار بود روز سه شنبه انجام شود، به دلیل تشدید اوضاع میدانی اعلام کردند.

با این حال، درگیری برای تخریب این خانه به خود شهرک السیله محدود نشد، بلکه به مناطق دیگر کشیده شد. از آغاز عملیات نظامی در السیله تا پایان آن، کرانه باختری ۱۳ درگیری را ثبت کرد که حداقل نیمی از آنها خارج از استان جنین بود.

انگیزه های محدود کردن عملیات به تخریب یک خانه در السیله هنوز مشخص نیست و چندین خانه دیگر همچنان در انتظار سرنوشتی مشابه هستند. اما داده‌ها نشان می‌دهد که ارزیابی اسرائیل در زمانی که تصمیم به تخریب اولین خانه را به شکل انفرادی گرفت اشتباه بوده است. زیرا احتمال دارد که عملیات‌های تخریب بعدی شاهد درگیری‌های گسترده و شاید شدیدتر از آنچه در دو روز گذشته السیله الحارثیه شاهد آن بوده، باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها