یک کارشناس مسائل منطقه:

براساس قانون مصوب عراق آمریکایی‌ها باید کاملا از این کشور خارج شوند

یک کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: براساس قانون مصوب مجلس عراق آمریکایی ها باید به طور کامل از این کشور خارج شوند.

براساس قانون مصوب عراق آمریکایی‌ها باید کاملا از این کشور خارج شوند
کد خبر: 529582
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۰ ۱۰:۴۶:۰۸

حسین کنعانی مقدم در ارزیابی خود از تحولات عراق و موعد خروج نظامیان آمریکایی از این کشور گفت: دو تفکر در عراق وجود دارد، یکی مقاومت و مقابله با حضور نظامیان آمریکایی در عراق است و دیگری تفکری است که آقای الکاظمی به عنوان نخست وزیر در راستای حضور مستشاری برای نیروهای آمریکایی دنبال می کند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: براساس قانون مصوب مجلس عراق، نیروهای آمریکایی باید به طور کامل از این کشور خارج شوند اما متأسفانه اتفاق بدی در عراق در حال شکل گیری است و آن هم دادن حق کاپیتولاسیون به آمریکا است. در واقع بر اساس آن، همه نیروهای آمریکایی از این حق برخوردار می‌شوند و اگر اقدامی انجام دهند که حتی منجر به کشته شدن مردم هم شود کسی حق محاکمه آن ها را ندارد.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: انتظار می رود به زودی پارلمان تشکیل شود و نخست وزیر جدید سر کار آید و نیروهای مقاومت اکثریت پارلمان را به دست آورند. چاره ای جز خروج همه نیروهای آمریکا از عراق وجود ندارد. در غیر این صورت با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. دیدیم که در برگزاری انتخابات نیز برخی از NGOها از کمک ها و حمایت های آمریکا در عراق برخوردار بودند.

کنعانی مقدم خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها به دنبال اختلاف در بیت شیعه در عراق و تضعیف مقاومت هستند. اکنون افرادی چون نوری مالکی، مقتدا صدر ،العامری و دیگر گروه های مقاومت باید به سمتی بروند که دولت انقلابی روی کار آید.

وی در رابطه با اینکه نماینده سازمان ملل در عراق هم در زمین آمریکایی ها بازی می کند، گفت: در واقع آمریکایی ها از این طریق با حاکمیت عراق در ارتباط هستند. اگر مردم عراق علیه حق کاپیتولاسیون قیام نکنند استقلال و آزادی عراق زیر سوال می رود و از زمان صدام هم شرایط بدتر خواهد شد.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه اظهار کرد: در عراق بازیگران داخلی و خارجی ایفای نقش می کنند. عربستان، کویت و حتی ترکیه به عنوان بازیگران خارجی به دنبال مطامع خود و برای تقویت نفوذشان در عراق بوده و در جهت تضعیف مقاومت حرکت می کنند. در مورد بازیگران داخلی نیز کردها، شیعیان و اهل تسنن گروه های مستقلی هستند که در رقایت مخربی قرار گرفته اند و اگر جلوی این کار گرفته نشود می تواند به تجزیه عراق منجر شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها