کد خبر: 537278
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۱ ۰۸:۳۵:۳۹
| |

دیمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین:

توافقنامه مینسک را با شرایط روسیه اجرا نمی‌کنیم

وزیر خارجه اوکراین، امکان اجرای توافقنامه مینسک برای حل مناقشه دونباس با شرایط روسیه را رد کرد.

توافقنامه مینسک را با شرایط روسیه اجرا نمی‌کنیم
کد خبر: 537278
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۱ ۰۸:۳۵:۳۹

دیمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین، امکان اجرای توافقنامه مینسک برای حل مناقشه دونباس با شرایط روسیه را رد کرد.

به گزارش ایرنا از شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، کولبا گفت: «کی یف» برای اجرای مفاد توافقنامه مینسک به منظور حل مناقشه در دونباس آمادگی دارد اما نباید با شرایط مطرح شده از سوی روسیه باشد.  

وی با بیان اینکه همه بر اجرای توافقنامه مینسک تاکید می کنند؛ اظهار داشت: اما مساله دیگر مطرح است و آن اینکه توافقنامه مینسک آیا با شرایط و تعبیر روسیه اجرا می شود یا اینکه همان گونه که هست اجرا خواهد شد.

وزیر خارجه اوکراین گفت: ما توافقنامه مینسک را با شرایط روسیه اجرا نخواهیم کرد اما این موضع ما به این معنی نیست که این توافقنامه را به هیچ وجه اجرا نمی کنیم.  

توافقنامه آتش بس مینسک، پس از رایزنی های دیپلماتیک سران فرانسه و آلمان با حضور رییس جمهوری روسیه، در ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ بین کی یف و جدایی طلبان امضا و از ۱۵ فوریه اجرایی شد اما این توافق بارها توسط ارتش اوکراین و جدایی طلبان منطقه دونباس نقض شده است.

این توافقنامه دارای ۱۲ بند است و روسیه خواستار اجرای بندهای این توافقنامه از اول تا آخر است اما به گزارش رسانه های روسی، دولت اوکراین با اجرای آن از بند اول موافق نیست و می خواهد فقط برخی بندهای مورد نظر خود را اجرا کند.  

کشورهای غربی ازجمله آمریکا از این موضع گیری دولت اوکراین حمایت می کنند.  

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه هشدار داد که تجدیدنظر در توافقنامه مینسک توسط آمریکا پیامدهای خطرناک برای مناقشه اوکراین در پی دارد.

به گزارش ایرنا، زاخارووا  در نشست هفتگی وزارت امور خارجه روسیه گفت: آمریکا خواهان بازنگری در توافقنامه مینسک است که باعث تشدید مناقشه در دونباس خواهد شد.

وی افزود: ما بر این باوریم که رفع تنش ها در اوکراین بسیار سریع تحقق می یابد. برای این منظور باید تحویل سلاح به این کشور را متوقف کرد و مستشاران و مربیان نظامی غربی از اوکراین خارج شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها