کد خبر: 537176
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۴:۰۹:۵۴
| |

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه:

سامانه‌های موشکی آمریکا در نزدیکی مرز ما برای تحریک مسکو است

معاون وزیر خارجه روسیه با هشدار درباره فروش تسلیحات آمریکایی به اوکراین، گفت استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در نزدیکی مرز ما، باج‌خواهی و اقدامی برای تحریک مسکو است.

سامانه‌های موشکی آمریکا در نزدیکی مرز ما برای تحریک مسکو است
کد خبر: 537176
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۴:۰۹:۵۴

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) درباره فروش تسلیحات آمریکایی به اوکراین هشدار داد.

به گزارش فارس، ریابکوف طی نشست خبری در مسکو گفت: «عرضه [موشک‌های ضد تانک] تاد و تسلیحات مشابه به اوکراین، شانس راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای بحران را کاهش می‌دهد».

به نوشته وبگاه «ریانووستی» وی همچنین افزود: «احتمال استقرار سامانه‌های پدافندی آمریکا در نزدیکی خارکیِف اوکراین یک باج خواهی و اقدامی برای تحریک روسیه است».

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه واشنگتن باید فعالانه در مورد تضمین‌های امنیتی پشت درهای بسته با مسکو گفتگو کند، توضیح داد: «تماس‌ها در سطوح مختلف در زمینه ضمانت‌های امنیتی ادامه دارد و مسکو تاریخی را برای پاسخ‌ها تعیین نمی‌کند. همه چیز در موضوع امنیتی، دیگر به آمادگی ایالات متحده برای بحث در مورد عدم گسترش ناتو بستگی دارد».

بر این اساس، ریابکوف درباره احتمال تحریم خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به «نورد استریم ۲» نیز اظهار داشت: «صحبت‌های غربی‌ها درباره احتمال توقف نورد استریم ۲، شبیه یک سیرک سیاسی است و آنها این خط لوله را تبدیل به یک ابزاری برای فشار کرده‌اند».

به نوشته ریانووستی، این دیپلمات روس با تاکید بر اینکه روسیه اجازه نخواهد داد که خواسته‌هایش برای تضمین‌های امنیتی در لفاظی‌های غربی‌ها گم شود، تصریح کرد: «من به همه کسانی که در این اقدام دست دارند یادآوری می‌کنم که این آنها نیستند که باید علیه روسیه ادعایی داشته باشند، بلکه روسیه از غرب و در درجه اول از ایالات متحده به عنوان هدایت‌کننده آنچه در حال رخ دادن است، خواستار واکنش جدی به خواسته های ما است که شامل عدم گسترش ناتو، عدم ظهور سیستم‌های ضربتی در نزدیکی مرزهای ما، و بازگشت پیکربندی ناتو به مواضعی که این اتحاد در سال ۱۹۹۷ اشغال کرده بود، می‌شود».

ریابکوف ادامه داد: «اینها خواسته های ضروری طرف روسی است. به زبان آوردن آنها، غرق کردن آنها در لفاظی که سازمان امنیت و همکاری اروپا درگیر آن است، کارساز نیست، ما اجازه این کار را نخواهیم داد».

بر اساس این گزارش، وی همچنین تاکید کرد که آمریکا باید در یک گفتگوی معنادار با روسیه در مورد مسائل امنیتی شرکت کند، زیرا مسکو بر روی کار دیپلماتیک آرام متمرکز است و این در حالی است که کشورهای غربی اخیرا از «دیپلماسی هوچی‌گری» استفاده می‌کنند.

ریانووستی به نقل از این مقام روس نوشت: «اگر آنها به طور جدی نگران این وضعیت هستند، باید این گفتگو را پشت درهای بسته انجام دهند. ما هرگز به هوچی‌گری متوسل نشده‌ایم. انتخاب با غرب و همفکران آن است. اینکه چه اتفاقی می‌افتد به آنها بستگی دارد».

ریابکوف اضافه کرد که مسکو همچنان به آماده‌سازی پاسخ به ملاحظات ارائه شده توسط آمریکا و ناتو در مورد پیش نویس اسناد روسیه در زمینه تضمین‌های امنیتی ادامه می‌دهد.

وی در این‌باره گفت: «رئیس جمهور (ولادیمیر پوتین) تصمیم خواهد گرفت. احتمالاً اشتباه است که بگوییم ما برای خودمان برنامه‌ای تعیین کرده‌ایم. تماس‌ها در مسیرهای مختلفی پیش می‌رود، از جمله در بالاترین سطح، شما می‌بینید که در واقع هر روز مذاکرات مهمی انجام می‌شود. ما از طریق کانال‌های دیگر به برقراری ارتباط ادامه می‌دهیم».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها