کد خبر: 536977
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۱۶:۵۱:۵۴
| |

ارزیابی سفیر روسیه درباره دستاوردهای سفر رئیسی به مسکو

​سفیر فدراسیون روسیه در ایران سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به مسکو را نقطه عطفی در روابط دو کشور برشمرد و گفت: روسیه در حال بررسی پیشنهادات ایران برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی است.

ارزیابی سفیر روسیه درباره دستاوردهای سفر رئیسی به مسکو
کد خبر: 536977
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۱۶:۵۱:۵۴

لِوان جاگاریان سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با خبرگزاری ریانووستی درباره سفیر اخیر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به مسکو و دیدار با همتای روس خود گفت: در جریان این سفر طیف وسیعی از موضوعات مورد بحث قرار گرفت. من با ارزیابی رسانه های ایران موافقم که می گویند این سفر یک نقطه عطف در روابط دوجانبه تهران و مسکو است.  

به گزارش ایسنا، وی افزود: تمرکز دولت فعلی ایران روی روابط با همسایگان و شرق است که می تواند شامل کشورهایی چون روسیه و چین باشد اما این، بدان معنی نیست که ایران با کشورهای غربی همکاری نمی کند. با این حال، برخلاف دولت قبلی ایران رویکرد دولت آقای رئیسی به سمت شرق است.

جاگاریان در ادامه با بیان اینکه "روسیه در دسامبر ۲۰۲۱ متن پیش نویس توافقنامه جدیدی را درخصوص مبانی روابط دو کشور دریافت کرد" گفت: مسکو هم اکنون در حال ارزیابی جوانب مختلف پیشنهادات ایران و بررسی آن در وزارتخانه های مختلف کشور است. طبیعی است که این کار زمان بر خواهد بود.

وی تصریح کرد: سپس با در نظر داشتن تمامی ملاحظات به دست آمده، آماده خواهیم بود تا پیش‌نویس سند ویرایش‌ شده را برای بررسی بیشتر به همکاران ایرانی تحویل دهیم. در حال حاضر، من هیچ نکته‌ای نمی بینم که مانع از انعقاد توافق جدید شود.

این دیپلمات روس درباره احتمال سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران و برگزاری نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه در قالب مذاکرات آستانه گفت: هنوز موضوع سفر پوتین به ایران مورد بحث قرار نگرفته اما برگزاری نشست سه جانبه آتی میان ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب مذاکرات آستانه که باید در ایران برگزار شود همچنان در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین درباره همکاری های نظامی -فنی میان ایران و روسیه خاطر نشان کرد که این همکاری ها به طور کامل منطبق با قوانین فدراسیون روسیه و مطابق با الزامات بین المللی روسیه و تحت رژیم های عدم اشاعه است. تاریخ همکاری نظامی -فنی ایران و روسیه قدمتی پنجاه ساله دارد. در طول این سال‌ها نیز تماس‌های ثابت میان دو کشور در این حوزه حساس و با هدف همکاری‌های سودمند متقابل با در نظر گرفتن منافع دو طرف انجام شده است.

جاگاریان تاکید کرد که بدون شک سفر اخیر آقای رئیسی به روسیه انگیزه جدیدی را به تمام طیف ها در روابط دوجانبه، ازجمله در همکاری های نظامی -فنی خواهد داد.

سفیر روسیه ادامه داد: ایران در زمینه اکتشافات فضایی با حساب روی پتانسیل روسیه به عنوان یک قدرت فضایی پیشرو برای اجرای پروژه های مشترک از خود تمایل نشان داده است. البته به طور قطع این همکاری مطابق با تعهدات بین المللی روسیه در زمینه منع اشاعه خواهد بود.

وی درباره پیشنهاد وزیر نفت ایران برای مبادله گاز از روسیه به جنوب ایران به منظور صادرات به نقاط دیگر دنیا گفت: در دیدار جداگانه وزیر انرژی روسیه و وزیر نفت ایران که در جریان سفر رئیس جمهور رئیسی به مسکو صورت گرفت، طرف ایرانی پیشنهاداتی را برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور مطرح کرد که دپارتمان های مربوطه تخصصی در روسیه این پیشنهادات را مد نظر قرار داده اند.

جاگاریان در ادامه با اشاره به انعقاد چندین قرارداد اقتصادی میان دو کشور در جریان سفر ابراهیم رئیسی به روسیه خاطر نشان کرد که با آغاز اجرای این معاملات، نتیجه عملی قراردادها قابل مشاهده خواهد بود.

سفیر مسکو در تهران در پایان درباره درخواست ایران برای تسریع در روند ساخت نیروگاه هسته ای بوشهر و واحدهای دوم و سه این نیروگاه و موضوع پرداخت کامل بدهی ایران به روسیه در رابطه با این پروژه اظهار داشت: باوجود شیوع همه‌گیری کرونا، کار ساخت مرحله دوم نیروگاه بوشهر، شامل واحدهای دو و سوم آن حتی یک روز هم متوقف نشد. اظهار نظر درباره مسائل مالی یا سازمانی مربوط به اجرای این پروژه را نیز مناسب نمی دانم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها