کد خبر: 534372
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۵ ۱۶:۲۲:۱۷
| |

تمجید سفیر مسکو از نقش ویژه سازمان شانگهای

سفیر روسیه در چین بر نقش سازمان همکاری شانگهای و همسویی دو کشور در قبال آسیای مرکزی تاکید کرد.

تمجید سفیر مسکو از نقش ویژه سازمان شانگهای
کد خبر: 534372
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۵ ۱۶:۲۲:۱۷

«آندری دنیسوف» سفیر مسکو در پکن اعلام کرد، روسیه و چین به توسعه پایدار و قابل پیش‌بینی کشورهای آسیای مرکزی علاقه‌مند هستند.

 ​به گزارش فارس، به گزارش خبرگزاری تاس، سفیر روسیه در چین در کنفرانس خبری روز سه شنبه (امروز) بر مواضع همسو و مشابه مسکو و پکن در قبال تحولات کشورهای آسیای مرکزی تاکید کرد.  

«آندری دنیسوف» گفت: «کشورهای آسیای مرکزی هم برای چین و هم برای روسیه شرکای طبیعی هستند. آنها همسایگان ما هستند، آنها دوستان نزدیک ما هستند و تا آنجا که به روسیه مربوط می‌شود، آنها ملت‌هایی هستند که ۳۰ سال قبل بخشی از یک کشور با ما بودند».

این دیپلمات ارشد روس ادامه داد: «منافعی که هم کشور ما و هم چین در آسیای مرکزی دارند، به شدت به هم گره خورده‌اند اما در یک جهت پیش می‌روند. روسیه و چین هر دو به یک اندازه به همسایگان باثبات، قابل پیش‌بینی و مرفه در آسیای مرکزی علاقه‌مند هستند. من هیچ مشکلی نمی‌بینم که در این مسیر ظاهر شود».

سفیر مسکو در پکن با تاکید بر نقش ویژه «سازمان همکاری‌ شانگهای» در زمینه روابط روسیه، چین و کشورهای منطقه آسیای مرکزی افزود: «ما توانایی حل مشکلات مربوط به همه کشورها را داریم».

سازمان همکاری‌ شانگهای که مقر مرکزی آن در پکن قرار دارد، کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تعدادی دیگر از کشورها عضو آن هستند.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران شهریور ماه سال جاری اعلام کرد که سند عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای به تایید سران رسید.

 بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، ۲۶ شهریور با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

اظهارات سفیر مسکو درباره مواضع همسوی روسیه و چین در آسیای مرکزی در شرایطی مطرح شده که مقام‌های دو کشور درباره ناآرامی‌های قزاقستان، مواضع مشابهی اتخاذ کرده‌اند.

در روزهای نخستین سال ۲۰۲۲، اعتراضاتی در شهرهای «ژانائوزن» و «آکتائو» در منطقه «مانیگیستاو» واقع در غرب قزاقستان در پی افزایش دو برابری قیمت گاز مایع برپا شد که برخی این اعتراضات را به خشونت کشاندند و با اغتشاش تلاش کردند تا اعتراضات مردم را به حاشیه بکشانند و به مؤسسات دولتی حمله و از سلاح گرم نیز استفاده کردند.

در پی تشدید اعتراضات، رئیس‌جمهور قزاقستان از روسیه و کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی تقاضا کرد به منظور کمک به این کشور در مهار اعتراضات خشونت‌آمیز، به قزاقستان نیرو اعزام کنند، اما با این حال برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا فشارها به روسیه را به دلیل اعزام نیرو به قزاقستان برای کمک به آرام کردن اوضاع تشدید کرده‌ و سعی می‌کنند تا روسیه را به تلاش برای مداخله در قزاقستان متهم کنند.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در گفت‌و‌گو با «قاسم جومارت تاکایف» همتای قزاقستانی خود گفته بود پکن قاطعانه با هر نیروی خارجی که قزاقستان را بی‌ثبات می‌کند و در پی مهندسی انقلاب رنگی است، مخالف است.

پیش از آن ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفته بود، بعضی نیروهای داخلی و خارجی سعی در سوءاستفاده از وضعیت اقتصادی قزاقستان برای سرنگون‌کردن دولت این کشور را داشتند.

پوتین با بیان اینکه روسیه اجازه وقوع انقلاب‌های رنگین در کشورهای همسایه خود را نمی‌دهد، افزود، «سازمان پیمان امنیت جمعی» پتانسیل بالای خود را در حوادث قزاقستان نشان داد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها