کد خبر: 536275
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ۱۵:۲۴:۵۴
| |

آمریکا در عملیات ترور هدفمند رهبر داعش دست‌کم ۱۳ غیرنظامی را قتل‌عام کرد

مانور تبلیغاتی روی جسد زنان و کودکان

خانه‌ای که توسط نیروهای امریکایی هدف قرار گرفته است، توسط یک راننده کامیون محلی اجاره شده بود و او همراه با همسر، سه فرزند و خواهرش در طبقه دوم این ساختمان زندگی می‌کرد.

مانور تبلیغاتی روی جسد زنان و کودکان
کد خبر: 536275
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ۱۵:۲۴:۵۴

شهاب شهسواری در اعتماد نوشت: از سرگیری تهاجم نظامی امریکا در شمال سوریه در پی حملات اخیر داعش نگرانی‌ها از تلفات غیرنظامی در خاک سوریه را افزایش داده است. امریکایی‌ها مدعی شده‌اند در تازه‌ترین عملیات‌شان در شمال غربی سوریه، رهبر داعش ابوابراهیم الهاشمی القریشی را کشته‌اند، اما براساس گزارش رسانه‌ها در این عملیات چندین نفر غیرنظامی نیز کشته‌ شده‌اند. این چندمین‌بار است که نظامیان امریکا در عملیات‌های به اصطلاح هدفمند خود در سوریه، عراق و افغانستان تعداد زیادی از غیرنظامیان را به صورت بدون تبعیض قتل‌عام می‌کنند. فضل عبدالغنی، مدیر پایگاه خبری سازمان موسوم به الشبکه السوریه لحقوق الانسان، به تازگی افشا کرده که در عملیات نیروهای ائتلاف ضدداعش به رهبری امریکا در سوریه تاکنون ۳ هزار غیرنظامی کشته‌ شده‌اند که یک‌سوم آنها را کودکان تشکیل می‌دهند. روسای جمهوری امریکا بعد از عملیات اینچنینی بدون اشاره به نتایج فاجعه‌بار اقدام‌شان برای غیرنظامیان، از دستاوردهایی مانند کشته‌شدن رهبر گروه تروریستی بهره‌برداری تبلیغاتی برای بهبود جایگاه خود در افکار عمومی امریکا استفاده می‌کنند. جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا نیز روز پنجشنبه مانند اسلاف خود، با استفاده از فرصت ترور هدفمند رهبر داعش در یک نشست خبری، این اقدام را عامل امن شدن بیشتر جهان توصیف کرد.

عملیات بامداد پنجشنبه امریکا در روستای اطمه در استان ادلب سوریه، بزرگ‌ترین عملیات ترور هدفمند ارتش امریکا از زمان حمله به محل اقامت ابوبکر البغدادی، رهبر پیشین داعش است که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، کشته‌شد. مقام‌های امریکایی مدعی هستند که تلفات این عملیات محصول انفجار بمب انتحاری توسط رهبر داعش است و نه شلیک آنها. در عملیاتی که مقام‌های امریکایی روز پنجشنبه از انجام آن در شمال سوریه خبر داده‌اند، دست‌کم ۶ کودک و یک زن غیرنظامی کشته ‌شده‌اند. دولت امریکا هدف این حمله را کشتن یک فرمانده داعش عنوان کرده است، اما در عملیات مذکور دست‌کم ۱۲ نفر دیگر کشته شده‌اند. امریکایی‌ها مدعی هستند که فرد کشته‌شده، ابو ابراهیم الهاشمی القریشی، رهبر داعش پس از کشته شدن ابوبکر البغدادی است.

دولت امریکا مدعی است که این تلفات بر اثر انفجار انتحاری نیروهای داعش رخ داده است، دولت امریکا روز پنجشنبه مدعی شد که در پی عملیات نظامی در شمال شرقی سوریه رهبر داعش به نام ابو ابراهیم الهاشمی القریشی، کشته‌ شده است. براساس گزارش‌ها در این عملیات تعدادی از اعضای خانواده رهبر داعش هم کشته ‌شده‌اند، اما رییس‌جمهور امریکا می‌گوید که مرگ این افراد بر اثر حمله نظامی امریکا رخ نداده است، بلکه فرد مذکور با استفاده از یک انفجار انتحاری خود و اعضای خانواده‌اش را کشته است.

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا مدعی شده است که امریکایی‌ها می‌دانستند که این رهبر داعش تصمیم گرفته است خود را در میان خانواده و کودکانش پنهان کند و به همین دلیل نظامیان امریکایی تصمیم گرفته‌اند به جای حمله هوایی از اعزام نیروهای ویژه به محل استفاده کنند که خطر بیشتری متوجه نظامیان امریکایی می‌کرد.

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در پی اعلام کشته شدن رهبر داعش در بیانیه‌ای گفت که او دستور این حمله را داد «تا از مردم امریکا و متحدان‌مان محافظت و جهان را به مکانی امن‌تر مبدل کنیم.» رییس‌جمهوری امریکا افزود: «به لطف مهارت و شجاعت نیروهای مسلح ما، ابو ابراهیم الهاشمی القرشی، رهبر داعش، از میان برداشته شد.»

عبدالله قرداش ملقب به ابوابراهیم الهاشمی القریشی بعد از کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر سابق داعش در اکتبر ۲۰۱۹ به عنوان رهبر جدید این گروه تروریستی انتخاب شد. وی اصلیتی عراقی دارد که در زمان صدام از افسران ارتش عراق بود و سابقه زندان توسط نیروهای امریکایی پس از اشغال عراق را نیز در کارنامه خود دارد. القریشی پس از انتخاب شدن به عنوان رهبر داعش دیگر در انظار عموم ظاهر نشد و امریکا جایزه‌ای ۱۰ میلیون دلاری برای هرگونه اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا مرگ وی شود، درنظر گرفته بود. او تقریبا در همان منطقه‌ای در شمال غربی سوریه کشته شد که ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ ابوبکر البغدادی در عملیات نظامی امریکا از پای درآمد.

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا روز پنجشنبه در یک نشست خبری مدعی شد که در پی نزدیک شدن نیروهای امریکایی به محل اقامتش «در آخرین اقدام بزدلانه و از روی استیصال» خودش را منفجر کرد. جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفته است که بر اثر این انفجار همسر و دو فرزند این فرد مظنون به عضویت در داعش کشته ‌شده‌اند. به گفته این سخنگوی وزارت دفاع امریکا، یکی از معاونان القریشی هم در این حمله کشته ‌شده است و بر اثر تیراندازی‌ها یک کودک دیگر هم کشته‌ شد. به گفته مقام‌های امریکایی در پی این عملیات هیچ آسیبی به نیروهای امریکایی نرسیده است. به گفته جان کربی، نظامیان امریکایی ۱۰ غیرنظامی از جمله ۸ کودک را از محل اقامت این فرمانده داعش نجات داده‌اند.

وحشت در اطمه

گزارش رسانه‌ها از محل حادثه نشان می‌دهد که ساکنان روستای اطمه در استان ادلب از آغاز درگیری‌ها در روستای نسبتا آرام خود نگران شده‌اند. به گزارش نیویورک‌تایمز، شهروندان اطمه در پی حمله روز پنجشنبه نظامیان امریکایی اهالی روستا به‌شدت نگران و وحشت‌زده شده‌اند. نیویورک‌تایمز می‌نویسد که ساکنان روستای اطمه تاکنون چنین هجمه وحشتناکی را ندیده‌ بودند و در پی حمله ناگهانی هلی‌کوپترهای تهاجمی امریکا، نیمه شب از ترس به زیرزمین‌ها و انباری خانه‌های‌شان پناه برده‌اند. یکی از اهالی روستا به شبکه خبری الجزیره قطر می‌گوید: «تاکنون این منطقه شاهد فعالیت‌های نظامی و عبور و مرور گروه‌های مسلح نبود. حالا ما نگران سرنوشت فرزندان‌مان هستیم که ممکن است در خطر باشند.» به نوشته نیویورک‌تایمز برای ساکنان روستای اطمه در نزدیکی مرزهای ترکیه در شمال غربی سوریه، هجوم بامداد پنجشنبه یک شب وحشت و غافلگیری بر جا گذاشت.

به گفته منابع محلی خانه‌ای که توسط نیروهای امریکایی هدف قرار گرفته است، توسط یک راننده کامیون محلی اجاره شده بود و او همراه با همسر، سه فرزند و خواهرش در طبقه دوم این ساختمان زندگی می‌کرد. اما امریکایی‌ها مدعی هستند که در یکی دیگر از طبقات این ساختمان، القریشی و خانواده‌اش زندگی می‌کردند. براساس روایت دولت امریکا القریشی و خانواده‌اش هرگز خانه را ترک نمی‌کردند و فقط گاهی، فرمانده داعش بالای پشت‌بام این ساختمان حمام می‌کرد.

به نوشته نیویورک‌تایمز در شب حادثه، کل روستا به دلیل قطع مستمر برق در تاریکی فرو رفته ‌بود. نزدیک ساعت یک بامداد، ساکنان روستا با صدای بلند نزدیک شدن هلی‌کوپترهای تهاجمی از خواب بیدار می‌شوند. ابوعمر، یکی از ساکنان محلی به نیویورک‌تایمز می‌گوید که نظامیان امریکایی بلافاصله به خانه‌ای که فرد مظنون در آن زندگی می‌کرد هجوم نبردند و ابتدا از او خواستند که خودش را مسالمت‌آمیز تسلیم کند. 

زنی که در طبقه نخست ساختمان مذکور زندگی می‌کرد در مصاحبه‌ای با شبکه محلی بلدی گفته است که او به همراه شوهر و پسرش و دو کودک دیگر تنها بعد از اینکه نیروهای امریکایی یک موشک به سمت خانه شلیک کرده‌اند، از محل خارج شده‌اند. او می‌گوید که نظامیان امریکایی شوهر او را دستبند زده و روی زمین خوابانده‌اند. براساس روایت این زن، نظامیان امریکایی از او خواسته‌اند که روسری‌اش را بردارد و بچه‌اش را زمین بگذارد، اما او از روی وحشت به سمت خانه فرار می‌کند.

مشارکت عراق در شناسایی محل اختفای رهبر داعش

یحیی رسول، سخنگوی رسانه‌ای فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، شامگاه پنجشنبه خبر داد که برای کشتن سرکرده سازمان تروریستی داعش، بغداد اطلاعات دقیقی دراختیار امریکا قرار داده است. به گزارش فارس، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در حساب کاربری خود در شبکه توییتر در این خصوص گفت: «عملیات کشتن تروریست «امیر محمد سعید» با کنیه «ابی‌عبدالله قرداش» پس از آن اجرا شد که دستگاه اطلاعات ملی عراق اطلاعات دقیقی دراختیار ائتلاف بین‌المللی قرار داد و این اطلاعات [آنها را] به سوی محل [اختفای] سرکرده داعش و در نتیجه کشتنش هدایت کرد.»

پیش از این مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق هم در پیامی توییتری نوشت: «نیروهای امنیتی عراق در کشتن و دستگیری تروریست‌های داعشی در عراق و گردآوری اطلاعاتی که درنهایت به [محل اختفای] سرکرده این سازمان تروریستی ختم شد، نقشی محوری ایفا کردند.» جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا عصر پنجشنبه از مشارکت عراق در این عملیات تشکر کرد. وی تاکید کرد در این عملیات «از کمک ویژه نیروهای دموکراتیک سوریه بهره گرفتیم» و از «جامعه اطلاعاتی، وزارت دفاع و اعضای تیم امنیتی ملی امریکا» نیز تشکر کرد. او متذکر شد: «به همکاری با متحدان خود از جمله نیروهای دموکراتیک سوریه، نیروهای امنیتی عراق و نیروهای پیشمرگه‌های کرد ادامه خواهیم داد.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها